Jakt och Fiske

Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

27 inlägg 9748 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

Fredrik Reuter  
#480588 Älgen är inte längre kungen i Värmlandsskogarna - Kronhjorten har tagit över tronen. I alla fall om man ska tro inslaget i SVT Värmland nedan.

Vargarna, som ju är välrepresenterade i Värmland ratar kronhjorten hittills, de går på älg och rådjur istället.

Jägarna verkar inte gråta för det, kronhjorten är trevlig att jaga och ett bra komplement till älgen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... a-skogarna

Bild

Bild från jaktresor.se



   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

80-90  
#480616 Jag hade verkligen klarat mej utan hjorten !! Den gör väldigt mycket skada i skogen !!

Användarvisningsbild

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

Fredrik Reuter  
#480617 Hej,
Har du mycket kronhjort på dina marker?
Är det fejning på gran?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480634 Kompisar i Sunne har pratat om kron i mer än tio år, en del tycker om den och andra avskyr den.

Användarvisningsbild

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

halvproffs  
#480649 Vad jag förstår så kan dom göra stor skada på gran genom barkgnag.

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

80-90  
#480651
1510581832_5d9b015a-065c-476c-ad1c-badad45cce27.png
1510581834_f46f8578-c194-477e-8575-6a17449d8e4d.jpeg
Har grupper på mellan 3-10djur . Har blivit stor skada på granen i bestånd som är på väg in i gallringsåldern!! Hopplöst å få jaga på dom då det råder oenighet inom skötselområdet !!

Användarvisningsbild

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

JensSkoog  
#480652 Ser ut till att den är på väg hit i Vestfold nu. Det har minst varit en här sist vinter, och jag kan
skriva under på att den är en skadogörare som absolut inte är välkommen. 😡

Sen smakar den inte till hälften så bra som älg :((

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480682 Ser meiningane er delte, kjekt med litt hjortajakt synes eg då, men så bur eg midt i hjortens kjerneområde og, eller var iverfall da inntill da blei jakta alt for mykje og hardt av dei tobeinte. Er elgkjøt bedre på smak altså? har alltid hørt da motsatte eg då.

Användarvisningsbild

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

JensSkoog  
#480684
can skrev:Ser meiningane er delte, kjekt med litt hjortajakt synes eg då, men så bur eg midt i hjortens kjerneområde og, eller var iverfall da inntill da blei jakta alt for mykje og hardt av dei tobeinte. Er elgkjøt bedre på smak altså? har alltid hørt da motsatte eg då.

Älg smakar viltköt och hjort smakar inte så mycket, men
alla får ju gilla bäst vad dom vil :lol:

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480702 ok då får eg sjå om eg får sett tennå i ett fett elgstykke ein gong

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480796 Mangan - Vem har gnagt på mina granar?

Jo, kronhjort ja. :sad:

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

isteskog  
#480805 Den där ohyran har börjat etablera sig här uppe också .... :cry:

Användarvisningsbild

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

KOJMANNEN  
#480836 Kronhjorten etablerar sig snabbt i Västernorrland.Ursprungligen är det rymlingar från vanskötta hägn som etablerat och spridit sig.Jag tycker det är rent kränkande att det inte är allmän jakt på dessa skadegörare som knappast funnits här utan vårdslösa människors hjälp.Man kanske skulle satsa på varghägn med lågbudgetskötsel ?

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480838 Ver glad dåke har fått et ekstra dyr å jakta på, har vore enormt med hjort her eg bur. Virka som det dei gjer størst skade på er enga, dei ete graset samt epletre. Er muligens litt anarledes i Sverige der det er skikkelig vinter enn på vestlandet, vil jo tru det er når da er snø at den gnege på trea. Her på mine kanta er ikkje da noke problem Uansett ville eg ha vore veldig glad for å fått hjort på mine område, kjekt å jakta på, fine majestetiske dyr (mykje finare en elg spør du meg) Da mest negative er som regel da som me kalla sjau og spetakkel, misunelse, retsaker, krangling samt slåsting om rettigheter, tjuvjakt, antall dyr dei forskjellige skal få skyta osv. Enkelte mistar fullstendig hove når da gjeld hjort og hjortajakt, er muligens ganske kjente begrep i og med at det allerede er elg, eller kanskje svenskar går bedre i lag enn nordmenn?

Avatar Fallback

Re: Kronhjorten tar över i Värmlandsskogen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480841 Ville vært mykje meir bekymra for å fått ulv, då er da snart ikkje noke å jakta på av klauvilt virka da som.. Er kanskje litt annerledes for dei som er skogeigara, og skal henta stor delar av inntekta si fra skogen, skjønna jo at det er litt irriterande når skogen får unngjelda. Men hjorten kan jo gi litt inntekter og da, er ganske mange som er ivrige etter å jakta på den, tru hjortajakt har gått forbi elgjakt i Norge kva anngår felte dyr iverfall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).