Vedmaskiner, flishuggar

RC Holms stubbfräs

16 inlägg 10823 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

RC Holms stubbfräs

Kristian84  
#480071 Tänkte kolla om någon har en eller har använt den minst stubbfräsen från rc Holms ?
Är den robust?
Hur funkar Lifan 13hp motor ?
Är den värd pengarna?
Hur ofta byter man stål generellt sett?
Jag fäller träd i trädgårdar och några fastighets ägare har frågat om ja fräser stubbar, så behovet verkar finnas, inte i jätte stor utsträckning men ändå. De är en anledning till att jag tittar på den minsta, att alla inte vill ha fräst stubbar. Sen har ju ekonomin sin talan.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: RC Holms stubbfräs

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480073 Hittade en video på den du menar, verkar vara säljarnas egna video men man ser ju funktionen i alla fall, sen är ju frågan om det är hållbara grejer...

Sök på youtube, sökord stubbfräs så hittar du en del fina filmer, den billiga från rc holms verkar säljas av kellfri... och skall man lita på hälften av vad som sägs om Kellfri så är det ju kanske inte alltid de bäst grejerna...

https://www.kellfri.se/stubbfras

Hittade deras dyrare modell med tror jag, olika storlek på stubbar, men dom verkar ju göra sitt jobb i alla fall...
Sen om dom är bra eller är värda pengarna har jag ingen aning om....
Till sist en rejäl stubbfräs, och i jämförelse med den så verkar ju holms var en leksak...¨¨







Avatar Fallback

Re: RC Holms stubbfräs

Kristian84  
#480074
Zixten skrev:Hittade en video på den du menar, verkar vara säljarnas egna video men man ser ju funktionen i alla fall, sen är ju frågan om det är hållbara grejer...

Sök på youtube, sökord stubbfräs så hittar du en del fina filmer, den billiga från rc holms verkar säljas av kellfri... och skall man lita på hälften av vad som sägs om Kellfri så är det ju kanske inte alltid de bäst grejerna...

https://www.kellfri.se/stubbfras

Hittade deras dyrare modell med tror jag, olika storlek på stubbar, men dom verkar ju göra sitt jobb i alla fall...
Sen om dom är bra eller är värda pengarna har jag ingen aning om....
Till sist en rejäl stubbfräs, och i jämförelse med den så verkar ju holms var en leksak...¨¨







Små är dom, hade jag pengarna skulle jag skaffa en stor radiostyrd fräs direkt.
Lifan motorn då, nån erfarenhet?
Jag har inte hört något direkt dåligt om dom mer än att de budget motorer.
En bekant hade en motorcykel (125cc) som var en Lifan. Den gick som den skulle, men den som körde den mest knäckte ramen på den[emoji1]

   TS
Avatar Fallback

Re: RC Holms stubbfräs

Kristian84  
#480075
Zixten skrev:Hittade en video på den du menar, verkar vara säljarnas egna video men man ser ju funktionen i alla fall, sen är ju frågan om det är hållbara grejer...

Sök på youtube, sökord stubbfräs så hittar du en del fina filmer, den billiga från rc holms verkar säljas av kellfri... och skall man lita på hälften av vad som sägs om Kellfri så är det ju kanske inte alltid de bäst grejerna...

https://www.kellfri.se/stubbfras

Hittade deras dyrare modell med tror jag, olika storlek på stubbar, men dom verkar ju göra sitt jobb i alla fall...
Sen om dom är bra eller är värda pengarna har jag ingen aning om....
Till sist en rejäl stubbfräs, och i jämförelse med den så verkar ju holms var en leksak...¨¨







Små är dom, hade jag pengarna skulle jag skaffa en stor radiostyrd fräs direkt.
Lifan motorn då, nån erfarenhet?
Jag har inte hört något direkt dåligt om dom mer än att de budget motorer.
En bekant hade en motorcykel (125cc) som var en Lifan. Den gick som den skulle, men den som körde den mest knäckte ramen på den[emoji1]

   TS
Användarvisningsbild

Re: RC Holms stubbfräs

Andreas99  
#480086 Finns ju flera uthyrningsföretag som har fräsar av olika storlekar. Är inte det ett alternativ i början. Slippa investeringen, kunna fakturera minst samma maskin kostnad man har från uthyrningsföretaget till kund. Se hur det fungerar å om det är lönt med egen eller inte.

Avatar Fallback

Re: RC Holms stubbfräs

Kristian84  
#480095
Andreas99 skrev:Finns ju flera uthyrningsföretag som har fräsar av olika storlekar. Är inte det ett alternativ i början. Slippa investeringen, kunna fakturera minst samma maskin kostnad man har från uthyrningsföretaget till kund. Se hur det fungerar å om det är lönt med egen eller inte.

Jo den idén har ja kollat, problemet är att de inte finns något uthyrnings företag i min närhet som har en tillräckligt stor maskin. Om jag ska hämta en större maskin blir kostnaden till kund väldigt hög.

   TS
Användarvisningsbild

Re: RC Holms stubbfräs

Andreas99  
#480098
Kristian84 skrev:
Andreas99 skrev:Finns ju flera uthyrningsföretag som har fräsar av olika storlekar. Är inte det ett alternativ i början. Slippa investeringen, kunna fakturera minst samma maskin kostnad man har från uthyrningsföretaget till kund. Se hur det fungerar å om det är lönt med egen eller inte.

Jo den idén har ja kollat, problemet är att de inte finns något uthyrnings företag i min närhet som har en tillräckligt stor maskin. Om jag ska hämta en större maskin blir kostnaden till kund väldigt hög.

Men om du samla ihop 5 fräsjobb och hämtar en riktig maskin och gör de samtidigt så blir det kanske billigare än att du ska stå länge på varje stubbe med en för liten maskin? Tänker oxå att med hyr maskiner kan du testa olika modeller och sätt istället för att köpa något som sen inte går att använda professionellt.

Avatar Fallback

Re: RC Holms stubbfräs

nattuggla86  
#480099 Jag skulle också rekommendera att spara ihop ett antal stubbjobb och sen hyra in maskin eller rent av hyra in jobbet. Slipper du stå med en maskin som används sällan och har fräscha saker att jobba med de få dagar på året det är aktuellt.

Avatar Fallback

Re: RC Holms stubbfräs

Kristian84  
#480172 De är klart, så kan man oxå göra

   TS
Användarvisningsbild

Re: RC Holms stubbfräs

JensSkoog  
#480233 En stubbfräs med 13 hk. är en leksak som du kan använda i din trädgård när du har gott om tid. :wink:

Ska du jobba med den som proffs måste du ha minst 30 hk och en maskin som kostar mellan 75 och 100 000 kr.

http://antonstimber.mamutweb.com/Shop/L ... hjul/207/1

Avatar Fallback

Re: RC Holms stubbfräs

Kristian84  
#480467
JensSkoog skrev:En stubbfräs med 13 hk. är en leksak som du kan använda i din trädgård när du har gott om tid. :wink:

Ska du jobba med den som proffs måste du ha minst 30 hk och en maskin som kostar mellan 75 och 100 000 kr.

http://antonstimber.mamutweb.com/Shop/L ... hjul/207/1

Har kollat runt på olika uthyrnings firmor i Värmland, hittar ta mig tusan ingen Stubbfräs som är i den större klassen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: RC Holms stubbfräs

JensSkoog  
#480475 Några av mina kunder efterfrågar stubbfräs, men jag bjuder inte på den
servicen. Tar rent för mycket tid när man ska hyra och det är tungt när
man ska dra på skiten, så det kostar mycket. I många fall är det hellre
inte nödvändigt med fräsning om man inte ska ha fotbollsplan i trädgården. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: RC Holms stubbfräs

Ferguson system  
#480479 Som JensSkog har nevnt, en 11hk eller 13 hk stubbefres blir litt for liten til proffbruk.
Skal du ha en skikkelig stubbefres, så må du nesten ha en med bensin V-twin eller 3-4 sylindret diesel. 16 HK og oppover er å anbefale.

Användarvisningsbild

Re: RC Holms stubbfräs

Andreas99  
#480526 Testa och hyr en i samma storlek som du funderar på att köpa innan du handlar iallafall. Tror att risken är stor att köp suget minska rejält när du har testat

Användarvisningsbild

Re: RC Holms stubbfräs

Göt  
#480535 Tycker mig ha sett att det finns traktordrivna stubbfräsar, fast det förutsätter att du har jordbrukstraktor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar