Skogsvagn (Huggarvagnar)

Liten traktor stor vagn:-)

68 inlägg 36727 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

TheJo  
#471624 Hjorten (1140) skulle ju gärna få växa till sig, och även börja krafsa fram.
Men det funkar ju även som det är nu :grin:

FTG
Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

bodack  
#478163
1508858751_mf_5445_palms_510_kellfri.jpg
Det finns tydligen hur mycket bra uppslag som helst på Skogsforum. Jag inser att jag kör med "Stor traktor liten vagn". Eftersom vi äger en BM 430, så är jag tacksam för råd om det verkligen går att använda den till skotning.

Idag använder vi:

* Kran Palms 510 årsm 2005
* Vagn Kellfri årsm 2008. Anledningen till denna knepiga kombination är att vi köpte kranen att ha på trepunktslyften, med en befintlig gammal kärra. Vi lärde oss snart att kranen var obehagligt farlig att koppla på och av, plus att den gamla kärran utan ramstyrning blev bökig att ta sig fram med. Kellfri-kärran har en lastarea/tvärsnitt på 2 m2, plus "toppning". Kranen är nu fast monterad på kärran och jag manövrerar kranen från en liten plattform på draget.
* 1. Traktor: MF 5445 årsm 2005. Går normalt för vagnen. Den har breda däck, bra effekt, hög komfort och bra hydraulik. Nackdelar är hög dieselförbrukning och storleken inne i skogen, plus att det finns en massa sladdar och slangar på undersidan (inget bukskydd).
* 2. Traktor: BM 430 årsm ca 1975. Den användes mest för klyvning o kapning. Med en gammal amputerad Starkran (eller motsv) används den för att vinscha fram stockar och för att styra fällriktningen på svåra bokar. Som många skriver; BM 430 är smidig att ta sig fram med. Med endast vinschen blir det ingen last och vi har därför inte behövt sakna fyrhjulsdrift. Dieselförbrukningen är en bråkdel av vad MF 5445 dricker. Jag har inga svåra marker (Skåne är ju platt som en pannkaka, om nu nån trodde det )

När jag nu läser denna tråd, inser jag att vi borde prova BM 430 framför vagnen. Då skulle vi få ett ekipage som är smidigare på stickvägarna och som i stort sett saknar känsliga grejor på undersidan (har dock läst om handbromsreglaget). När det blir blött och behov av backkörning, fungerar MF:n bättre, men annars kan den stanna kvar i gårdens snöröjning - och då slipper vi hålla på att koppla om.

Skulle man kunna få kommentarer på:

1. Räcker verkligen hydraulkapaciteten på BM 430 till en kran Palms 510?

2. Enkelverkande uttag med fri retur finns för att driva kranen. Men var kopplar vi in ramstyrningen och varifrån manövrerar man denna (utan att behöva ha huvudet nere bland pedalerna)?

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Jim_90  
#478195 Svar 1. Flödet lär nog räcka minus är trycket 160bar så lite svagare blir kranen det vanliga är 175bar kanske nån kunnig vet hur bökit det är att öka trycket på traktorn.

Svar 2. Ett alternativ är en ventil i traktorn kanske vajerstyrd med ventilbordet i bakänden ( på traktorn naturligtvis) med snabbkopplingar skruvade i ventilbordet för bomstyrning. Med serienippel vidare till ventilbordet för kran. Snabbkoppling även där.

Men testa med bara kranstyrning du har ju redan grejjerna :-bd tycker själv 430n skulle vara fin i skogen

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Bert1  
#480926 Har du inte även ett dubbelverkande uttag på din 430?

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480951 Är det en 430 standardmodell är det ju bara ett tipputtag. Men det går ju att komplettera men ett extra block utan större bekymmer.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

källefall8  
#481021 Ska du verkligen gå från en modern traktor med 4wd och bra hydraulik till sjuttiotalets 2wd? Bukplåtar till MFn skulle jag satsa på ist, alla dagar i veckan. Själv önskar jag att det var drift på vagnen oxå.

Avatar Fallback

Re: Liten traktor stor vagn:-)

Hema  
#481107 Tänkte på denna tråd, när jag såg denna bild.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Liten traktor stor vagn:-)

johan n123  
#492744 Det går att lasta mer än vad man tror eller vad säger ni ? :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).