tor 09 nov 2017, 19:21#480261
Det är väl på tiden att jag rapporterar hur det gick.
Det jag trodde skulle vara svårt att skära loss öronen med hållare var väldigt enkelt. Mätte ut och ritade exakt var jag skulle skära så jag kom mitt is svetsen. Sedan var jobbet igång. Breddade 11cm på båda sidorna. Lade 10mm plattjärn hela vägen från sida till sida.
Fick slipa lite i stakhållarna för att få i dem då Weimers stakar är någon milimeter tunnare.
Tog upp hål både fram och bak i ramen för slangarna. Detta var på ett sätt det svåraste att få ihop slangarna på ett naturligt sett. Nu hoppas jag bara att de håller länge så jag slipper byta eller skruva på de som ligger i centralröret.
Ventilen för drivningen monterades på ett vinkeljärn under kranpallen väl skyddat och vid service låssas hela vinkeljärnet med två skruvar och allt kan komma ut.
Som ni kanske läst i en annan tråd så är det trångt vid tappen, men det gick precis att få på växellådan, och så vände vi pumpen uppocksner på lådan så blev det helt okej med plats. Bara vid vissa dikesöverfarter eller liknande som det kan vara bra att kolla extra noga. Pumpen ger 75l/min vid 540varv på tappen. Kör på ca 1000motorvarv, får då ut ca 40l/min. Driften behöver en del flöde, speciellt eftersom lägsta växeln på traktorn är relativt snabb. Har en flödesdelare som delar av flödet till kranen så jag kan ställa hastigheten på denna, funkar bra.
Tanken byggde jag så den passar efter grinden samt att jag fortfarande utan problem kan vika ihop traktor och kärra 90°.
Driften verkar än så länge hålla vad den lovar, inga problem att flytta ekipaget på någorlunda plan mark, vilket är skönt när jag inte har dubbelkommando. Testade på ett stället där jag inte kom upp med diffspärrarna i och kedjor på alla hjulen, och där klarade jag nu ta mig upp utan kedjor, men utan diffspärrarna var det omöjligt. Sist jag var uppe där fick pappa vinscha upp mig med Vimeken. Mer hårdtest av driften kommer.
Ett stort tack till @Morgan Nordin som har varit till bra hjälp när jag har varit osäker.
Lite bilder och film:
Valmet 8050, hjulburen Patu 40LF & Vreten 65-40 kran. Alternativt Vimek G30 gallringsprocessor.
MB trac 900 turbo, Mowi 12t, 3060 kran, Weimer drift & broms. Husqvarna 560XPG & 550XPG Mark II