Före och efter jobbet

Odla tobak till snus

126 inlägg 68297 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#418697 Intressant, tack för det lfq! Den sort som jag och Mange odlar skall vara Alida.

Årets tillväxt har inte varit riktigt bra, det såg mycket fint ut fram till eftersommaren, när många plantor tappade en del av sin mörkgröna färg. Tillväxten på slutet blev inte alls lika bra som förra året. Förvisso har det varit torrt men både Magnus och jag har vattnat flitigt, så misstanken är främst att det måste ha något med temperaturernas växlingar att göra.

Hursomhelst så hade jag fler plantor i år. Slutskörden blir nog ändå inte riktigt lika mycket som förra året, det vet jag först när allt är torkat och smulat, eftersom jag bara väger den färdiga torra råtobaken. Har smulat ca 9 hg hittills, det hänger en hel del på vinden som inte är färdigmognat än.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423848 Talade med min brorson om ditt problem totte. Han hade inte hört om något liknande fall.
Men det finns en del på nätet hur nikotin påverkar utbytet mellan nervmembranen och musklerna.
Sök på nikotinreceptor och nicotinic acetylcholine receptor.

Användarvisningsbild

Re: Odla tobak till snus

totte  
#424078 Tack för det lfq! Det sa min läkare också att han inte hört talas om något sådant fall.

För er som inte läst min blogg: Jag drabbades alltså av tilltagande muskelsvaghet och sjukvården kunde inte utreda vad det berodde på. Blev helt frisk nära nog omedelbart när jag ,närmast i desperation, provade att slutade snusa.

Därmed sagt att tobaksodlartråden nu inte är särskilt aktuell. Årets skörd är bortskänkt, nästa år blir det ingen odling av tobak för mig.

Om någon önskar så har jag frön kvar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481266 Var det hit din tobak gick? :)


Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Tosca  
#481365 Fin affärsidé, bättre lönsamhetsläge än för knark också tydligen - kortare påföljder eftersom det bara är ekobrott.

Avatar Fallback

Re: Odla tobak till snus

Umea  
#481455 Vill göra er uppmärksam på att i en stor studie så har det visat sig att snusare löper stor risk att drabbas av diabetes.

Va rädd om Er och er hälsa !

Vänliga hälsningar från Umeå.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).