Motorsåg och handhållet

Motorsåg svara inte på gaspådrag

10 inlägg 9175 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg svara inte på gaspådrag

itfc  
#481070 Fick eftermiddagen ledig så det blev årets första gallringsdag. Första timmen gick sågen bra men sedan blev det värre. Först svarade den dåligt på gasen men endast när svänghjulssidan var uppåt. Därefter blev det samma vid alla positioner. Gav man fullgas direkt så dör den. Däremot om man pumpar lite försiktigt med gasen går den åter bra när man fått upp varvet. Går också bra på tomgång. Pumpblåsan verkar fungera bra, luftfilter rengjort och bensin påfyllt i en ren tank med till synes rent filter. Finns det några förslag på vad som kan orsaka detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

Långsmo  
#481071 Vad pratar vi om för såg?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

itfc  
#481074 Lilstihlen ms 192

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

Palakangas  
#481077 Min 192 blev likadan. Knäckte spärrarna på hög och lågskruvarna så jag kunde justera förgasaren. Sedan blev det bra.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

itfc  
#481082 Trodde på dålig bränsletillförsel och att den orkade suga i sig bränsle när den kom upp i varv. Bryta loss spärrarna, är det något man ska behöva göra och vad skulle kunna vara risken med detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

tallen100  
#481086 Det är ingen risk med det såvida du kan justera en såg.
Dom där jädra spärrarna sitter bara där för att du ska åka in till verkstad och betala för att få sågen justerad.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

tallen100  
#481089 Den får troligen för mager blandning, så kör inte mer innan du justerat den och den går som den ska.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

Hema  
#481120 Kolla tändstiftet, det kan lätt spela en ett spratt.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

itfc  
#481207 Tänkte jag skulle ta tag problemet nu ikväll men innan jag började skruva provkörde jag. Sågen gick som den skulle igen och jag lät den såga några minuter i vedhögen och den fortsatte sköta sig. Den får följa med till skogs i helgen så får vi se vad den duger till. Tar med kompisen för säkerhets skull....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg svara inte på gaspådrag

totte  
#481226 Sannolikt har du haft nån smuts i L-munstycket som har släppt sen. Typiskt att den inte vill varva upp, men om man lirkar upp varvet så går som den skall på varv. Händer det igen så är det första att göra en förgasarrengöring.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).