Motorsåg och handhållet

Motorsågsbajonett på gevär

15 inlägg 4571 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågsbajonett på gevär

Fredrik Reuter  
#480203 Den sista i raden av extremt sorgliga masskjutningar i USA fick USA Today att göra en video på Twitter om vapnet som använts vid skjutningen. De tar upp hur det kan bestyckas och vilka addons det finns till det.

De visar bland annat en motorsågsbajonett som ska kunna köpas till geväret Ruger AR-556 och det startade massiva diskussioner i USA.



Det visade sig senare att de hade rätt, det finns ett företag i USA som tillverkar dessa addons och de går under varumärken som "Killsaw" och "Zombie X".

Bild


Utifrån mitt sätt att se det så förstör detta mest för skogsbranschen. Ett bra handverktyg i skogen som modifieras för att kunna användas som en dödssåg eller för att bekämpa zombies. Moralpredikan kanske men det känns ganska fel. Vad tycker du?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Andreas99  
#480206 Så länge man säljer vapen som Ruger AR-556 till allmänheten så har man större problem.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Raggarö  
#480216 Nu är ju USA ett väldans speciellt vapenland, du kan (beroende på delstat) köpa en hel hoper vapen av varierande art.
I detta land bebott av en mängd personer som inte skulle ha vapen alls, händer saker som inte borde hända.

Det skulle inte förvåna mig om det säljs ännu mer idiotiska "add-ons" som t.ex. avfallskvarnen "Offal", taggtrådsutspottaren "Barbie" osv osv.

Det går inte att undvika att "ta in" info från USA, vad man kan göra är att applicera sunt förnuft - Både då det gäller motorsågar och vapen. Jag är övertygad om att ingen vettig svensk skulle köpa en motorsågstillsats till sin bössa, detta även om det vore tillåtet.

Raggarö

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

JensSkoog  
#480221 Om jag beställde hem den där på nätet, skulle jag ha gården full av polisar
med vapen och skottsäkra västar när den anlände i tullen :wink:

Men vapenlobbyen i USA skulle väl säga att alla behöver den där i självförsvar :-o

Gott att man bor i ett land där sådana prylar inte kan köpas :-bd

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

JörgenO  
#480223
JensSkoog skrev:Om jag beställde hem den där på nätet, skulle jag ha gården full av polisar
med vapen och skottsäkra västar när den anlände i tullen :wink:

Men vapenlobbyen i USA skulle väl säga att alla behöver den där i självförsvar :-o

Gott att man bor i ett land där sådana prylar inte kan köpas :-bd


Det går nog att få hem den via posten men 800USD är kanske lite dyrt.

https://www.panaceax.com/weaponized-chainsaw/mounted

Kanske bra att ha på studsaren om man behöver röja lite vid passet eller som sista utvägen om den skadeskjutna björnen kommer och man har slut på skott. :grin:

Avatar Fallback

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Tosca  
#480224 Nä hörrni, den där sågen verkar inte säker, ingen kedjefångartapp, inget högerhandsskydd, inget kastskydd eller kedjebroms.
Fast monterad på en hyfsat lång bössa kanske den kan användas som stångsåg?

Avatar Fallback

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Plassarn  
#480235 Tycker det var fyndigt, tänk vad bra att ha om man får lite tråkigt på älgpasset och vill röja lite sly?

Avatar Fallback

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Tosca  
#480241 Men sen infinner sig frågan om prestanda, den verkar vara batteridriven - vilken effekt samt hur länge räcker ett batteri?

Avatar Fallback

Re: Motorsågsbajonett på gevär

tallen100  
#480245
Tosca skrev:Men sen infinner sig frågan om prestanda, den verkar vara batteridriven - vilken effekt samt hur länge räcker ett batteri?

Den klarar säkert flera hektar på en laddning, gissar att "mr Z" snart hittar tråden och avslöjar var det sitter laddstolpar i skogen och laddningen är troligen helt gratis :mrgreen: Så det blir ingen tid över till jakt :mrgreen:
Senast redigerad av tallen100 tor 09 nov 2017, 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480248 Jaktkläderna blir avdragsgilla när man behöver sågskyddsbyxor. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Motorsågsbajonett på gevär

RONiL  
#480259 Apropå prestandan på detta ”verktyg”.....

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

JensSkoog  
#480263
RONiL skrev:Apropå prestandan på detta ”verktyg”.....

Möjligt killen vet hur han skjuter, men kedjefilning har han visst aldrig hörd om :d :d

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Kse  
#480577 Ja och när det väl dyker upp en Zombie så är det så dax att börja fila. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480580 Vad jag förstår så är dom inte så snabba. Så det borde man hinna. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Motorsågsbajonett på gevär

MrStraightpull  
#480584 Mossberg med Stihl lol

https://www.google.se/search?q=mossberg ... Pmc0QQs52M

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).