Traktorn i skogen

Kjøpt gård - vad nu?

70 inlägg 25221 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479498
Slurfi skrev:Framkomligheten är inget problem.
En 20 tonnare har det flöde du önskar och de kan man få till bra pris:
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda ... ca=1_8&w=3


Tack. Är 20 tonnare det minsta?

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479525
pgm skrev:
Slurfi skrev:Framkomligheten är inget problem.
En 20 tonnare har det flöde du önskar och de kan man få till bra pris:
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda ... ca=1_8&w=3


Tack. Är 20 tonnare det minsta?

Min 14-tonnare har lite för lite flöde så jag gissar att du måste upp närmare 20-ton
eller så skaffar du nåt aggregat som kräver mindre flöde än de 300l/min du nämner.
Värt att veta är att en 14-tonnare kan man transportera på flakväxlare, och lär då kunna
bli billigare i längden än att alltid måsta anlita en trailer.
Har man funderingar på egen transportlösning så styrs mkt av det av vilken storlek på maskin du skaffar.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479542 Om man ska lita på denna sidan, finns 8 tonnare med nästan 300l/min
http://www.ritchiespecs.com/specificati ... lid=104893

Efter vad jag har läst i specs, vill en 12tonnare kunna ge tillräckligt lyft. Om maskinen kan transporteras efter en traktor kommer vara mycket önskad. Så jag gissar på att vad jag behöver är en 12-16 tonnare med mycket flöde.
Nödvändig lyft skulle vara 1100kg på 10m radie.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479546 Ja då kommer du ytterligare lite närmare en 20-tonnare

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Niklas persson  
#479558 Jösses!!

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Chuck Norris  
#479578 Att behöva transportera på trailer är väl inget problem, det är ju bara att köpa en trailer så är problemet löst. Det lär bli många flyttar på 30 ha.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479586 Om jag ska göra detta till en arbetsplats när mina egna träd är tagit, behövs en möjlighet att flytta på maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479587 Du har pågangsmot

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

jannee  
#479590 Här där jag bor fungerar det på så sätt att kunden betalar flyttning till sitt objekt, m.a.o. gäller det att hugga en grävare när den är inom vettigt håll annars kan just flyttkostnaden bli något hög :smile:
Av den orsaken lönar det sig inte att införskaffa någon trailer för en större grävare, helt andra förutsättningar är det om man håller sig till en mindre = under 20 ton, då kan man dra den på en dolly efter dumpern.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Chuck Norris  
#479600 Ja för en dumper har de flesta.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Niklas persson  
#479601 Ja antagligen alla som har 2000 träd och avverka iaf. Och skotare på det, eller man kan kanske lasta virket på dumpern och tippa av det!? Tror på succé oavsett!

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Arvid0  
#479611 Kanske skulle räkna med ett sågverk för att kunna tjäna några extra kronor.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479615 Det finns i.a.f maskinhängare som klarar 16ton last, 5ton egenvikt. Om man har 16ton grävare, 25% av hängervikten på traktorn, måste traktorn ha en totalvikt på minst 11ton, och motor på minst 224hk. Sko inte vara omöjligt att hitta en sådan?

Men hittas en grävare på max 16ton, med 300l/min hydraulik?
På nån annonserade grävare står att dom har extra hydraulik. Betyder det extra tillkoppling eller pump med extra flöde?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479619 Extra hydraulik betyder att det finns fler hydrauluttag för tex släntskopa, hammare, grip osv.
Man kan ha en fleraxlad trailer utan viktöverföring till traktorn, vi drog tidigare en trailer med grävare på
som vägde totalt 11 ton med en traktor som vägde under 3 ton och endast 54hk, det gick inte fort men det gick.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Andreas99  
#479635 Hahahahahahaha härlig utveckling. Från atv till bandgrävare. Bra annons och idé där Slurfi, det går väl bara på en miljon att få lite skopor, aggregat och skogsanpassning än den.
Är det något bank möte jag vill vara en fluga på väggen under så är det det här. Vilken dag är mötet?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).