Traktorn i skogen

Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

9 inlägg 10510 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

pgm  
#480300 Kommer en lännen 860s att funka i skogen? Google get inte mycket information om modellen. För mitt skogsbruk tänker jag två utrustningar:
1) sätta på en timmergrip og timmervagn
Finns det uttag för extra hydraulik? Har den krok för släpvagn? Jag har sett 8600 med rototilt och släpvagn, men inte 860.
2) Hänga på et skördaraggregat (h754?) i jib.
Jag tror grävaren klarar lyfta 9-10tm. Stämmer det? Klarar hydrauliken 220l/min? Om inte, er det möjligt att sätta på en extra hydraulikpump?

När traktorn inte är i skogen kommer den nyttjas till grävning, lyftning och transport på gården. (Inget jordbruk)



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog

LP576  
#480308 Spontant skulle jag säga att ett vettigare köp är en av Forestmodellerna (740 el 860 FOR) om du skall ha den för skogsbruk. Dessa har sina svagheter men blir sannolikt bättre och billigare än att bygga om befintlig grävlastarversion för skogsbruk. Annars kan jag varmt rekommendera att du kontaktar Lännenåterförsäljaren Macke Freij (Mackes Maskinservice AB) för råd och hjälp kring ombyggnad. Han har hjälpt mig med skogsombyggnader av två Lännenmaskiner och är en guru på området.

Användarvisningsbild

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

pgm  
#480316 Är skogsmodellerna bättre kombimaskiner?

Vet du om man kan dra släp med 860s utan att ta bort grävaggregatet? Om inte det är möjligt är inte modellen en kombi för mig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

LP576  
#480319 Den stora fördelen med skogsmodellerna är att de är utrustade med Mowikranar med tilt, vilka har ett grymt rörelseschema och naturligtvis passar mycket bättre i skogen än ett grävaggregat med jibb. Skogshytten ger även en överlägsen sikt.

Jag köpte för några år sedan en Mowi EGS 900L med konsoll passande Lännen som jag har på min maskin. Grävaggregatet är relativt lätt att demontera. Naturligtvis går det att montera drag som man kan sätta under bomfästet på grävaggregatet (har själv ett löstagbart drag som jag använder när jag drar min Waldungkärra).

Skulle dock tro att en 860S med hydrostat inte är en optimal dragare. 740 och 860S har rätt klena drivaxlar som kan gå av om man har otur. 860C har betydligt kraftigare axlar.

En annan sak att tänka på är att maskinen är rätt baktung med ett drygt 3-tons grävaggregat där bak. Mowikranen är betydligt lättare, och går dessutom att lägga över hytt-taket i parkeringsläge vilket eliminerar alla tendenser till baktunghet.

Användarvisningsbild

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

pgm  
#480381 Mowi kranen värkar ha mindre lyftmoment än original grävaren. Med jib med fot på grävaren skulle den kunna bli rett stabil med skördaraggregat, tänker jag. Jag har ofta fel. Min erfarenhet är bara från et litet grävaggregat på en 80-tals Fendt.
Det med drivaxlarna på lännen är et bekymmer. Kan det vara orsaken till att den inte levererades med dragkrok från fabrik? Vad annat skiljer 860s från 860c?

Kan en 1995ish Huddig 960 vara ett bättre alternativ än 2000 Lännen 860s?

Vad jag behöver är:
1) Transportera jord/sten/grus. Fordrar lastbil eller traktor med vagn. Det längsta avstånden jag tror jag har behov att köra är 14km, och jag tror inte jag kommer att köra dit mer än 5-10 gånger om året. Men dom gångerna jag kör dit kommer det att vara med tungt släp tillbaks.
2) Transportera timmer ut från skogen. Fordrar skotare, men jag hoppas traktor med vagn kan duga
3) Planera ut jord/sten/grus. Fordrar grävare eller traktor med frontlastar.
4) Köra vann / foder till djuren. Fordrar traktor med frontlastar.
5) Ta bort snö från vägen. Fordrar lastbil eller traktor med snöplog.
6) Sätta upp / reparera byggnader på gården. Fordrar kran på skördare, grävare eller traktor.
7) Gräva upp jord/sten. Fordrar grävare eller traktor med grävaggregat
8) skördare i skogen. Fordrar skördare, men jag hoppas traktor med kran / jib på grävare kan duga.

Målen är att inte köpa för många maskiner. Så, kan en av dom stora traktorerna med grävaggregat ta hand om alle uppgifterna?
Jag har sett Lännen 860s gräva större stenar än jag kan erbjuda. Den har tillräckligt flöde till att driva skördaraggregatet (exakt på nedre gränsen). Mina tvekan till den är om den vill klara skördaraggregatet och släpet. Om den inte klarar skördaraggregatet behövs en skördare. Då behövs också et större släp för att transportera skördaren. Då måste jag också ha en annan traktor, som antagligen inte kommer att vara bra på grävning, så en grävare behövs med. Det blir rätt mycket maskiner...

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

LP576  
#480387 Klart du skall ha en grävlastare om du drömmer om en sån! Man lever bara en gång såvitt jag vet :-bd

På mitt fritidsjord- och skogsbruk har jag liknande behov som du och har haft en enorm nytta av min maskin genom åren till allehanda uppgifter som du beskriver. Det som lockar mig framförallt med grävlastaren som koncept är just dess mångsidighet där endast fantasin sätter gränserna. Jag har gjort vägar och både byggt och rivit hus mha min. Ok, grävlastare är en kompromiss, men det är allt här i livet på sitt sätt. Maskinen är inte bäst på något, men definitivt tillräckligt bra för mina behov.

Alla maskiner har ju sina för- och nackdelar, jag personligen har snöat in på Lännen för att jag föredrar enklare teknik som converter och hydraulservo istället för Huddigs hydrostat och elservo samt att man som sagt kan demontera grävaggregatet på Lännen för en ännu mer mångsidig maskin. Vad gäller Lännen 860S vs Huddig 960 är det lite som att jämföra äpplen med päron då de är av olika viktklasser, rättvisare då att jämföra med en Huddig 860 (eller möjligen 760). Om jag måste välja mellan en Huddig 960 och en Lännen 860S (och inte har behov av att demontera grävaggregatet) skulle jag välja Huddigen, se bara till att den har frisk elektronik och det "nya" grävaggregatet som kom just 1995. Vad respektive maskin kostar är förstås inte oviktigt i sammanhanget,

Lycka till med ditt val, och välkommen in i grävlastarnas värld!

Användarvisningsbild

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

pgm  
#480473 Tack LP576.
Hur är terrängen du kör i?
Vet du om en plats jag kan läsa spec på Lännen 860 s/c og Huddig 760/860/960? Vad jag vet om dom är baserad på vad jag har hittad i forum. Vad folk skriver i forum är jo inte alltid verklighet. På producenternas webbsidor hittar jag bara dom nya modellerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

mrvimek  
#480478 Du har en Facebook sida om huddig 760/960! R kan du fråga om allt som gäller huddig

Avatar Fallback

Re: Lännen 860s - en OK kombi för gård med skog?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480675 Momentet på Mowi bör räcka för att dra träden till sig med engreppare på kranen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar