Föryngring

430 kr för en julgran

9 inlägg 9090 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

430 kr för en julgran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46734 Funderar kring om man skall satsa på julgransodling vid nästa föryngring.
De tog 430 kr för en kungsgran i år, den granen var 11 år. Det borde bli ett bra netto per hektar på bara 11 år.

Någon som har erfarenhet av detta? Kan man tänka sig att man planterar 1000 kungsgranar samtidigt som man sätter 1000 tall/gran för att vid 10-15 års ålder gallra ut kungsgranarna.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: 430 kr för en julgran

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46764 Det är väl mycket pyssel med sekatör och gräsröjning under tiden innan det är julgran,det ska väl vara lite timlön på det med.

Avatar Fallback

Re: 430 kr för en julgran

orre  
#46766 Jag läste i Skogen om ett par tvillingbröder som planterade julgranar i 2 rader där de kommande stickvägarna skulle gå.

Användarvisningsbild

Re: 430 kr för en julgran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46783 Jag har 4 ha f.d. åkermark som bör konverteras till något nyttigt. Jorden är sand/mo och det är relativt plant. Tänkte först sätta tall och vanlig gran över hela ytan, men nu funderar jag även på julgran. Man kan kanske sätta var tredje rad med tall, gran och julgran. Tror att man bör sätta 3000 plant per hektar, således 1000 av varje sort. För att förenkla skötsel kan man planera körvägar redan vid plantering.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 430 kr för en julgran

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46930 Läste att rimligt utbyte vid julgransodling är 80% om man ansar granarna jfm 40-50% utan skötsel. Detta låter som ett gott utbyte. Vidare så tror man att marknaden för julgranar kommer att öka kraftigt i Europa under de kommande 10 åren, från dagens 62 miljoner till över 80 miljoner.
Se artickel i land; http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=37380

Som skogsägare i skogslandet Sverige anser jag att det är bedrövligt att vi importerar julgranar från Danmark. Då det finns goda förutsättningar för att odla alla granar vi behöver här och samtidigt bli exportörer.

Tänk om man kan sälja 800 granar per ha för snitpris på 300 kr, det ger 240 000 kr i intäkt per hektar varje 10 år.
Detta skall jämföras med traditionellt skogsbruk som i bästa fall kan ge halva den intäkten under en omloppstid.

   TS
Avatar Fallback

Re: 430 kr för en julgran

Bubben1  
#47091 Hej på er alla. Jag skulle kolla lite efter plantor på nätet och hitta då detta forum så jag var tvungen och registrea mig och lägga in några rader. Jag är också ute efter att plantera kungsgran på min mark. Kanske inte bara för julgranar utan skall även användas som material för att binta dörrkransar och julbockar. Har ni några tipps var man köper planter?? Vad kostar dom?

Avatar Fallback

Re: 430 kr för en julgran

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47092 De flesta plantskolor har väl? Ramlösa plantskola tex.

Abies nordmanniana är det väl vi pratar om?

Avatar Fallback

Re: 430 kr för en julgran

Z:a  
#47968 Hade en klasskopis som sålde granar (vanlig röd gran) till återförsäljare, han fick mellan 40-50 kr huggna vid bilväg , detta var ca 10 år sedan vet inte dagspriset nu. Han försökte något år kränga själv på toget men det var inte lätt, det verkade som kunderna valde sina gamla leverantörer. Så han fortsatte leverera till återförsäljarna.

Jag har själv satt 500 julgranar (blågran) spridda i en plantering men som familjefar och heltidsarbetare växte de ifrån mig så det får bli massaved vid gallringen.

Dessutom är blågranen jävligt sticksig och luktar lite fränt när den kommer in, så den behöver ni inte prova.

Avatar Fallback

Re: 430 kr för en julgran

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47970 Luktar nåt liknande kattpiss :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).