ons 22 nov 2017, 00:13#481842
halvproffs skrev:Kanske inte relevant men jag gjorde kanske ingen jämförelse heller med jordbrukare.
Är bara imponerad över dfiftsäkerheten och det var kanske fel ställe att skriva på.
Tycker det är ett tydligt bevis på att handhavande samt service och underhåll är de mest avgörande faktorerna,
och att timmarna har mindre betydelse.
Kallstarter i kombination med bristfällig service och oljebyten är rena DÖDEN för alla maskiner!
Det nöter fortast slut på motor och drivlinans liv, och inte timmarna.
Man ser hemma på byn fortfarande en Fendt traktor mellan varven, som har varit i trogen tjänst sen sent 80-tal hos samma ägarfamilj, men som verkar ha fått gå i pension som gårdstraktor nu mer.
Skulle inte vara förvånad om den med råge har passerat över 30 000 timmar heller,
trots att det är en jordbrukstraktor.
Den har under flera decennier gått dygnet runt på en torvmosse sommartid,
där jag själv bla. körde den någon säsong på sommarloven under skoltiden.
Vi följde då slaviskt motortimmarna och motoroljebyten skedde ungefär varannan vecka, samt att luftfilter rengjordes två gånger per dygn vid skiftbyten och noterades i en servicebok så det inte skulle missas vid något tillfälle.
Samt att det ofta renoverades motorer i Valmet jordbrukare på verkstan jag tidigare jobbade på, med endast några tusen timmars gångtid. Men vi hade där samtidigt en annan kund med exakt likadan Valmet 420 motor sittandes i en Valmet 828 skotare som hade gått 28000 timmar då jag senast var i kontakt med den, och då var inte en skruv rörd på motor, mer än normal service med lite justering av ventiler och byte av spridarspetsar samt bytta vattenpumpar och startmotor.
Cylinderfodersjunkning var en vanlig åkoma på dessa äldre 420 motorer, men åtgärdades med uppdaterade foder med ett extra stöd vid renovering.
Orsaken var nog i mångt och mycket alla kallstarter, för att endast utföra någon mindre syssla vintertid,
med att lyfta fram lite foder eller dra undan lite snö, utan att motorvärmaren först fick göra sitt jobb.
Vill därför påstå att det allmänna skicket och tidigare brukningsförhållanden samt tillgänglig servicehistorik är mer avgörande än vad timräknare och årsmodell kan visa vid ett begagnat köp av traktor.