Traktorer och processorer

Hur många timmar är för mycket?

11 inlägg 13210 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur många timmar är för mycket?

Jolly  
#481574 Jag har fastnat i mitt letande efter traktorer! Jag behöver en med 4 wd och lastare men många har gått väldigt mycket! Vad drar man gränsen egentligen? Skulle ni köpa en traktor med 9000 timmar?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Hur många timmar är för mycket?

Mikael.O  
#481580
Jolly skrev:Jag har fastnat i mitt letande efter traktorer! Jag behöver en med 4 wd och lastare men många har gått väldigt mycket! Vad drar man gränsen egentligen? Skulle ni köpa en traktor med 9000 timmar?


Hej.
Det beror väl lite på vilket märke det är samt vad du får ge för traktorn. Valmet tex verkar ju kunna gå hur länge som helst, tex Valmet 705/755. Medans andra märken kanske inte går fullt lika länge. Men är traktorn bara behandlad på rätt sätt, välskött och servad så ska det väl inte vara några problem. Det beror ganska mycket på vilket "objekt" man får tag i. Jag köpte får ca 2 år sedan en FIAT 80-90 som gått 6500 timmar ungefär, tyckte inte det lät så farligt mycket men lite delar har jag fått byta sen jag köpte den men i det stora hela har den väl funkat bra. Nu var ju din fundering 9000 timmar och jag skulle absolut köpa om den är fin och känns rätt. Är det bytt slitdelar är det ju ett plus, sen är det ju alltid frågan om priset...

Nja det här blev en aning svamligt, tror nån med bättre kunskap om traktorer får svara mer utförligt :grin: .

Avatar Fallback

Re: Hur många timmar är för mycket?

tallen100  
#481583 En traktor kan egentligen vara slutkörd vid halva den tiden, det beror helt på vem/vad som suttit bakom spakarna.
Men har den blivit bra behandlad så kan den troligtvis gå "hur länge som helst", kolla skicket o.s.v det brukar ge en del ledtrådar....

Avatar Fallback

Re: Hur många timmar är för mycket?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481678 Hel och ren så är det nog ingen fara, ser det ut som skit då är det nog skit med.

Avatar Fallback

Re: Hur många timmar är för mycket?

jannee  
#481691 Traktorer är som folk mest. Finns människor som aldrig kan prestera något och ålder tar alltid ut sin rätt.
Är inte alls säkert att en fin man i kostym/frack duger till att mocka skit.
En pensionär kan duga till mycket - om han får ta det i sakta mak = sin egna takt.
M.a.o. ålder tar alltid på det ena eller andra sättet ut sin rätt, även om skötsel varit optimal.
Bara för att traktorn ser fin ut, inte gått så många timmar kan det ändå bara vara skit.
Bästa traktorn hittar man inte sällan när någon jord/skogsägare tänker avsluta sin verksamhet och då av åldersskäl.
Ingen vettig människa säljer sin traktor förrän det bästa och mesta är taget, om nu inget oförhappandes har hänt (dödsfall, skilsmässa - konkurs).
En modern traktor som gått 8 000 timmar kan vara bra men å andra sidan kan vad som helst hända = 50 000 kr försvinna över en natt.
En gammal BM 500 för 50 - 75 000, visserligen tvåhjulsdriven kan aldrig förlora lika mycket över en natt.

Avatar Fallback

Re: Hur många timmar är för mycket?

ÅsaNisse  
#481731 Ska du köpa traktor så köp ingen som är kliniskt rentvättad i utställningsskick. Bättre att det är lite dammigt/skitigt och oljesöl, för då ser du var det läcker och kan vara problem. Sen är det ju gränser på det också. Man måste ju kunna hitta traktorn under skiten.

Användarvisningsbild

Re: Hur många timmar är för mycket?

halvproffs  
#481734 Pettersson Maskin AB i Sandviken har en Volvo BM L70 som har gått många timmar. Runt 40 000timmar fick dom lyfta toppen på den. Skulle inte förvåna mig om den har passerat 50 000h. Ägaren bror Håkan fick den som ny och har skött den minutiöst.

Användarvisningsbild

Re: Hur många timmar är för mycket?

Göt  
#481735 är lite märkesberoende också en Belarus som gått 2-3000 timmar = en hel del skruvande. 5-6000 timmar på en normal traktor det är där jag håller mej

Avatar Fallback

Re: Hur många timmar är för mycket?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481736 9000 timmar och lastare låter generellt som ett bra recept för dyra framaxelbekymmer.

Att jämföra med en L70 är inte relevant då det inte är en traktor.

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Hur många timmar är för mycket?

halvproffs  
#481742 Kanske inte relevant men jag gjorde kanske ingen jämförelse heller med jordbrukare.
Är bara imponerad över dfiftsäkerheten och det var kanske fel ställe att skriva på.

Avatar Fallback

Re: Hur många timmar är för mycket?

JoTh  
#481842
halvproffs skrev:Kanske inte relevant men jag gjorde kanske ingen jämförelse heller med jordbrukare.
Är bara imponerad över dfiftsäkerheten och det var kanske fel ställe att skriva på.


Tycker det är ett tydligt bevis på att handhavande samt service och underhåll är de mest avgörande faktorerna,
och att timmarna har mindre betydelse.
Kallstarter i kombination med bristfällig service och oljebyten är rena DÖDEN för alla maskiner!
Det nöter fortast slut på motor och drivlinans liv, och inte timmarna.

Man ser hemma på byn fortfarande en Fendt traktor mellan varven, som har varit i trogen tjänst sen sent 80-tal hos samma ägarfamilj, men som verkar ha fått gå i pension som gårdstraktor nu mer.
Skulle inte vara förvånad om den med råge har passerat över 30 000 timmar heller,
trots att det är en jordbrukstraktor.
Den har under flera decennier gått dygnet runt på en torvmosse sommartid,
där jag själv bla. körde den någon säsong på sommarloven under skoltiden.
Vi följde då slaviskt motortimmarna och motoroljebyten skedde ungefär varannan vecka, samt att luftfilter rengjordes två gånger per dygn vid skiftbyten och noterades i en servicebok så det inte skulle missas vid något tillfälle.

Samt att det ofta renoverades motorer i Valmet jordbrukare på verkstan jag tidigare jobbade på, med endast några tusen timmars gångtid. Men vi hade där samtidigt en annan kund med exakt likadan Valmet 420 motor sittandes i en Valmet 828 skotare som hade gått 28000 timmar då jag senast var i kontakt med den, och då var inte en skruv rörd på motor, mer än normal service med lite justering av ventiler och byte av spridarspetsar samt bytta vattenpumpar och startmotor.
Cylinderfodersjunkning var en vanlig åkoma på dessa äldre 420 motorer, men åtgärdades med uppdaterade foder med ett extra stöd vid renovering.
Orsaken var nog i mångt och mycket alla kallstarter, för att endast utföra någon mindre syssla vintertid,
med att lyfta fram lite foder eller dra undan lite snö, utan att motorvärmaren först fick göra sitt jobb.

Vill därför påstå att det allmänna skicket och tidigare brukningsförhållanden samt tillgänglig servicehistorik är mer avgörande än vad timräknare och årsmodell kan visa vid ett begagnat köp av traktor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).