Skotare

SMV 21 -73

19 inlägg 18283 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SMV 21 -73

LasseA  
#47242 Hej

Behöver lite råd angående en "skotare" SMV21, om det är någon som har kört eller ägt någon sådan, dess fel o brister samt även dess fördelar.
Skulle egentligen köpt en huggarvagn, men så dök den här upp och jag blev lite sugen.
Det är väl stolleprov men den som inget vågar inget vinner.
Har ännu inte varit och tittat på den, men har en länk så man kan läsa lite om den. http://home.swipnet.se/Halvbandet/Skogs ... /smv21.htm

/Lasse



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: SMV 21 -73

matte57128  
#47256 Lite mer detaljer i denna:
http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/s ... ot1972.pdf

Användarvisningsbild

Re: SMV 21 -73

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47261 Bild från pdfen
smv21.jpg

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

backman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47411 Lycka till med 21 an Vi hadde dubbel läggare 3metersved och Logma bygd på 21an.Det var för låg nivå på converter oljan så det brände några paket i lådan vid stark lutning. Muttrar till boggey och midja var det även lite problem med.
Det hände i bland att det slog eld av bromsarna så en rejäl brandsläckare rekomenderas
Annars en trevlig maskin att ha på fast underlag tålig i steniga marker ganska oömm konstruktion.

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

LasseA  
#47910 Jaha, har varit och tittat på skotaren, konstaterade att den var rätt "stor".
Skulle nog köra sönder rätt så mycket på de små skogsvägar jag har på ägorna, då jag har en bäck som kringlar runt med diverse brotrummor som nog kan bli sönderkörda.
Kommer att avstå från köpet, är någon intresserad av en SMV kan jag lämna ut telefonnumret till ägaren, då det verkar vara en rejäl maskin, men då skall man nog ha lite mer skog än mig.
Tack för alla svar o råd.

/Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

SMV 21  
#47962 En 21a är ju en 21a. Blev av någon anledning fäst vid en 21:a för några år sedan, började samla och nu står det visst fem här på gården.
Fick ett tips idag av en SMV konstruktör för att kolla om paketen i konvertern är brända eller inte ( finns två paket för fram och två för back). Starta 21an, friläge, lägg ur vagnsdrift och i med diffen fram. Tryck ner schaktbladet tills framhjulen går fria. Då skall framhjulen stå still men gå att dra runt för hand.

Var finns den 21:a du inte köper?

Fredrik

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47981 105 ton på gården eller brukar det inte låta 21 ton styck :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

SMV 21  
#47983 Det är väl snarare 13-15 ton styck, de är ju inte lastade. Men det blir några kilon.

Fredrik

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

LasseA  
#47989 Mellan Mjölby och Ödeshög.

/Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

SMV 21  
#48165 Tack. Otur, lite långt att traila, då jag bor i Blattnicksele, ca 106 mil bort.

Fredrik

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

LasseA  
#48175 Ok, hoppas Du hittar någon på närmare håll.

/Lasse

   TS
Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

Skogshuggaren  
#48562 Det finns en SMV 21 på blocket och den finns i Strömsund/Jämtland, kanske lite närmare :grin:

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

black pearl  
#119706 Jag har en 21:a, 1975. Står utanför haparanda för tillfället.

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

black pearl  
#119707 Är det förresten någon som har en instruktionsbok eller verkstadshandbok till SMV 21??

Avatar Fallback

Re: SMV 21 -73

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#120570 Vikten startar på 12,5 ton och då bör den klassas in som en gallringsskotare om man jämför med dagens vikter på skogsmaskiner :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).