Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3747 inlägg 729158 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#480434 Körde det sista på mina 14,3 hektar idag.
Skönt att kunna skriva av det från röjlistan. :-bd
Sen hoppade jag in i började med underröjning.
Klent i den änden där jag startade.
1510413071_dsc_3990.jpg

1510412915_dsc_3993.jpg

Men det blir bättre bara en 20-30 meter in.
1510413063_dsc_3992.jpg

Skönt att äntligen få köra några tankar.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480440 Bra jobbat. :-bd

Gött o få det färdigt. :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#480446 Snyggt Erre! :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#480447 Tackar!
Ja det satt långt in. Var ju mitt sommarprojekt då det enbart var lövsanering. Nu är vi en bra bit in i november. :shock:
Husrenovering å annat har tagit all tid.
Var knappt en tank kvar. :d

Ska bli kul att underröja en vinter. Kommande gallringar har vi hur mycket som helst av.

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

lundqvist.r  
#480593 Kom ut en sväng i helgen, ett parti rätt trivsam slyröjning. Nyss inköpta sågen, en Husqvarna 545FXT, gick som ett spjut. Handtagsvärmen satt fint, det börjar ju vara lite ruggigt och blött i markerna nu.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

inabackanders  
#481014
1510780330_marcus2017.jpg
Sonen hjälper till med röjning för gallring i ett olikåldrigt bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Lerbäckarna  
#481088 Då har säsongen börjat.

Tyvärr ville inte den gamla röjsågen vara med längre, :cry:. Men det blev en ersättare, Jonsered fc 2245 med ny sele. Ser ut som det blir en trevlig vistelse i skogen i vinter! :grin:

1510857391_20171116_113746.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

agrotron  
#481108
Lerbäckarna skrev:Då har säsongen börjat.

Tyvärr ville inte den gamla röjsågen vara med längre, :cry:. Men det blev en ersättare, Jonsered fc 2245 med ny sele. Ser ut som det blir en trevlig vistelse i skogen i vinter! :grin:

1510857391_20171116_113746.jpg

Har en själv. Går riktigt fint och lätt att hantera[emoji106] Men ett bra tips efter en stunds körning är att känna på alla skruvar! På min så släppte ljuddämparen lite och tre cylinderbultar[emoji50] så man bör nog gå igenom allt en vända efter lite inkörning.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Lerbäckarna  
#481230 Tack för tipset, vill ju helst att allt sitter kvar, något mer att tänka på?

Tycker väldigt mycket om den, startar lätt, inte för tung och verkar tillräckligt stark! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#481285 Tänkte fortsätta nu i helgen. Har ju dragit på det av älgskäl. Men nu är en hel del gjort och snyggt blir det. Foton kommer.
Men, nu vänder jag uppåt mot höjden. Är väl en 150 m. Där har älgen varit sv år över
kanske en 3 Ha. Massor med toppbrott, verkligen massor. Inget löv alls. En del gran men 90% tall. Ålder nu runt 10-12 år.
Hur ska jag tänka? Röjer jag alla toppbrott blir det väldigt lite kvar

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

agrotron  
#481293
Lerbäckarna skrev:Tack för tipset, vill ju helst att allt sitter kvar, något mer att tänka på?

Tycker väldigt mycket om den, startar lätt, inte för tung och verkar tillräckligt stark! [emoji2]

Det är det enda jag gjort. Inte mycket mer än vanlig service på den och underhåll på den[emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

sundelius  
#481386
Uvskogen skrev:Tänkte fortsätta nu i helgen. Har ju dragit på det av älgskäl. Men nu är en hel del gjort och snyggt blir det. Foton kommer.
Men, nu vänder jag uppåt mot höjden. Är väl en 150 m. Där har älgen varit sv år över
kanske en 3 Ha. Massor med toppbrott, verkligen massor. Inget löv alls. En del gran men 90% tall. Ålder nu runt 10-12 år.
Hur ska jag tänka? Röjer jag alla toppbrott blir det väldigt lite kvar

Spara hellre det som är sådär än skapa en lucka, blir åtminstone gagnvirke i kommande gallring

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#481463
Uvskogen skrev:Tänkte fortsätta nu i helgen. Har ju dragit på det av älgskäl. Men nu är en hel del gjort och snyggt blir det. Foton kommer.
Men, nu vänder jag uppåt mot höjden. Är väl en 150 m. Där har älgen varit sv år över
kanske en 3 Ha. Massor med toppbrott, verkligen massor. Inget löv alls. En del gran men 90% tall. Ålder nu runt 10-12 år.
Hur ska jag tänka? Röjer jag alla toppbrott blir det väldigt lite kvar

Höres ju jättetråkigt ut, "Uvskogen" :cry:

Skulle väl lämnat det allra mästa nu, bara plockat bort där dom inte har rum als och
senn ge det några år innan jag plockade fram det som kan ge lite hopp.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Älgfoderodlare  
#481472
Uvskogen skrev:Tänkte fortsätta nu i helgen. Har ju dragit på det av älgskäl. Men nu är en hel del gjort och snyggt blir det. Foton kommer.
Men, nu vänder jag uppåt mot höjden. Är väl en 150 m. Där har älgen varit sv år över
kanske en 3 Ha. Massor med toppbrott, verkligen massor. Inget löv alls. En del gran men 90% tall. Ålder nu runt 10-12 år.
Hur ska jag tänka? Röjer jag alla toppbrott blir det väldigt lite kvar


Röjer du bort nu, de som är betade. Finns ju en risk att Älgen nu under vintern skadar fler av de som fram till nu klarat sig. Oftast så är ju de betade mer begärliga än andra. Låter du dessa stå så kan du ju hoppas på att det betas mer på dom o de övriga får vara. Gör så lite som möjligt innan de flesta oskadade vuxit ur beteshöjd.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

ananders  
#481530 Gick igenom ett litet bestånd med huvudsak björk som jag röjde för 3 år sedan. Snart tid för en åtgärd igen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).