Verkstan

Kylläckage på Valmet 555 -90

16 inlägg 13042 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kylläckage på Valmet 555 -90

stektlök  
#425113 Jaha... det har läckt lite ett tag. Inte mkt men tillräckligt för att jag nu börjat förberda mig i huvudet :grin: på kylbyte !

Är det någon här som har bytt kyl på sådan el liknande? Mkt eller lite skruvande ?

Kösta lä nött? :mrgreen:

Mvh pannbiff mä pitäter å steckter lök



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

jannee  
#425133 INNAN dy byter kylare prova med innehållet i en HEL glasburk ingefära.
Kylaren på min Scania började läcka vid mätarställning 120 000 mil, hällde i en burk ingefära och vid mätarställning 160 000 mil var kylaren fortfarande tät.
Ingefära eller kanel är effektivare än kylarcement dessutom kan man använda detta även med glykol i kylaren.

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

stektlök  
#425140 Som vegetarianen sade lugnande när huset börja brinn.....
SOYA SOYA INGEFÄRA.
Driver du med mig ? Måste väl finnas nån kylartätning man kan köpa som inte heter kryddblandning ? :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

hayabusa 08  
#425147 Tror absolut inte att han driver med dig :grin: :wink:
Har själv hört detta om ingefära eller vitpeppar i kylaren många gånger, har iochförsig inte provat det själv men tror nog det kan fungera som en snabb o billig lösning.
Kan du se vart det läcker, jag fick själv löda ett hål i min kylare efter att en liten kvist gjort ett litet hål i den.
Annars tar Olssons i Ellös 2 700 kr för en komplett kylare och det är inte mkt jobb att byta den..

Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

Erre  
#425149 Snabb lösning så är detta det bästa jag har provat.

http://www.veidec.com/products/se/lim-t ... tning.html

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

rikard_e  
#425159 Har hällt i kylarcement tillfälligt en gång. Stod 1.5 mil hemifrån.

Det blev renspolning och kylarbyte vid servicetillfälle.

Visst funkar det med snabblösningar, men inget att rekomendera när kylet är så billigt.

Hört att snus, ingefära, ägg? ska täta läckage.

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

jannee  
#425160 Och jag som inbillade mig att ni Västgötar var minst lika sparsamma som oss Smålänningar, men tji vad man bedrog sig :oops:
Å andra sidan kan 15 kr och 30 sekunders arbeta verka vara lite väl magstarkt för att fungera, men trot om du vill eller inte :grin:
Är det bara ett mindre hål/spricka och bara droppar - ingen direkt stråle brukar det dock fungera helt perfekt och nu handlar det inte om något tillfälligt utan en permanent lagning :!: .

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#425163 De priset Ellös hade blir billigare än byta cellpaket på en kylarverkstad vilket jag gjort ett par gånger.

Jo ingefära i kylaren är ett gammalt husmorsknep i samma kaliber som att gnida en tvål mot en läckande bensintank, funkar bägge två enl kompisar som provat.

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

jannee  
#425165 Täta dieseltank med tvål har man gjort, även förbättrat lamellens grepp med Coca cola, dock ganska tillfällig hjälp, ca 2 - 300 mil kan man hanka sig fram.
Trycka ut ett däck mot fälgkanten (SLANGLÖST) går bra med startgas men även en skvätt bensin kan fungera.

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

stektlök  
#425169 Det får bli ingefära då i vänta på nya prylar :-BD
Ekonomiska är vi även i västergötland jannee!

   TS
Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

tallen100  
#425280
stektlök skrev:Som vegetarianen sade lugnande när huset börja brinn.....
SOYA SOYA INGEFÄRA.
Driver du med mig ? Måste väl finnas nån kylartätning man kan köpa som inte heter kryddblandning ? :D

Ingefära funkar, men kom ihåg att den måste vara mald :D

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

alias  
#425281
tallen100 skrev:
stektlök skrev:Som vegetarianen sade lugnande när huset börja brinn.....
SOYA SOYA INGEFÄRA.
Driver du med mig ? Måste väl finnas nån kylartätning man kan köpa som inte heter kryddblandning ? :D

Ingefära funkar, men kom ihåg att den måste vara mald :D


Du menar att det funkar med omald kanel eller vitpeppar om man har något av dessa tillhands istället? :wink:

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

tallen100  
#425283
alias skrev:
tallen100 skrev:
stektlök skrev:Som vegetarianen sade lugnande när huset börja brinn.....
SOYA SOYA INGEFÄRA.
Driver du med mig ? Måste väl finnas nån kylartätning man kan köpa som inte heter kryddblandning ? :D

Ingefära funkar, men kom ihåg att den måste vara mald :D


Du menar att det funkar med omald kanel eller vitpeppar om man har något av dessa tillhands istället? :wink:

MVH
Alias

Har aldrig hört någon som provat omald kanel eller vitpeppar, men däremot ingefära :shock: :lol: :lol: :lol:
Och det funkade tydligen inte :roll:

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

Dennis1982  
#480304
Erre skrev:Snabb lösning så är detta det bästa jag har provat.

http://www.veidec.com/products/se/lim-t ... tning.html


Kylaren på min gamla fendt 308 har säkert läckt ett tag men igår blev läget mer akut :???:
Är det nån som provat denna?

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... ng-pa286sv

Den gick hem igår på en lånad påse ingefära men tänkte att denna kanske är mer tillförlitlig.

Avatar Fallback

Re: Kylläckage på Valmet 555 -90

stektlök  
#480379 Japp jag har också använt bars leaks och det blev jättebra och håller fortfarande tätt!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).