Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490684 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#479987 Även knappkopplingen tycker jag är lite våldsam det smäller liksom bara till när pedalen går i botten, vet att det går å justera på returen men finns det något mer å göra för en angenämare kopplingsupplevelse?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#479988 På vilka är det INTE hydraulisk koppling?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479995 När jag kört runt med min hitech ett par o lånade grannens 6200 blev jag lite paff vilken skillnad de är mellan dom just med koppling och då hur smidigt fram/back funkar med elstyrt istället för en 3e växelspak

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#480002 Men fortfarande inte något riktigt svar på min fråga.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#480026 Vilken årsmodell var 6400:an du prövade? Vår 6400 från -91 har turbin + vajer till kopplingen så tänkte om det hör ihop med när det kom DPS och liknande på -93 eller kanske senare när t.ex Hi-Shift om inte även det kom -93, det vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#480029 Kommer inte ihåg exakt, men den var före -94.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480030 Men vad menar du med hydraulisk koppling?
Den de kallar Hi shift har knapp i växel och pedalen åker med ned samtidigt.
Hitech däremot styr datorn kopplingen så pedalen är still om du använder knapparna och pedalen är väldigt lättrampad

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#480033 Med hydraulisk menar jag att det inte är en vajer från pedalen utan att det är en huvudcylinder som påverkar en slavcylinder med hjälp av olja istället för vajer. :wink:
Den 8050 jag provade hade knappkoppling som skickade ner pedalen i golvet, altså Hi shift och inte Hitech.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Ådii  
#480036 Ifall man inte har twin-trac så är det ju en fördel att ta en traktor med hi-shift så kan man ju koppla fri när man sitter bakåtvänt annars måste man ju svänga runt sig varje gång, det är ju bara att bygga om styrningen sen på en med hi-shift om man vill.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#480038 Sådant som knappkoppling och även twintrac är sådana saker som man i alla fall om man tycker det är lite kul kan bygga på i efterhand. Även om det helt klart hade varit trevligt att hitta en med allt detta, men så styr ju även pengar en del.

Men är det möjligt att räta ut mitt frågetecken mån tro? Har vi någon riktig Valmet/Valtra-nörd här?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

valtra mega  
#480054 Hi shift kom -97

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

JohannesG  
#480100 Hur ser det ut på en med hydraulisk koppling? Var sitter slaven? I stället för vajern eller någon annan stans?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#480101 Slaven sitter runt axlarna till växellåda och hydraulpump, skall den repareras så får man dela på traktor

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

alias  
#480115
snurra skrev:Slaven sitter runt axlarna till växellåda och hydraulpump, skall den repareras så får man dela på traktor


Vet att det på Valtra 6200, från ca år 2000, sitter hydraulisk koppling. Upplever denna som mycket lätt att trycka ner i botten. Sitter två bromsvätskebehållare framför hytten, den ena är till kopplingen.

Sen är ju denna konstruktion en klar nackdel om oljeledning eller huvudcylinder börjar läcka. Då får man göra som snurra skriver och dela traktorn. Oljeläckage som ger droppar på marken strax bakom framaxeln är en tråkig indikator, likaså om kopplingspedalen inte vill gå tillbaka upp till ursprungsläget efter att man släppt kopplingen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

snurra  
#480116 Jag har en 98, grannen har en 97, båda har sådan slav, min gick sönder så de har delats
Senast redigerad av snurra ons 08 nov 2017, 20:31, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).