Motorsåg och handhållet

ASPEN

79 inlägg 21524 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ASPEN

röjar kalle  
#481576 Aspen innehåller mindre farliga ämnen Bensen mm,det köper jag men kom inte och säg att sågen går bättre på Aspen det köper jag inte.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: ASPEN

tallen100  
#481578 Håller med kalle :grin: :-bd
Märker man inte att grejorna går bättre på mackbensinen så halvsover man :d

Avatar Fallback

Re: ASPEN

Plassarn  
#481588
tallen100 skrev:Håller med kalle :grin: :-bd
Märker man inte att grejorna går bättre på mackbensinen så halvsover man :d


Sen är det väl detdär med 2% inblandning av olja. Kör me OK/Q8 Super TT, har funkat fint i trettio år för mig i allehanda motorer, men jag är petigt noga med att mäta upp rätt mängd. Har en sådan glasbägare som jag "lånat" från en kemi-sal för länge, länge sedan. Brukar inte höfta med måttangivelserna på flaskan. Ska man nu vara riktigt noga så är det 1 dl olja på 4,9 liter bensin. Brukar preparera dunkarna med olja innan jag fyller dem, 4 dl olja sedan tankar jag 19,6 liter i dem.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481614
tallen100 skrev:Håller med kalle :grin: :-bd
Märker man inte att grejorna går bättre på mackbensinen så halvsover man :d

Måste vara mycket marginell skillnad. Min kropp mår bättre med Aspen och så slipper jag eländig tvåtaktsrök.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

jannee  
#481620 Kanske är inbillning men jag har fått för mig att sågarna går BÄTTRE på blyfri 95 än på 98. Visserligen bara en känsla eller kanske t.o.m. inbillning, vad vet jag :oops:
Vet dock med mig att jag fick justera något på högvarvsskruven för sågen vill fyrtakta mer på 95 än på 98.
För övrigt slår jag i ca 4 dl tvåtaktsolja i Jeepdunken därefter fyller jag på 20 liter ren bensin.
Ca 4 dl innebär att det kan slå på någon cl hit eller dit - spelar mindre roll.
Visserligen är Monvärdet högre på Aspen men mina gamla sågar varvar inte så högt så för mig spelar det mindre roll :grin:

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#481642 Sågen, båten, hjulingen, gräsklipparen, och kompressorn går något längre på handels ( mack ) bensin, men avgaserna är rent ut sagt vidriga jämfört med avgaser från Aspen. Macksoppa i sågen är en garanti för omgående huvudvärk, aspenavgaser ger förstås huvudvärk de med, men skillnaden mot aspenavgaser är milsvidd. Vid test dog tusen fiskyngel av tusen möjliga som utsattes för avgaser från macksmörjan, resultatet för Aspen var hundra döda yngel av tusen möjliga. Men som sagt, smaken är som baken, det är upp till var och en att välja vad man föredrar att dra i sig under dagen.. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#481644
anersimyra skrev:Sågen, båten, hjulingen, gräsklipparen, och kompressorn går något längre på handels ( mack ) bensin, men avgaserna är rent ut sagt vidriga jämfört med avgaser från Aspen. Macksoppa i sågen är en garanti för omgående huvudvärk, aspenavgaser ger förstås huvudvärk de med, men skillnaden mot macksoppans avgaser är milsvidd. Vid test dog tusen fiskyngel av tusen möjliga som utsattes för avgaser från macksmörjan, resultatet för Aspen var hundra döda yngel av tusen möjliga. Men som sagt, smaken är som baken, det är upp till var och en att välja vad man föredrar att dra i sig under dagen.. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: ASPEN

Plassarn  
#481647
anersimyra skrev:Sågen, båten, hjulingen, gräsklipparen, och kompressorn går något längre på handels ( mack ) bensin, men avgaserna är rent ut sagt vidriga jämfört med avgaser från Aspen. Macksoppa i sågen är en garanti för omgående huvudvärk, aspenavgaser ger förstås huvudvärk de med, men skillnaden mot aspenavgaser är milsvidd. Vid test dog tusen fiskyngel av tusen möjliga som utsattes för avgaser från macksmörjan, resultatet för Aspen var hundra döda yngel av tusen möjliga. Men som sagt, smaken är som baken, det är upp till var och en att välja vad man föredrar att dra i sig under dagen.. :mrgreen:


För mig är förhållandet precis omvänt. Avgaser från alkylat ger mig tämligen omgående huvudvärk och illamående. Inga avgaser är väl bra att dra i sig, så egentligen skulle vi köra elsågar allihop och elda på lite i kolkraftverken.

Avatar Fallback

Re: ASPEN

jannee  
#481651 Enda gången jag haft problem med avgaserna från någon motorsåg var på 70 talet, blyad soppa och 4 % oljeinblandning. Då på vintern när man skottat runt trädet man ämnade fälla kunde man känna ett "visst" obehag av avgaserna, men efter att det blivit blyfritt och bara 2 % oljeinblandning märker jag inta alls av avgaserna.
M.a.o. en lyckligt lottad själ :grin:

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

anersimyra  
#481653 När Aspen först introducerades luktade avgaserna varma popcorn som gjorde att man blev hungrig, och därefter fick sveda i magen. Fysiska reaktioner kan man få av många anledningar, själv tål jag inte ljudet när man gnider torrt tidningspapper mellan tumme och pekfinger. Både jag och tvillingbrorsan får pulserande huvudvärk mitt mellan ögonen av det vidriga ljudet. Så att du får huvudvärk av aspenlukt är ju inte konstigare än huvudvärken jag och bror min får av ljudet. Snarare är väl anledningen till vår huvudvärk än konstigare, faktum är att jag just nu känner ett lätt pulserande mellan ögonen bara av att skriva om det.. :shock: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: ASPEN

Plassarn  
#481657
anersimyra skrev:När Aspen först introducerades luktade avgaserna varma popcorn som gjorde att man blev hungrig, och därefter fick sveda i magen. Fysiska reaktioner kan man få av många anledningar, själv tål jag inte ljudet när man gnider torrt tidningspapper mellan tumme och pekfinger. Både jag och tvillingbrorsan får pulserande huvudvärk mitt mellan ögonen av det vidriga ljudet. Så att du får huvudvärk av aspenlukt är ju inte konstigare än huvudvärken jag och bror min får av ljudet. Snarare är väl anledningen till vår huvudvärk än konstigare, faktum är att jag just nu känner ett lätt pulserande mellan ögonen bara av att skriva om det.. :shock: :lol: :lol:


Hehe.. Alla har vi våra ticks och egenheter :)

Avatar Fallback

Re: ASPEN

tallen100  
#481659 Nog kan man få huvudvärk av vissa tidningar, men det är oftast själva texten som brukar ställa till det :d ...

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#481661 Jo så är det, jag är gammal stöt och bryr mig inte så mycket om Aspens nackdelar å blandbensinens fördelar.
Men jag bryr mig om ungdomens hälsa och då borde Aspens 2 å 4 prioriteras. För att det ska bli bra så måste mer forskning till för att Aspen ska bli effektivare! Både för maskinen och våra efterlevande.

   TS
Avatar Fallback

Re: ASPEN

tallen100  
#481665
anersimyra skrev: Vid test dog tusen fiskyngel av tusen möjliga som utsattes för avgaser från macksmörjan, resultatet för Aspen var hundra döda yngel av tusen möjliga.

Fiskar ska helt enkelt inte köra motorsåg med mackbensin :-bd

Avatar Fallback

Re: ASPEN

röjar kalle  
#481666
tallen100 skrev:
anersimyra skrev: Vid test dog tusen fiskyngel av tusen möjliga som utsattes för avgaser från macksmörjan, resultatet för Aspen var hundra döda yngel av tusen möjliga.

Fiskar ska helt enkelt inte köra motorsåg med mackbensin :-bd
Inte Myror heller. =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).