ATV och UTV i skogen

Trampa basväg

19 inlägg 10216 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Trampa basväg

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479285 Halloj
Är det nån som testat att trampa basväg åt skogsmaskiner med fyrhjuling med band? Hur funkade det isåfall?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

Skogen i boden  
#479289 Måste ju funka fint till en början . Kan man ploga sen så ännu bättre

Användarvisningsbild

Re: Trampa basväg

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479311 Dom har väldigt lågt marktryck så det gäller att trampa efter varje litet snöfall. Är det för mkt snö blir dåligt packat. Kan man sen ploga som någon sa tidigare är det ju en stor fördel.

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

Skogen i boden  
#479318 Jag trampade väg för nåt år sen . Började trampa så brett det gick med fyrhjulingen,bra om man kan trampa fram vatten. Vid de första anfallen sladdade jag vägen med en lastpall bakom. När det började bli slätt så plogade jag

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

Skogen i boden  
#479319 Snöfallen

Användarvisningsbild

Re: Trampa basväg

Bax  
#479326 Börja redan nu att trampa ner mossa och gräs så frosten har lättare att hitta ner i marken.
RP i Ljusdal håller redan nu på att trampa här uppe åt Holmen.
Kan man sedan som skrivits ploga så är det ypperligt.
En bekant gjorde en gammaldags hederlig vinterbasväg över några myrar för ett par år sedan, där körde timmerbilarna när han var klar.

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479342
Bax skrev:Börja redan nu att trampa ner mossa och gräs så frosten har lättare att hitta ner i marken.
RP i Ljusdal håller redan nu på att trampa här uppe åt Holmen.
Kan man sedan som skrivits ploga så är det ypperligt.
En bekant gjorde en gammaldags hederlig vinterbasväg över några myrar för ett par år sedan, där körde timmerbilarna när han var klar.

Vad använder RP för maskin och trampar med?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trampa basväg

Bax  
#479348 Nån mindre halvgammal skotare med band.
Kan den heta Logbear? Grön är den och lite större än en Terri.

EDIT: jag blev tvungen att googla, och jo, den heter Logbear.

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

hfab  
#479378
ume skrev:Halloj
Är det nån som testat att trampa basväg åt skogsmaskiner med fyrhjuling med band? Hur funkade det isåfall?

Jag har trampat vinterväg med både hjul och band på fyrhjuling. Enligt mina erfareheter blir det bäst men hjul.
Men både band trampad och hjul trampade vägar har använts av timmerbilar, utan missöden.

I de flesta fall kan man glömma att det skulle gå att trampa fram vatten med en fyrhjuling, den är för lätt. Men lyckas man bara trampa ihop gräs/mossa och sedan packa den snö som kommer, då får man en bra grund. (givet att det är kallgrader)
Brukar dra en grov kluven tallstock efter för att packa snön och få en jämn yta.

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

torpöbo  
#479429 Man skulle kunna koppla en sektion från en tredelad ringvält bakom fyrhjulingen. Då får man tryck på hela arbetsbredden.

Avatar Fallback

Trampa basväg

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479582
torpöbo skrev:Man skulle kunna koppla en sektion från en tredelad ringvält bakom fyrhjulingen. Då får man tryck på hela arbetsbredden.

Lät som en bra idé, borde ju stå sånna oanvända i nästan varje bondgård som man kan köpa billigt [emoji846]

   TS
Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

ulfgustav  
#479591 Förra hösten hade jag det rätt kämpigt, hade avverkat en del skog på ett område, menvardera för att komma dit så var jag tvungen passera en riktig blötmyr, tom gick det, men att sen skota över den ens med min miniskotare var otänkbart, något lass höll den men det vara bara att tänkaom. För att prepareraså tillverkade jag en ram med bilhjul, vardera hjulet följde och preparerade vardera hjulspåret, efter lite strängare kyla så bar det och jag fick ut virket.

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

hfab  
#479594 Provade att använda en ringvält, blev riktigt fint.
Dock har gjutjärn en tendens att spricka vid kyla.
Jag hade draget, axeln och några få skivor kvar efter första dagen.

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

torpöbo  
#479599 Man får inte dra välten över hårda saker typ stenar i för hög fart. Tar man det lite lugnt så bör det gå bra.

Avatar Fallback

Re: Trampa basväg

hfab  
#479606
torpöbo skrev:Man får inte dra välten över hårda saker typ stenar i för hög fart. Tar man det lite lugnt så bör det gå bra.

Det är möjligt. Jag har inte så stor erfarenhet, högst 10 mil vinterväg....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).