Gallring

Skador på träd

15 inlägg 6721 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skador på träd

erik__j  
#360738 Har nyligen gallrat ett område med skördare, som nybörjare så blev det några bläckor på en del granar. Ska man låta de stå kvar eller är det bäst att ta bort dem?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Skador på träd

tallen100  
#360748 Beror väl lite på hur stora bläckor det blev.

Användarvisningsbild

Re: Skador på träd

Fredrik Reuter  
#360941 Hej,
I mina trakter så tror jag det blivit de-facto standard att max 5% av kvarstående träd i gallring får ha skador på sig.
Träd med "blämmor" över 15cm2 (Tändsticksask i storlek) bör tas bort med avseende på rötangrepp som kan ske i skadan.

Användarvisningsbild

Re: Skador på träd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479532
Fredrik Reuter skrev:Hej,
I mina trakter så tror jag det blivit de-facto standard att max 5% av kvarstående träd i gallring får ha skador på sig.
Träd med "blämmor" över 15cm2 (Tändsticksask i storlek) bör tas bort med avseende på rötangrepp som kan ske i skadan.


Är inte 5% rätt möe?
Låter som lågt ställda krav? Eller?

Avatar Fallback

Re: Skador på träd

bgl  
#479549 5% skadade stammar med skador över 15cm2 hör hemma i KLÅPARavdelningen!

Användarvisningsbild

Re: Skador på träd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479550
bgl skrev:5% skadade stammar med skador över 15cm2 hör hemma i KLÅPARavdelningen!


Precis, jag har precis fått en gallring utförd, och jag ser fyra fem skador från skogsvägen och tycker nästan att detta är mycket, hur ser det då ut om det är skador på 5 % av stammarna?

Avatar Fallback

Re: Skador på träd

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479554 Med risk för att låta besserwisserig så till en skördares försvar så går det inte att gallra ett granbestånd utan att det blir skador.

Precis som när det gallras manuellt så händer det precis som för en skördare att där blir skador.

En faktor till är att "ni" utan att peka på någon viss person så ska det gallras, helst en förstagallring också med ett netto och så billigt som möjligt. SAMTIDIGT som det absolut inte ska vara skador samt hålla någon form av ackord.

Jag försvarar inte skadorna men jag menar att det går inte att undvika i en produktionsskog med maskin! <---- Mina åsikter

Användarvisningsbild

Re: Skador på träd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479556
kjugekarlsson skrev:Med risk för att låta besserwisserig så till en skördares försvar så går det inte att gallra ett granbestånd utan att det blir skador.

Precis som när det gallras manuellt så händer det precis som för en skördare att där blir skador.

En faktor till är att "ni" utan att peka på någon viss person så ska det gallras, helst en förstagallring också med ett netto och så billigt som möjligt. SAMTIDIGT som det absolut inte ska vara skador samt hålla någon form av ackord.

Jag försvarar inte skadorna men jag menar att det går inte att undvika i en produktionsskog med maskin! <---- Mina åsikter



Anser du att skada på 5% av stammarna är en acceptabel nivå?

Avatar Fallback

Re: Skador på träd

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479557
Zixten skrev:
kjugekarlsson skrev:Med risk för att låta besserwisserig så till en skördares försvar så går det inte att gallra ett granbestånd utan att det blir skador.

Precis som när det gallras manuellt så händer det precis som för en skördare att där blir skador.

En faktor till är att "ni" utan att peka på någon viss person så ska det gallras, helst en förstagallring också med ett netto och så billigt som möjligt. SAMTIDIGT som det absolut inte ska vara skador samt hålla någon form av ackord.

Jag försvarar inte skadorna men jag menar att det går inte att undvika i en produktionsskog med maskin! <---- Mina åsikter



Anser du att skada på 5% av stammarna är en acceptabel nivå?

Det beror på hur man ser det, som skogsägare nej, som entreprenör eller maskinförare ja.

Ni har en maskin som ska göra er förstagallring så billig som möjligt för så fungerar till stor del samhället idag. Det ska tjänas pengar, i det läget för att det ska kosta så lite som möjligt så blir det barkskav av grenar, toppar och så vidare.

Hur duktigt, noggrant och försiktig man än kör så blir där skador, det går inte att undvika helt och hållet så är det bara.

Sen att där FÅR vara 5% skador betyder heller inte att där ÄR det alltid heller.

Avatar Fallback

Re: Skador på träd

bgl  
#479563 Ett utmärkt tillfälle att anknyta denna tråd till en tidigare där frågan ställdes hur det var att ha en relation med virkeshandlarföretaget SKOGSAM i Hallsberg.
Vi har i år och förra året gallrat ca 25 har med 2 olika Sampoentreprenörer från trakten som kör för Skogsam.
Den petigaste av petiga kan möjligen hitta 1% skadade stammar!
På grannfastigheten gjorde HOLMEN för 2 år sedan en förstagallring med en 3:e Sampoentreprenör, också från trakten. Samma där dvs i princip skadefritt. Är beståndet bara rätt röjt och terrängen inte alltför svårkörd med mindre gallringsskördare ska detta resultat vara normalläge.

Avatar Fallback

Re: Skador på träd

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479564 Ni skriver det själva. "I princip skadefritt" Är ju precis det jag hävdar att det blir aldrig helt skadefritt.

Användarvisningsbild

Re: Skador på träd

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479570 Jag gick snabbt över min gallring innan idag 4 - 5 ha. Hittade 10 - 15 skador, finns säkert mer, men vad jag förstår på er så är detta ok och inget att bråka om??

Jag har aldrig haft en gallring innan och aldrig varit inblandad när Far hade gården så jag har aldrig tänkt på hur det sett ut innan... det är därför jag funderar på detta nu.

Användarvisningsbild

Re: Skador på träd

dirtypete  
#479572 Det är ju din skog så om du inte tycker det är acceptabelt så bör du ju ta upp det med bolaget. Dock så är det som det sägs tidigare att det kan vara olika beroende på skog, mark underröjning osv. Men att klara en förstagallring helt utan skador det är nog nästan omöjligt.
Sen så får man ju se till att göra allt för att försöka. Tex underöjning och rätt maskiner till rätt averkning

Användarvisningsbild

Re: Skador på träd

Traktordave  
#479579 För att undvika skador skulle ett sätt vara att köra/betala gallring på timme istället för kr/m3...

Avatar Fallback

Re: Skador på träd

Carabas  
#479672 Jag gjorde själv en gallringsuppföljning på ett tallbestånd förra året och när man gick i beståndet tyckte jag att det var fint gallrat och lite skador. Men när jag räknade ihop provytorna fick jag en skadeprocent på 4,7%. Det var gallrat med en Komatsu 901 och utkört med en mellanklass skotare. Man kan inte bara gå igenom beståndet för och uppskatta skadorna, man måste lägga ut provytor och kolla varje träd i provytan. Det behövs inte så mycket skador som man tror för att komma upp i 5%.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).