Skogsvagn (Huggarvagnar)

Patruuna 9000 tips och råd?

38 inlägg 13276 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

JohannesG  
#480980
Isakblack skrev:Har en 604 med Vreten 9t, fick en beg lexanglas ruta från en skördare och sågade ut en ny med den gamla som mall. Sågade sedan ut ett hål för spakarna och byggde en låda av lexan utanför. Smidigt att borra och gänga i det materialet. Kan nu öppna bakrutan som innan när det är varmt. Tycker det går utmärkt att sitta på sne istället för på knä i stolen. Kommer lite högt, kan ju bero på längden iofs. Köpte ett pumppaket med tank av Weimer, då det gick på tok för lusigt med original systemet. Detta funkar kanon på lågt varv.

Det tror jag fler än jag vill se bild på :wink:

FTG
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#481123 Precis! Gärna bilder på hur ni löst montage av ventilpaket/spakar i era traktorer! Främst ni som kör 504/604 eller liknande runt början av 80-talet, innan de bytte till den fyrkantigare hytten. Naturligtvis även intresserad av andra dragare med begränsat utrymme i hytten (ej möjligt att vända 180 grader)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481132 Den vagn du nämner har ju servospakar, det blir som helt annat när du ska montera i hytten
iom att du kan montera de var för sig.
Kanske du kan sätta de ovanpå verktygslådan så du har spakarna i traktorns längdled?

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#481147 Sprang ut i långkallingar, orange HH och träskor (full glesbygdskostym) och torrkörde lite fantasi-kran för en stund sedan.

Tills vidare så bestämmer jag mig för att ha spakarna vid bakrutan, går lätt att bygga om så man får in slangar och spakar underifrån, behöver inte trixa med plastrutor osv. Arbetsställningen blir helt okej om jag jämför med vad jag är van vid - knästående. Med ny, lite smäckrare stol och ratt och en svängplatta så kan jag nog vända mig mer än 90 grader, om jag kommer loss efteråt får vi se. Det vinylklädda åbäket som sitter i nu ska eldas upp under ceremoniella former. Att det inte blir 100% optimalt kan inte hjälpas, allt är en förbättring mot nuläget och det lär inte bli bättre än så innan jag byter traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

valtra a 72  
#483016
Plassarn skrev:Sitter vinsch på den. Lyckades med att få en keps och en leksaksmotorsåg med på köpet i alla fall [emoji3]Transporten skulle de också lösa, har ju lite avstånd här, typ 30 mil, så det får man också räkna in. Ska kika på den i morgon och eventuellt skriva på, beror lite på hur den ser ut i övrigt.
Hur gick det ,blev det affär på vagnen?

Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#483033 Har reserverat den, Skulle i samband med detta lägga om en hel hoper med lån och göra en husaffär (sälja, har tillräckligt med hus vill inte ha fler!) och genom detta få lös lite kosing till handpenningen på vagnen, men naturligtvis gick vår handläggare på banken och blev sjuk (sjukskriven). Har idag uppdaterat vår nye handläggare i vårt ärende och skrivit på en jäkla massa papper så förhoppningsvis nästa vecka blir det leverans.

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Plassarn  
#485237 Nu jäklar är den på ingång. Blir en fin julklapp till hustrun [emoji3]

   TS
Avatar Fallback

Re: Patruuna 9000 tips och råd?

Isakblack  
#487776
JohannesG skrev:
Isakblack skrev:Har en 604 med Vreten 9t, fick en beg lexanglas ruta från en skördare och sågade ut en ny med den gamla som mall. Sågade sedan ut ett hål för spakarna och byggde en låda av lexan utanför. Smidigt att borra och gänga i det materialet. Kan nu öppna bakrutan som innan när det är varmt. Tycker det går utmärkt att sitta på sne istället för på knä i stolen. Kommer lite högt, kan ju bero på längden iofs. Köpte ett pumppaket med tank av Weimer, då det gick på tok för lusigt med original systemet. Detta funkar kanon på lågt varv.

Det tror jag fler än jag vill se bild på :wink:
IMG_2846.JPG
IMG_2847.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).