Öppna kategorin

Jobb ?

21 inlägg 5989 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jobb ?

Suzuki Hasse  
#481253 Precis blivit arbetslös inom bygg men tänkte vara hemma ett år eller två hur gör man är det bara va hema och leva på jordbruk skog? Eller måste man anmälasig till arbetsförmälingenn



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Jobb ?

Hema  
#481286 Man måste väl bara anmäla sig till AF om man vill få a-kassa eller annan ersättning.

Användarvisningsbild

Re: Jobb ?

svampbob  
#481287 Om du är inom bygg och anmäler dig arbetslös lär du inte få vara arbetslös i särskilt många dagar då det är sån brist på folk inom bygg. Vill du vara hemma och bonde så ska du inte gå till AF.

Användarvisningsbild

Re: Jobb ?

Vardon  
#481298 Nej i så fall blir ju det ditt jobb i din enskilda firma som skogen hör till. Kontrollera dock noga med försäkringskassan om du behöver vara sjukskriven hur sgi etc beräknas.

Avatar Fallback

Re: Jobb ?

grålle-68  
#481301 Man kan skriva sin ansökan på olika vis har läst sådana från långväga , när dom sökt har dom gjort sitt .

Användarvisningsbild

Re: Jobb ?

halvproffs  
#481302 Nu vet vi ju inte om du är med i A-kassan ens. Tror att det är svårt att få A-kasseersättning nuförtiden om man har skapligt med skog. Reglerna har skärpts betydligt. A-förmedlingen och kontakt med A-kassan är ett måste om du vill ha ersättning. Ska du leva på skogen i 1-2 år måste du ha rejält med skog för du kommer att få betala många % i skatt och egenavgifter innan det blir ett netto till din plånbok.

Avatar Fallback

Re: Jobb ?

jannee  
#481305 Personligen tycker jag det är för djävligt att gå hemma och uppbära A-kassa och sedan samtidigt jobba i sin egna näring - någon ordning o reda må det vara på torpet 😡

Du bör dock vara anmäld till arbetsförmedlingen, kan även medela dem att du är förhindrad att ta jobb (fristämpla), detta i sin tur innebär at du inte uppbär något stöd, förbrukar inga a-kassedagar men du finns med i deras register, när du väl vill ha arbete och även söker bidrag från A-kassan.
M.a.o. anmäl dig på Arbetsförmedlingen och förklara hur du vill ha det och ta reda på EXAKT vilka regler som gäller, myndigheterna har nämligen en förmåga att ändra sina regler dag från dag.
Kanske även en kontakt med Byggnads a-kassa inte vore så dumt.

Användarvisningsbild

Re: Jobb ?

halvproffs  
#481309 [quote="jannee"]Personligen tycker jag det är för djävligt att gå hemma och uppbära A-kassa och sedan samtidigt jobba i sin egna näring - någon ordning o reda må det vara på torpet 😡

Jadu Jannee, att hitta på regler som är perfekta är nog omöjligt. Finns nog många som har 10ha dålig skog som det mest går att plocka lite ved ur. Finns dom som har 100ha och aldrig huggit mer än ved trots att det finns mycket att slutavverka och varit med A-kassan i många år och blivit arbetslös för första gången. Ska dom få stämpla?

Här var det en snickare som blev ofrivilligt arbetslös efter många års heltidsarbete och började rusta huset. Fördjä..ligt tyckte en del. Dom tyckte tydligen det var bättre att han satt hemma och rullade tummarna än att han köpte virke och annat som behövdes till huset. Anlitade rörmokare, elektriker mm så jag tyckte att han drog sitt strå till stacken

Avatar Fallback

Re: Jobb ?

Suzuki Hasse  
#481316 Jag får väll anmäla mig på a kassan och säja att jag inte vill ha någon ersättning och något jobb just nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jobb ?

halvproffs  
#481318 Då behöver du inte anmäla dig. Du får gärna ta reda på reglerna och beskriva dem här. Förr fick man ha bisyssla upp till ett visst belopp. Vet inte hur det är nu. Är som ett halvtidsjobb nu har jag hört med kurser i meritlistor, jobbansökningar, mm

Användarvisningsbild

Re: Jobb ?

Andreas99  
#481322 Fast a-kassan kommer ju inte var intresserad av att ge dig någon ersättning om två år. Du kommer ju att jobba som egenföretagare de här åren och ska flyttas över till ett annat system. Tror det är svårt att vara i det systemet och levt på sin skog i två år och sen hävda att man behåller skogen men lägger ner verksamheten. Kolla upp det här noga och ta inte ett ja på telefon från byggnads som om att det är ett ja när du behöver stämpla.

Avatar Fallback

Re: Jobb ?

tallen100  
#481333 Vad komplicerat det blev, det är väl bara du är hemma så länge du vill om ekonomin tillåter. Varför blanda in AF :???:

Användarvisningsbild

Re: Jobb ?

Andreas99  
#481337
tallen100 skrev:Vad komplicerat det blev, det är väl bara du är hemma så länge du vill om ekonomin tillåter. Varför blanda in AF :???:

Ja det måste ju vara det bästa. Problemet är väl om den tillåter två år och om två år har tesla aktien kraschat och dragit med sig världsekonomin i en ny lågkonjunktur, då behöver man veta vad man ska leva på då. Eftersom det är arbetstagarens marknad ny så skulle jag kollat på att få ett upplägg med att jobba två tre dagar i veckan istället, sparat lite på skogsmöjligheten till sämre tider.

Avatar Fallback

Re: Jobb ?

jannee  
#481345 Strunta för allt smör i Småland inte att de reda på vilka regler/lagar som nu gäller.
Risken finns att när du senare återigen börjar lönearbeta måste jobba i ETT år innan du har rätt att få A-kassa.
Du får m.a.o. gå en ny karens, bättre att rådfråga byggnads, vilket som syvende och sist blir bäst för ljust dig.
Slutar du på ett jobb, frivilligt eller inte och struntar i att ta kontakt med arbetsförmedlingen blir du automatiskt nollad av FK = du får ingen sjukpenning - du går ju inte miste om något ersättning om du blir sjuk.
Då betydligt bättre att står till arbetsmarknadens förfogande (och stämpla) men INTE ta ut någon stämpelersättning, då har du i alla fall din sjukpenning kvar - om du nu inte försäger dig :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Jobb ?

MDin  
#481349 Det finns lite att tänka på:
Har du A-skattsedel och bisyssla i skogen ska du anmäla dig till AF och A-kassan Du behåller då dina pensionspoäng.
Har F-skatt då kan du göra som du vill, men glöm inte betala dina avgifter så pensionen blir minimal.
Har du F-A skatt anmäler du till AF att du kör firma ett tag, och till A-kassan att du är arbetslös och vill ha sänkt avgift tills du får jobb igen, och att du inte tar ut någon ersättning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).