Motorsåg och handhållet

ASPEN

79 inlägg 21532 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ASPEN

MDin  
#480917 Jag har två Hqv 442 å 445 som jag kört på blandad bensin i många år. Så fick jag för mig att gå över till Aspen, det gick ett par tankar å sen började problem med att de varvade inte upp "som folk" och tjyvstannade titt som tätt. Då gick jag tillbaka till att blanda å då funkade det igen.
Nu i somras köpte jag en Stihl 441 som jag kör plank och bamseträd med. Eftersom den var ny så var det Aspen som gällde och den fungerar utmärkt.
Nu till funderingen, bör man sätta dit olja i Aspen? Och i så fall hur mycket?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Bert1  
#480924 Enl det jag har hört så bör man justera om förgasaren när man går från vanlig till Aspen

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

JensSkoog  
#480930 Du ska absolut inte blanda till extra olja i Aspen. Det behövs inte als. :grin:

Att byta från självblandat till Aspen är en annan sak. Då får man ofte göra lite
förgasarservice, eftersom alkylat vaskar loss saker som mackbensinen har lämnat.
Enligt mig är det värd att ta jobbet :-bd

Avatar Fallback

Re: ASPEN

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480950 Antar att du körde på 2-takts Aspen och inte 4-takts?

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Ola63  
#480996 Det verkar nog som att det körts på 4-takts Aspen och då går det åt h-vete. Måste vara 2-takts Aspen.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

JensSkoog  
#481001
Ola63 skrev:Det verkar nog som att det körts på 4-takts Aspen och då går det åt h-vete. Måste vara 2-takts Aspen.

Stihlsågen hans går ju bra på Aspen, så jag skulle väl mena att han har användt tvåtakts :wink:

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Ola63  
#481032 Jovisst, men det sades aldrig att det togs ur samma dunkar. Aspen 4-takt är perfekt att besikta bilen med när man har avgasproblem och när man berättar för någon om detta så förstår dom inte att det funkar med oljeblandad bensin. Vad jag vill säga med detta är att många tror att bara det står Aspen på dunken så är det oljeblandat vilket inte är sanningen.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Ola63  
#481033 Är det så att den tjuvstannar vid gaspådrag så handlar det om förgasarinställning.

Användarvisningsbild

Re: ASPEN

JensSkoog  
#481037
Ola63 skrev:Jovisst, men det sades aldrig att det togs ur samma dunkar. Aspen 4-takt är perfekt att besikta bilen med när man har avgasproblem och när man berättar för någon om detta så förstår dom inte att det funkar med oljeblandad bensin. Vad jag vill säga med detta är att många tror att bara det står Aspen på dunken så är det oljeblandat vilket inte är sanningen.

Nej det stämmer ju. :wink:

Sker ofta att man har Aspen med till motorsågen och Aspen
utan till gräsklipparen och så blir det fel. Har körd några skurna
sågar på sopen för kunder som inte har tänkt när dom tankat. :cry:

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#481064 Han!! Jag! Tankar inte 4 takt Aspen i sågen. Visserligen har jag passerat 70 men anser nog att jag har både kropp å knopp igång. Jobbar fortfarande med firman, skogen, kommunpolitiken och har diverse bolagsstyrelseuppdrag.
Ville bara klargöra om det finns funderingar om senilitet[emoji41]
Grannen tankade 4 taktsAspen i åkgräsklipparen när han glömt fylla dunken, det gick inget bra, puttrade på utan kraft.
Tack för hjälpen, då kör jag Aspen rent i Stihlen.
Upptäckte att jag skrev fel, kan vara åldern [emoji12] det ska vara hqv 435 inget annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ASPEN

Ängagärdet  
#481125 Har han tvåtaktsåkeklippare! Fan va fränt!

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#481133 Nä han tankade 4 Aspen i en 4 taktare

   TS
Avatar Fallback

Re: ASPEN

Blivande snickare  
#481195
MDin skrev:Nä han tankade 4 Aspen i en 4 taktare

Som tidigare var körd på mackbränsle eller?
För annars gick det väl bra?

Avatar Fallback

Re: ASPEN

MDin  
#481198 Mackbränsle tankar grannen klipparen med, kroknade med Aspen4.

   TS
Avatar Fallback

Re: ASPEN

jannee  
#481199 Tycker ändå att det är bra magstarkt att skylla på vanlig hederlig mackbensin, efter att bytt till Aspen och såg eller klippare börjar krångla. :mrgreen:
Åker du dit för fortkörning skyller du då på att att det står fel hastighet på skyltarna/eller är det bilens fel :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).