Bioenergi

Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

13 inlägg 8385 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Plassarn  
#479362 Råkade köpa på mig cirkus 200 kbm brännved (fub), och har väl inte varit overksam själv senaste året så nu börjar vedhögen bli lite väl stor..

Har avsättning för all ved jag kan producera, men det känns liksom inte som att jag orkar stå med kvarnan och faxen när det blir dessa volymer så tanken var väl att under vinter/vår inhandla en vedmaskin i prisklassen 50-70tkr+moms.

Mycket av veden jag köpt har stått vid en grusväg, och tyvärr mäktade jag inte med att hämta hem allt innan de körde på material på vägen så det ingår även en del grus. Det talar väl för att klingor och kedjor inte lär uppskatta situationen. Alltså klipp +1 poäng redan nu.

Bor och verkar i fjällnära områden, och alla som provat leta efter ved att elda med på ett kalfjäll betalar nog gladeligen för en påse ved som någon tokig fan står och säljer i husvagnsbyn. Har sålt lite tidigare och det är verkligen ett bra exempel på tillgång och efterfrågan. De sista säckarna gick till högstbjudande - 100 spänn för 60 liter blandved som någon tokig kustbo betalade bara för att kunna grilla korv på skoterturern! Vet även om att folk betalat flera tusen i överpris för en variatorrem på en lördagseftermiddag, bara för att det absolut inte går att vänta till måndagen. Antar att det är som att sälja bensin till en stekare med kotlettfrilla, jättebåt och soppatorsk i Stockholms skärgård - enda skillnaden är att det är mycket lättare att hitta en skoteråkare som är sugen på att grilla korv. Priset spelar mindre roll [emoji3]

Nog svamlat om detta nu. Har dammsugit youtube, gått på demo- och mässvisningar men att prata med en säljare är som att ligga med syrran, det känns bra men ändå inte. Vis av erfarenhet så vet jag att det finns många användare av detta eminenta forum som i stort sett livnär sig på att sälja ved, och att höra deras uppfattning i denna fråga är nog mera värt.

Veden i fråga är björk till 80%, och 60l säckar verkar vara gångbart eftersom de ryms fint i en packpulka. 40 liter är för lite, och 80 för stora. Hur illa delas veden med en klipp (typ Bilke, som är främsta kandidaten)? Nu är det Lappländsk björk som ska kapas och klyvas, så några stockar som är grövre än 30 cm lär nog inte hittas. Krokigt kan det däremot vara. Alltsom växer här verkar se ut som saxofoner....


Så till pudelns kärna: klippa eller kapa? Fördelar och nackdelar med respektive metod?

En del av veden säljs i storsäck som pannved, men det mesta prånglas iväg i småsäck (30 cm) till rent hutlösa priser.



   TS
Avatar Fallback

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Tosca  
#479372 Det är lättare att göra fin grillved med en kap, med krokig ved kan det ju behövas en del extra handpåläggning med klyvningen dessutom.
Klippt ved blir fransig i ändarna, så då blir den svårare i säckningen.
Vi använder en Evo 36, om den är mest prisvärd vet jag inte, men vi har matat igenom ganska många kubik i den utan större problem.

Avatar Fallback

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479374 Ska du sälja behöver den vara någorlunda vettig och då ska den kapas och klyvas. Klipparna är utmärkta men passar bättre till pannved i egen panna för veden blir inget snygg, ibland har du en 15cm bit där 2cm på kanten är bortklyvet och det är inte mycket att sälja.
Men räknat som kapacitet per krona är klipparna svårslagna.

Användarvisningsbild

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

stegmaster  
#479380 Håller helt med busholle. :-bd
Har själv en Igland processor (som klipper och klyver) som jag kör klen och annan skitig ved igjenom, men det funkar bara til egen ved.
Ved til forsäljning ska kapas, och det görs med en "vanlig" vedmaskin, i mitt fall en Dalen 2054.
Du får heller investera i en kedjeslipmaskin tilsammans med vedmaskinen om det er mycket skit i veden. 8)

Här er en kort video då jag testkörde den första gången.
I storsäck ser det kankse inte så illa ut, men det blir lite olika lengder och klippet blir inte lika jamnt som et kap.


Avatar Fallback

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Dennis1982  
#479383 Jag har en enklare variant av roterande klipp med manuell inmatning, typ Klappi eller patu. Den är ju väldigt effektiv på bitar runt 15 cm. Men om det är krokigt som du skriver så skulle jag inte välja en klipp. Det är lätt att få sig rejäla smällar av biten som sticker ut när du klipper i en böj.

Användarvisningsbild

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479394 Jag hade klipp förut och sågkedja nu, klippen har fördelar men veden blir ful.
Och det är ju veden som folk ska betala för, så du måste kapa med kedja helt enkelt.
Så skaffa några extra kedjor att byta vid behov och se glad ut.
När det gäller val av vedmaskin så kör jag Palax KS35s och den är jättefin och har funkat bra för mig
särskilt joystickstyrningen uppskattas efter några hårda timmar men den passar inte din sagda budget tyvärr.
Jag bor ju i norra Lappland så saxofonbjörkar är bekanta, lösningen för dem är att kapa de värsta krökarna med motorsåg
och hantera i korta längder så slipper man slåss med dem i inmatningen. Merjobb såklart men så är det.

Avatar Fallback

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Plassarn  
#479567 Hittade via bekanta en Hakki Pilke EVO 30 med en massa finesser som det nog blir affär på. Gubben som ägde den gick och dog i våras och den har knappast använts till mer än husbehov. Får se om det blir affär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Plassarn  
#479645 Äh, inte Hakki Pilke, ska vara Pilkemaster... Men det har ni väl redan räknat ut?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Skäribo  
#480127 Pilkemaster evo 30 har jag kört med nu i 5 år problemfritt. Tar litet stuvutrymme och är i övrig snabb och enkel. Det jag gillar är att den inte är för inkaplsad

Avatar Fallback

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Plassarn  
#480155 Låter bra. Nu väntar jag bara på att de efterlevande ska lyckas hitta maskinen. Tydligen hade farbrorn tre fastigheter och spred ut sina saker mellan dessa, i tre kommuner och två län..

Kedjeslip äger jag redan, så det är i alla fall en utgift mindre [emoji3]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Seb macahan  
#480165 Vill bara tillägga innan du beslutar. Jag har en enkel vedmaskin Japa 700 med klinga. Jag kör årligen mellan 50-120kbm med denna. Jag har gjort så i 13år nu och bytt klinga en gång. Den har absolut sina brister men det är en enkel maskin för en billig peng som klarar det mesta innan det ska slipas. Har tillochmed kapat av ett plattjärn 8x40mm av misstag utan att det märktes på klingans skärpa. När man lärt sig tekniken är detta en bra maskin som är lätt och billig o laga. Men kedja o joystick är givetvis mycket bekvämare.

Avatar Fallback

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Eremiten 74  
#480170 Jag har en Japa 2100 som jag har kört i 13 år. Jag kapar mellan 300 till 500 m3sk per år och maskinen har fungerat bra.

Användarvisningsbild

Re: Klippa eller kapa? Vemod och beslutsångest.

Granstorp  
#480274 Även jag kör med en Japa 2100 som köptes ny i början av 2000-talet. Det enda vi gjort hittills är att svetsa ett extra stöd för klyvkniven. Skar ut stödet på jobbet i Weldox 700 och det har fungerat bra. Noterade just idag att ett lager på transportören säkerligen behöver bytas då det gnisslar och går varmt. Vill minnas att man ska akta sig för äldre Japa där transportören drivs med rem, vill tydligen slira. Vi har hydraulmotordrift på vår transportör.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).