Motorsåg och handhållet

Dödsolycka av exploderande motorsåg

11 inlägg 5438 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dödsolycka av exploderande motorsåg

Fredrik Reuter  
#481732 En tragisk olycka där en exploderande motorsåg orsakade svåra brännskador som senare gjorde att en 68-årig man avled av sina skador på sjukhus. Detta rapporterar Amerikanska medier om.

Mannen jobbade med motorsågen vid sitt hem i Warrington Township, York County som ligger utanför Harrisburg i Pennsylvania.

Vad som har orsakat olyckan framgår inte så här kan man bara spekulera.

Vad får en motorsåg att explodera?

Bild

Bild från nypost.com

Läs mer (engelska):
http://www.lehighvalleylive.com/news/in ... _blas.html



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

JensSkoog  
#481756 Bränsleläckage och en såg som har blivit körd hårdt i kombo med kläder som brinner snabbt. :?: :?:

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

halvproffs  
#481759 Gammal dragracingförare som tankat nitrometan som han hade kvar efter avslutad karriär.

Avatar Fallback

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

bgl  
#481760 3:e gradens brännskador på 85%av kroppen, mao även stor del av kroppens baksida, borde betyda att kläderna blivit indränkta med bensin. Låter mer som tankning från olämpligt kärl, måhända med sågen på tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

JensSkoog  
#481762
bgl skrev:3:e gradens brännskador på 85%av kroppen, mao även stor del av kroppens baksida, borde betyda att kläderna blivit indränkta med bensin. Låter mer som tankning från olämpligt kärl, måhända med sågen på tomgång.

Och olämpliga kläder - slutade med fleece efter att jag tog eld från vinkelslipsgnistar. Hela fronten på tröjan var borta snabbt som blixten, men lyckligvis hade jag svättiga yllekläder under.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481783 Kan det inte vara så enkelt att han har tankat sågen med en cigg i mungipan? Det är iaf vanligt och känns mest logiskt.

Angående kläder, vilket material är dagens huggarblusar gjorda av? Hur bra brinner de?
Jag var på naturvårdsbränning i somras och vi skulle ha kläder av bomull, det är lättare sagt än gjort! I nästan alla plagg jag äger fanns det åtminstonde lite syntetfibrer i.

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

JensSkoog  
#481801
Mettämies skrev:Kan det inte vara så enkelt att han har tankat sågen med en cigg i mungipan? Det är iaf vanligt och känns mest logiskt.

Angående kläder, vilket material är dagens huggarblusar gjorda av? Hur bra brinner de?
Jag var på naturvårdsbränning i somras och vi skulle ha kläder av bomull, det är lättare sagt än gjort! I nästan alla plagg jag äger fanns det åtminstonde lite syntetfibrer i.

Finns ju olika typer syntet, och några ska visst inte brinna
als enligt dom som säljer arbetskläder.
Senn är ju bomull absolut inte brandsäkert utan att det har
behandlats, och tunna bomullskläder brinner som krut, det har jag sett :-o

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481803 Ja så är det ju. Polyester och fleece är väl tveksamt iallafall...

Avatar Fallback

Dödsolycka av exploderande motorsåg

Carlfritidshuggare  
#481805 I mitt huggarställ är man ”inplastad”. Inte säkert det är lättantändligt men jag skulle i alla fall skippa jackan i närheten av eld.

Personen kanske rökte när han tankade?

Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

Fredrik Reuter  
#481813 Hej,
I länken ovan finns kommentarer att läsa. Ska man tro dem så är det missvisande titel på artikeln för den omkomne ska då ha mekat med sågen i en liten verkstaf (typ) och ångor antändes.

Vet inte sanningshalten här dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dödsolycka av exploderande motorsåg

JensSkoog  
#481818 Då kan man ju fatta det hela.
En påminning till alla som mekar om att man alltid har bra ventilation när
man jobbar inomhus med sågar och annat som drivs med bensin.

En tragisk olycka, men en såg som exploderade var det inte.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).