Gallring

Asp i grangallring

12 inlägg 6351 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Asp i grangallring

skogsleif  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480162 Hej
Håller på i en förstagallring med en ungefärlig längd på 12 meter. Har stött på rejäla aspar
som vid ev nedtagning förmodligen river ned en hel del fina granar. Hur skulle ni göra?
spara asparna till längre fram eller ta ner dem direkt med risk för större luckor i gallringen???



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Asp i grangallring

skogsjan695xl  
#480163 Låt dom stå som evighetsträd. Bra träd att spara den dagen det blir slutavv.

Avatar Fallback

Re: Asp i grangallring

jannee  
#480164 Gran kan stå förhållandevis tätt ihop med asp. Aspen piskar inte gran alls så mycket som björk eller bok.

Avatar Fallback

Re: Asp i grangallring

isteskog  
#480166 Där jag har haft asp :???: i lag med gran så har granen varit rötskadad ....

Användarvisningsbild

Re: Asp i grangallring

skogsjan695xl  
#480176 Om du verkligen vill ha bort dom så ringbarka dom rejält så blir dom borta till slut och ramlar ner i delar plus att du slipper massa uppslag av asp.

Avatar Fallback

Re: Asp i grangallring

axwell  
#480177 Aspen är ett suveränt bra träd som värd för skadeinsekter som sommartid flyttar till främst tall och gran.
Ringbarka omsorgsfullt nu, om tre år är asparna i bästa fall döda.

Sen finns det kemiska medel för ett mindre utdraget lidande och färre rotskott.

Avatar Fallback

Re: Asp i grangallring

zebylon  
#480202
axwell skrev:Aspen är ett suveränt bra träd som värd för skadeinsekter som sommartid flyttar till främst tall och gran.
Ringbarka omsorgsfullt nu, om tre år är asparna i bästa fall döda.

Sen finns det kemiska medel för ett mindre utdraget lidande och färre rotskott.



Vad är det för skadeinsekter du menar? värsta för mig är barkborre, den använder väl inte asp? eller har jag missat något?

Användarvisningsbild

Re: Asp i grangallring

Torbjörn Johnsen  
#480204 Det finns en svamp som heter knäckesjuka och som angriper tallplantors toppskott så att de kroknar eller knäcks. Den behöver asp som värdträd. Kanske är det här som avses?

SKOGLIG BETYDELSE OCH ÅTGÄRDER
Svåra angrepp på toppskottet orsakar bestående kvalitetsnedsättande krokighet. Mycket unga plantor kan dö av angreppet. Vid odling av kvalitetstall bör därför ev. asp huggas bort.


https://epi-resurs.slu.se/SkogsSkada_de ... agnosID=44
Senast redigerad av Torbjörn Johnsen tor 09 nov 2017, 09:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Asp i grangallring

alias  
#480208
Torbjörn Johnsen skrev:Det finns en svamp som heter knäckesjuka och som angriper tallplantors toppskott så att de kroknar eller knäcks. Den behöver asp som värdträd. Kanske är det här som avses?


Jag har för mig att knäckesjukan även kan värdväxla med skogskovall istället för asp - någon som vet om jag är helt ute och cyklar?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Asp i grangallring

axwell  
#480214
zebylon skrev:Vad är det för skadeinsekter du menar? värsta för mig är barkborre, den använder väl inte asp? eller har jag missat något?

Den som tvivlar på att asp är värd för allehanda oönskade (=önskvärda av miljömuppar) företeelser kan googla, det finns mycket att läsa.
Mest känd är knäckesjukan.

Användarvisningsbild

Re: Asp i grangallring

Peteflamingstar  
#480277
alias skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Det finns en svamp som heter knäckesjuka och som angriper tallplantors toppskott så att de kroknar eller knäcks. Den behöver asp som värdträd. Kanske är det här som avses?


Jag har för mig att knäckesjukan även kan värdväxla med skogskovall istället för asp - någon som vet om jag är helt ute och cyklar?

MVH
Alias


Törskatesvampen värdväxlar mellan tall/skogskovall, men tror senare forskning visat att en variant inte behöver den växlingen.

Avatar Fallback

Re: Asp i grangallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480671 Huggit flera aspar, inget uppslag av skott

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).