SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

[MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

40 inlägg 18714 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Hema  
#350130
tallen100 skrev:
Hema skrev: Dock borde de valt grönlaser, då den syns så mycket bättre.

Ja så vida det inte ligger färskt granris eller grön mossa på marken :???:

Den gröna uppför sig annorlunda mot den röda. Den gröna lyser mer som ett streck, mot den röda bara det den träffar.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

tallen100  
#350134 Ja då har man lärt sej nått nytt :smile:

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350144
Huggarn skrev:Riktigt bra video Fredrik! fler sådana vill vi se! :-BD jag är däremot väldigt förvånad att ingen sk "motorsågsutbildarehuggarwannabe" ännu har kommenterat att du minsann sågar över axlarna när du stamkvistar,inget "säkert" hörn,och har "fel" kvistningsteknik!(ungefär som det faktiskt funkar i "verkligheten") men var lugn....det kommer nog! :smile:


Grattis till att vara den första motorsåghuggarwannabe som påtalade det!

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#350150
Hema skrev:
tallen100 skrev:
Hema skrev: Dock borde de valt grönlaser, då den syns så mycket bättre.

Ja så vida det inte ligger färskt granris eller grön mossa på marken :???:

Den gröna uppför sig annorlunda mot den röda. Den gröna lyser mer som ett streck, mot den röda bara det den träffar.

Och orsaken att mossan är grön är ju att den reflekterar den gröna delen av solljuset och inte den röda delen som absorberas av mossan (solljuset är vitt och innhåller därmed alla färger i spektrat). Så jag håller med om att det verkar helstolligt att ha rött ljus för att hitta en prick i grön vegetation :-B

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Hema  
#350153 Men lilla erfarenhet av grön laser är att den blir mer som en synlig stråle (såsom röd laser filmatiseras i olika filmer, då någon använder lasersikte). Har även för mig att det är just grön laser som busungarna använder för att blända flygplan, då det antagligen blir så mycket enklare att sikta/rikta mot det tänkta målet.

Sedan så vet jag inte om det kan tänkas vara som så, att grön laser inte är godkänd för sådant användningsområde.

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Fredrik Reuter  
#350323 Grönt eller rött låter jag vara osagt, men th:s tes känns bra.

Det jag själv kollade ang laser när jag gjorde testet är att det troligtvis inte fungerar så bra med en vanlig laserpekare á 199 kr på Kjell o Co. Detta för att dessa är punktlasrar och en liten punkt ser man dåligt i skogen. Stihls variant är med strecklaser, på ca 4m ger den ett streck på ca 30 -40 cm i riktningen (även om den är röd).

   TS
Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

henrikett  
#354008 Har kört med lasern på 261:an tänkte att man skulle tjäna tid vid fällning men numer ligger den i verktygsväskan å skräpar. Blir lite för mycket på nåt vis. Inte exakt, syns dåligt i solljus, en sak till som fastnar, batterierna ärjar. Blir på det hela taget bättre resultat utan.

Användarvisningsbild

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430065 Jag skulle vilja ha en men tydligen går det inte ha den på sågar med handtagsvärme.
Lite dåligt :sad:

Magnus M

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Hema  
#430075
Magnus M skrev:Jag skulle vilja ha en men tydligen går det inte ha den på sågar med handtagsvärme.
Lite dåligt :sad:

Magnus M

Det är vad de säger, 20min i verkstaden och du har en lösning. :)

Avatar Fallback

Re: [MA] Stihl 2 in 1 laser, testkörning

Hema  
#480000 Hej. Är det någon som använder sig av denna laser? Frdrik har du fortsatt använda den måntro?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).