Motorsåg och handhållet

byta vevaxellagret på husqvarna 154

24 inlägg 10690 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#476746 Hej håller på att ta själva motorn från en 154 halvorna är fällskadad köpte den för att göra detta och sätta på halvor frå en 254 det blir nya ramlager och kolvbultslager vevlagret känns ok och staken ser bra ut men vill ändå byta lager när axeln är lös.Det är vell standard dimeition på lagret så om jag hittar en firma som gör detta. En cykelhandlare byte lager och stake på moppen så det borde gå tycker jag. väntar på en avdragare till mässingdrevet på axeln så jag får loss andra halvan har även beställt en ny oljepump och drev som drivs av trumman gillar det bättre trumman har jag.
Funderar på ett iggesunds svärd det där svarta som är helstål r2 är dom bra?
har sågar som hobby har ingen egen skog men hjälper bror på vedbacken och vindfällor.
har även ca 50 samlarsågar på hyllan målet är 100.
brukssågar är 238 254 266 260 och 180 som jag har bytt tank med skydd på och satt på broms och kedjefångare målet är 10 sågar där
jobbar med motor och röjsåg åt kommunen där jag bor i deras skog.har bara minuter från kontoret till där jag bställer grejer och det är halva nöjet att man kan svänga för bi efter jobbet.har även en bra lager packbox rem affär som jag har provat nu. får se om jag lägger upp bilder måste fixa ett minnes kort till kameran först har bara en vanlig knapptelefon.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476748 Har du ut vevaxel sitter ofta lagret kvar på vevaxeln när du delar. Då kan du knacka/pressa ut lagret hyfsat enkelt om du gör det i öppna käftar på skruvstäd. Då behövs inte avdragare.

Jag hade några såg jag letade reservdels såg till och helt plötsligt hade jag tre hundra. sen gick det ännu fortare utför och nu försäker jag bromsa antalet lite, skrotar mycket och har massor med delar.

Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Jocke91  
#477046 Jag tvivlar på att du verkligen behöver byta lagret till vevstaken på den. Blir rätt mycket jobb då allt ska balanseras osv men det har du koll på vad det verkar. Tror du klarar dig långt med nya ramlager och packboxar.

Sågar är en kul hobby, har några samlarsågar jag med.

Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#477302 hej hoppas på grejer på fredag kanske jag får tid att skruva lite och lägga upp några bilder måste även få tag på en båge med värme helst den tjockare. ska även se om det går att beställa luftröret för air in jektion har en topp kåpa för detta allt sätta för en plastbit för hålet.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Jocke91  
#477341 Ska bli intressant att följa detta. Är det en air injection såg från början så du har hålen som håller plaströret på plats?
Har själv en 154 på 62 kubik (lite ombyggd) och en 254 som är lite vässad.

Användarvisningsbild

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477404 Ny avdragare till 154 mfl. eftersom min är utlånad.

Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#477620 Hej har ska börja att sätta i hop sågen i morgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#477787 Har fått i hop halvorna.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#477896 hej har fått kolven på plats håller på att tvätta cylindern har kört i ul tvätt men kan man köra många gånger utan att man skadar något kör med hva avfättning.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Jocke91  
#477899 Du kan köra cylindern så mycket du vill i en sån tvätt. Enda som skulle kunna begränsa något är möjligen tvätten.

Användarvisningsbild

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

totte  
#478073
Jocke91 skrev:Du kan köra cylindern så mycket du vill i en sån tvätt. Enda som skulle kunna begränsa något är möjligen tvätten.


Förutsatt att man använder tvättmedel som är inte är aggressivt mot lättmetallen. Hva avfettning torde vara helsäkert,

Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#479924 Hej har satt på cylinder nu ikväll går sakta framåt

   TS
Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#481814 Hej har beställt luftrör kopplingstrumma kopplingsfjäder, kopplingen såg bra ut inga grader eller blånad. beställde även ett 3/8 drev och hva svärd tänkte prova oregon 73 dpx längd 15 tum.
Har provkört sågen den verkar vara tät och har bra tomgång gjorde bara en grovjustering.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#484927 har prov kört sågen idag den gick bra har inte sågat något. kör utan air injektion men har täckbiten i stället för luftröret och utan hand värme så länge tills jag får tag på en båge med värme.

   TS
Avatar Fallback

Re: byta vevaxellagret på husqvarna 154

Hepo  
#667368 Hej har provat h42 kedja 15 på den i går gick bättre än vad jag trodde. Provade även 9 kugg 325 med med h25 13 tum gick bra det också men jag sågade inte med hela svärdet inget jag kommer o ha på för det blir som 7 kugg o 17 tum i belastning en kugg större gör 2 tum sägs det.
Jag kör på dpx kedjan på den.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).