Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2688 inlägg 497116 visningar 105 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Traktordave  
#481062 Kan inget om just om Valmet, mer än då jag körde en var den ryckig på snabbväxeln. Däremot tycker jag det låter som många störande småfel. Risk för problem men som sagt bara en spontan reaktion från en glad amatör...
Se vad proffsen tycker...

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#481065
Mannfolk skrev:Kopplingen är hydraulisk med bromsvätska, Men av torrlamellstypen. Om snabbväxlarna kändes knyckiga är det bra för så skall dem va. De nyare hugger inte i direkt dvs att de slirar lite i ingrepps ögonblicket, vilket ger kortare livslängd på powershift packorna. Bromsarna är billiga att reparera så de är inte något stort problem. Kraftuttaget kan jag inte riktigt svara på. Det sitter elspolar på vänster sida om växellådan under hytten till dessa, om det skulle vara glapp där.

Enligt säljaren skulle det vara mekanisk koppling. Tänkte inte på att kolla efter armen när vi kollade under plåtarna. Men tänkte då pedalen var trög att den måste vara mekanisk. Pedalen var lätt första biten för att sedan vara trög. Antar att det är kopplingsservon som gör detta. Läste även i en VHB jag hittade att den är mekanisk. Traktorn var av årsmodel -94. MB trac har också torrlamellskoppling, men är inte alls lika trög. Slavcylinder utvändigt. Den 8050 jag provade härom veckan med hydraulisk koppling var betydligt lättare än denna 8100, tror till och med något lättare än Mercan.

Lutar starkt åt att att vi struntar i denna traktor, men intressant att kolla och höra sig för då den var relativt nära.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#481146 Mitt värmereglage var också fast. Efter hemmasnickrad vajer ett tag så blev det Valtra originalreservdel. Fortfarande rätt så trög.
Jag haren en 6300 1991 så den biten skiljer ju i hytten om det är en 1994 ni tittat på (jag har reglagen fram och inte på högersida)

När ni testade 540 rpm kraftuttaget, lös lampan för det alls? På min sitter det strömbrytare under panelen. Har jag dragit i spaken väldigt snällt och bara släppt dit den har det hänt att det inte reagerat för strömkretsen varit bruten. Tar nytt tag med spaken och pressar in strömbrytaren som finns - då fungerar det. Så bara litet fel. Den har aldrig "trampat ur" själv. Men om det inte var problem vid spaken så låter det ju allvarligare.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#481152 Vågar inte om lampan lyste eller ej. Jag lade i kraftuttaget och pappa stod utanför och kollade om det hände något. Efter att ha växlat några gånger mellan 1000 och 540 så så hoppade det igång när jag tryckte på knappen. Så glapp av något slag någonstans var det.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481160 Förutom knappen du trycker på finns en brytare vid respektive läge för spaken, är den som @Aqualize syftar på.
Sitter av/på knappen i spaken eller i panelen brevid?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#481169 Fanns ingen brytare i spaken, kollade också efter den. Gjorde inget annorlunda när jag lade i 1000 respektive 540 men 540 ville inte först.

Hur som helst. Vi har bestämt oss för att det inte blir något köp, av flera anledningar. Men en av de större är att vi vill ha en koppling som inte är så trögtrampad.

Kom att tänka på att på vår Fiat 680 är det mekanisk med vajer, men den är inte alls så trög som Valmet. Vad beror detta på? Är ju lite olika storlek på traktor, men ändå.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481299 Brytare jag menar sitter nere i panelen som känner av i vilket läge spaken står i och gör de möjligt att sluta lamellkopplingen till kraftuttaget via knappen som sitter antingen direkt på spakknoppen som snabbväxelknappen på äldre eller på panelen vid sidan om

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#481315 Okej, då är jag med. Ja knappen för aktivering satt på panelen. Antar då att det är något glapp i brytaren för 540 pto.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481321 Låter lite så

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

BMotto  
#481350 Hejsan!Finns d någon på detta eminenta forum som använder sig av moheda/mowi spakförlängning i sin Valmet 6000/8000??Isf,hur funkar d?Får man en vettig sittställning när man spakar?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#481366 Vill har inga förlängningar till ventilpaket i vår 6300, tycker inte det behövs heller.
Jag antar att det är flerspakspaket du menar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

BMotto  
#481435 Ja precis!Hamnar du inte lågt med paketet?Jag har inte börjat smida på nåt än,va bara fundersam på hur bra d funkar utan spakförlängningen!

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källshult  
#481484
tapatalk_1511074102206.jpeg
tapatalk_1511074083330.jpeg
BMotto skrev:Hejsan!Finns d någon på detta eminenta forum som använder sig av moheda/mowi spakförlängning i sin Valmet 6000/8000??Isf,hur funkar d?Får man en vettig sittställning när man spakar?

Jag hade så på min gamla traktor Som var en 6300 twintrac och det skiljer sig mot en vanlig. Det är utbyggt för att få plats med pedaler. Men det var till ventil paketet som var till Kesla stegmatare. Det funkade Bra fick luta sig fram lite och hade armarna på benen blev bra stöd. Dom förlängare var egen konstruktion. Har bilder på det i annan tråd här på forumet.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

BMotto  
#481495 Ok,tack för svar å bra bilder!Nu e ju min helt standard i hytten,men d skulle ju gå att förlänga spakarna me skarvstycken som du gjort[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

rikard_e  
#481798 Ingen som har ett frontviktspaket liggandes eller vet var något sånt finnes?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).