Traktorer och processorer

MF 372 montage av ventilpaket

19 inlägg 10846 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Robertberg  
#464198 På 375an vi hade när jag växte upp fick man byta P-ändar ibland då de gick av. Kanske är bra att ha på hyllan ifall att?

Kul att se bilderna! Minns att farsan satt på knä i stolen när han körde griplastaren.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#464238 Jag har en Cat 920 som får ta det mesta snöjobbet, men jag har skottat en del med MF:en också. Frontlastaren som jag har är lite för stor för traktorn upplever jag, den korta hjulbasen är till nackdel när man lyfter tungt, inget större problem med snö om det inte är riktig blötsnö. Jag har ett fast blad till tre-punkten som jag använde mer förut innan jag köpte hjullastaren.
På vintern kör jag med kedjor runt om. Billigaste tvärlänkskedjorna jag hittade bak och en marginellt dyrare löttviktskedja med pigg fram. Men till saken hör att jag har rätt lite klackar kvar på däcken. Hade man haft nya däck runt om hade det kanske inte behövts så mycket kedjor. Men både gården också skiftet lutar åt alla håll så efter första fastkörningen i skogen vintertid så beställde jag kedjor.

När det gäller framvagnen så har jag hjälpt till vid en demontering av en framaxel med för dåligt smörjda spindlar. Det slutade med axelhusbyte. Dyr reparation för ett par bortglömda smörjnipplar. Jag har en P-ände som börjar vara lite glapp, kanske man ska se över den innan den går av alltså :)

Det enda jag bytt på de tre åren jag haft 372:an är en oljetrycksgivare som jag själv råkade slå sönder.

Just det! Ventilpaketet har ett vred vid varje slid som gör att man kan växla mellan enkelverkande och dubbelverkande funktion. Enkelt att ställa om till enkelverkande om man ska köra t ex tippvagn.

Lars86: sitter det fri retur för hydralolja på din? Jag ska försöka fixa det på min innan hösten. Hade varit intressant att se hur det var inkopplat.

   TS
Avatar Fallback

Re: MF 372 montage av ventilpaket

Lars86  
#464659 Ok!
Jag har ca 30-40% kvar på bakdäcken men nya framdäck så får väl se hur bra jag tar mig fram i vinter. Beställer väl kedjor då isf.
Ja har 2 dubbelverkande uttag, ingen fri retur. Håller som bäst på och lära känna maskinen nu, så har inte riktigt koll på alla funktioner än :)

Användarvisningsbild

Re: MF 372 montage av ventilpaket

ner  
#480741 Lite uppdatering hur MF:en har det...

Under sommaren har jag haft in maskinen på verkstad för klyvning av växellådan pga en lite fjäder som gått av. 2 dagars jobb för att byta... tydligen ett inte helt ovanligt fel om man har 12x12 växellådan. Trasig fjäder = bara låg registret...

IMG_7668.JPG

Byggt ett ställ för sågar och dunk.

IMG_7671.JPG


IMG_7669.JPG


Om det blir tid över så ska det dit en diverselåda bakom den övre bygeln.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).