Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 179784 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Sågomanen  
#480502 Intressant. Det verkar som att Husqvarna tagit till sig synpunkterna på att den är lite seg att varva upp. Nu börjar 543:an, förutsatt att uppdateringarna gav märkbar skillnad, bli riktigt skaplig :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553622 Så då har jag premiärkört min sprillans nya 543XPG. Hade en del farhågor då jag for ut i skogen i morse, inte minst av det jag läst i den här tråden. Men upplevelsen blev alltigenom positiv! :-bd
* Den startade direkt efter två drag! Startade direkt sedan under resten av förmiddagen. Ett drag så gick den!
* Perfekt med manuell choke, den sitter så bra placerad att jag kan småjustera den samtidigt som jag gasar (vid första start alltså).
* Handtagsvärmen gör att sågen arbetsmässigt under vinter/vår slår Sthil 201:an utan tvekan.
* Sågen är tillräckligt rapp för gallringssågning, och mina behov. Men visst, någon 550 är den inte
* En annan trevlig detalj är att tomgången kan enkelt justeras med ett vred.
* Den lite höga sågkroppen är nog tycke och smak, men den passade mig utmärkt. Tyckte jag fick en väldigt fin balans i sågen vid kvistning.
* Det märks att den är gjord i Japan och liknar inte 550 i något avseende. Det där överdimensionerade barkstödet åkte av direkt.
* Skräp att de inte kan sätta på muttrar till svärdskåpan som sitter kvar när de lossats - typ som på 550:n. Fånigt kalla sågen proffssåg med en sån B-lösning. En tappad mutter i snön är en förlorad mutter och avslutad sågning med den sågen. Riktigt dåligt.

Men så här långt så är det mestadels positivt för det jag tänkt mig. Vill ha en 1:a gallringssåg som ligger mellan 550 och 201:an och med handtagsvärme. Det tycker jag nog jag fått så här långt. Men vi får väl se, eller i varje fall jag får se, om det håller i sig.

Går den bra i morgon också så ska den belönas med en X-Cut kedja! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

totte  
#553639 Låter riktigt trevligt! Är ju ofta så att en första omgång av nya sågar har en del barnsjukdomar, inte minst Hva:s svenskbyggda på senare år.

Uvskogen skrev:Fånigt kalla sågen proffssåg med en sån B-lösning. En tappad mutter i snön är en förlorad mutter och avslutad sågning med den sågen.


Så kan man väl konstatera att en sådan B-lösning har i stort sett alla proffssågar haft fram till på senare tid. Ingen vettig huggare bör vara utan några extra muttrar i packningen.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553645
totte skrev:
Uvskogen skrev:Fånigt kalla sågen proffssåg med en sån B-lösning. En tappad mutter i snön är en förlorad mutter och avslutad sågning med den sågen.


Så kan man väl konstatera att en sådan B-lösning har i stort sett alla proffssågar haft fram till på senare tid. Ingen vettig huggare bör vara utan några extra muttrar i packningen.


Åhå, det visste jag inte. Min första proffssåg var 550n så jag har levt i tron att det var så överlag.
Sen har du förstås rätt om muttrar med. Man far ju inte ut i skogen utan klingmutter så varför göra det utan svärdsdito? Får fixa fram några till i morgon!
Senast redigerad av Uvskogen tis 26 feb 2019, 21:11, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Avslutat-02  
#553648 Minst 2 klingmuttern, minst 4 svärdsmuttrar. 2 startsnören, 1 starthandtag. Ljuddämparskruv,ringdrev,oljeplugg,tanklock.

Detta måste vara med....minst.....
Senast redigerad av Avslutat-02 tis 26 feb 2019, 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

axwell  
#553650 Finessen med svärdsmuttrarna har jag för mig att Stihl 261 tog till sig bland dom första.

Om det var Stihls eget patent så skulle inte Husq. ha kunnat kopiera det så snabbt.

Som i många andra branscher, man köper färdiga lösning.
Dieselskandalen är väl ett exempel.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553690 På 261 saga mi så heng sverdmuttrane fast etter snart 3 års bruk. På 550 saga som eg hadde før løsna den eine etter mindre enn ett år. Er ikkje så nøye for meg om sagå heitet stihl eller husqvarna så lenge kjedet er skarpt men etter og ha brukt noken sager av begge modeller så synest eg kanskje at stihl er meir lettstarta og mindre problem med, 572 saga er dog lettstarta og har fungert heilt topp til no, hatt ho i ca 1 år men er lite brukt desverre fram til no.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555097 Kört lite mer och i varierande väderlek. Fortfarande väldigt lättstartad så där tycks min skilja sig helt Vardon.
Däremot så är den fortfarande så att den inte riktigt vill dra igång från tomgång. Den kräver någon sekund för att komma upp i varv. Lite som en moped med ställbart munstycke där man prioriterat högfartsvarv. Så jag tänkte att jag får ge mig på ställskruvarna men vill nog köra några timmar till.
Om nu inte någon klok person på forumet har något annat förslag/tanke.
Handtagsvärme fungerar och gör nytta, men inte är den lika rejäl som på 550n.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

totte  
#555141 Om den har svårt att accelerera skall du öppna lite på L-skruven, det är den som främst ger soppa just som du klämmer in gasen. Det behöver du inte vänta med, bara att skruva, ta 1/8 varv i stöten. När det är rätt skall den puttra snällt på tomgång och reagera utan fördröjning när du klämmer in gasen snabbt. Tomgången kan sjunka något när du skruvar ut, kan behöva öka varvet lite med den skruven som håller spjället öppet på tomgång, ofta kallad "T".

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555144
totte skrev:Om den har svårt att accelerera skall du öppna lite på L-skruven, det är den som främst ger soppa just som du klämmer in gasen. Det behöver du inte vänta med, bara att skruva, ta 1/8 varv i stöten. När det är rätt skall den puttra snällt på tomgång och reagera utan fördröjning när du klämmer in gasen snabbt. Tomgången kan sjunka något när du skruvar ut, kan behöva öka varvet lite med den skruven som håller spjället öppet på tomgång, ofta kallad "T".

Kalasbra! Då gör jag som du säger.
Tack "totte" ^:)^

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Avslutat-02  
#555172 Är det inte special mejsel till den förgasaren?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

totte  
#555230 Hmm, det vet jag inte, tänkte inte på det. :oops:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Avslutat-02  
#555231 Kanske skulle beställa några sådana mejslar och skicka till någon som vill ha🤔😀
Skicka PM med adress så skickar jag nån🤣

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555289
vinterrojarn skrev:Är det inte special mejsel till den förgasaren?

Inte så värst, jag har ett tiotal och "totte" har säkert 20 st som passar! :grin:
1551950849_img_20190307_102533_7.jpg

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555290 Blev betydlig bättre med lite fetare blandning @totte :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).