Vedmaskiner, flishuggar

skruvklyv

52 inlägg 36029 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

stegmaster  
#47775 Lite ifrån tråden, men den her "firewood processor" tycker jag måste vara det värsta som jag har hittad, eller?
och det värsta er at det er nån nordman som drivar med det här. :lol:

Trejon
Avatar Fallback

Re: skruvklyv

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47781
stegmaster skrev:Lite ifrån tråden, men den her "firewood processor" tycker jag måste vara det värsta som jag har hittad, eller?
och det värsta er at det er nån nordman som drivar med det här. :lol:



hehe, att folk bara orkar, den är ju löjligt ineffektiv...

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47824 4 minuter för att klyva 1 - 2 meter? Hummm, ja snabbare sätt finns det ju...

En annan lite lätt långsam....


Varför har Amerikanarna ofta bensindrivna klyvar? Har dom dåligt med ström???

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47855
Zixten skrev:4 minuter för att klyva 1 - 2 meter? Hummm, ja snabbare sätt finns det ju...

En annan lite lätt långsam....


Varför har Amerikanarna ofta bensindrivna klyvar? Har dom dåligt med ström???



näää, men BIILLLIIG bensin....

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47856
kisaved skrev:
Zixten skrev:4 minuter för att klyva 1 - 2 meter? Hummm, ja snabbare sätt finns det ju...

En annan lite lätt långsam....


Varför har Amerikanarna ofta bensindrivna klyvar? Har dom dåligt med ström???



näää, men BIILLLIIG bensin....


Billig bensin och gott om tid, om alla har den hastigheten som i filmen...

Tycker för övrigt att bensinen är på tok för billig här med!! 25 kr/ litern så är vi inte så många som har råd att köra bil sen.. så får man vägen för sig själv
=)) :)) :-bd $-)

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47864
Zixten skrev:Varför har Amerikanarna ofta bensindrivna klyvar? Har dom dåligt med ström???

Jag tror det är flera skäl:
Billig bensin
Enklare att hyra ut
Enklare att använda på olika ställen
Enkel konstruktion

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

bastrup  
#47986 Hej også en lille film med en skruvklyv

jeg bruger en sån og det funker rigtig godt
som grovklyv for vedmaskin

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

totte  
#47996 Jo det går ju an när man kan sitta i en hytt på säkert avstånd från skruven, själv vill jag inte vara närmre en sån skruv än minst 3 m, ifall man skulle snubbla och dyka omkull.

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48075
totte skrev:Jo det går ju an när man kan sitta i en hytt på säkert avstånd från skruven, själv vill jag inte vara närmre en sån skruv än minst 3 m, ifall man skulle snubbla och dyka omkull.

Bygg en skruvklyv till Gilson III ?
Då får du ju stå och spaka bakom skottsäker ruta eller nåt.

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

totte  
#48085
Slurfi skrev:
totte skrev:Jo det går ju an när man kan sitta i en hytt på säkert avstånd från skruven, själv vill jag inte vara närmre en sån skruv än minst 3 m, ifall man skulle snubbla och dyka omkull.

Bygg en skruvklyv till Gilson III ?
Då får du ju stå och spaka bakom skottsäker ruta eller nåt.


Haha, nä Gilson har redan skruvar så det räcker! Jag vill inte ha nån skruvklyv, har min fina Faxe hydraulklyv, inte det minsta skruvad. Och dessutom går det fortare än ett sånt där mördarredskap. Gilson III skall jag bygga ihop med skogsvagn, grävmaskin och en liten skördare tror jag, inbyggd hydraulklyv i aggregatet och så kan man väl lägga till väghyvel och buskröjare med :wink: . Bara inte skruvklyv 😈 ! Tusan vet om man kan slunga snö med den sen 8)

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48110
totte skrev:
Slurfi skrev:
totte skrev:Jo det går ju an när man kan sitta i en hytt på säkert avstånd från skruven, själv vill jag inte vara närmre en sån skruv än minst 3 m, ifall man skulle snubbla och dyka omkull.

Bygg en skruvklyv till Gilson III ?
Då får du ju stå och spaka bakom skottsäker ruta eller nåt.


Haha, nä Gilson har redan skruvar så det räcker! Jag vill inte ha nån skruvklyv, har min fina Faxe hydraulklyv, inte det minsta skruvad. Och dessutom går det fortare än ett sånt där mördarredskap. Gilson III skall jag bygga ihop med skogsvagn, grävmaskin och en liten skördare tror jag, inbyggd hydraulklyv i aggregatet och så kan man väl lägga till väghyvel och buskröjare med :wink: . Bara inte skruvklyv 😈 ! Tusan vet om man kan slunga snö med den sen 8)

Det låter som en grannbräckare det.
Kanske FWT De Luxe?

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

totte  
#48111 Hmm! Tål att tänka på vad den borde heta. Men De Luxe måste ju absolut vara med på nåt hörn. Jag får återkomma i frågan efter lite språkliga övningar. Och när jag räknat ut hur tusan man får en Gilson att driva alltihopa 8)

Användarvisningsbild

Re: skruvklyv

Dustbunny  
#58554 äh.. skruv klyv är nog fina grejjer...
byggde en klyv med 3kw motor på 3000rpm. växlade ner den till ca 950rpm.
Klyver meters ved på den hur galant som helst...

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

skogs-öllja  
#58842 näe någon skruvklyv ska ni då inte använda! fungerar väl bra men kan lätt ske en olycka med dom... så köp istället en vanlig hydraulklyv eller en klipp som både kapar och klyver samtidigt! de är mitt råd! //MVH Svahn

Avatar Fallback

Re: skruvklyv

leifa.k  
#67555 Körde med en hemmabyggd 1400rpm/4kW skruvklyv under nästan 20år. Jämför man med hydrauliska klyvar med enkelkniv så tycker jag att skruven har varit snabbare, fast iofsig mera riskfylld, men det har gått bra, ingen annan har fått klyva med den. Sedan tidig vår har jag en hydraulisk klyv med enkelkniv, så nu får den som vill klyva..Känns dock bättre. Gamla skruven skänks ej bort, den skrotar jag så ingen annan kan använda den och det elektriska läggs på bra att ha hyllan. Hälsar man på hos neurokirurgen i Linköping på vårkanten och det ligger gubbar där med handen i bandage så lovar jag, så är det inte hydraulklyvarna som orsakat detta...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).