Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829050 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479350
Axl skrev:Är det någon någon mer 4wd plugin hybrid på gång? Jag ska byta förmånsbil om ett år... vore kul om det kom något alternativ till Mitsubishi i ungefär samma prisklass.


Audi Q7 e-tron 3.0 TDI quattro, Volvo, BMW, Mercedes-Benz GLE 550e 4MATIC Plug-In Hybrid, MINI COUNTRYMAN, Porsche Cayenne S E-Hybrid och Mitsubishi har ju 4wd och plugin.
Subaru är på gång med plugin och 4wd. Prius plugin finns som 4wd, dock inte i Sverige.

Exempel på Plugin bilar
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI e-tron
Audi Q7 3.0 TDI e-tron
BMW 225xe Active Tourer
BMW 330e Sedan LCI
BMW 530e
BMW 740e
BMW 740Le
BMW i3, REX
BMW i8
Hyundai IONIQ Plug-in
Kia Niro 1,6 Plug-In Hybrid
Kia Optima Plug-in Hybrid Komfort Plus Business
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid
Mercedes-Benz C350 E
Mercedes-Benz E350 e
Mini Countryman Cooper S E
Mitsubishi Outlander Plug-In Hybrid
Opel Ampera
Toyota Prius Plug-In Hybrid
Volkswagen Golf GTE Plug-In-Hybrid
Volkswagen Passat GTE Plug-In-Hybrid
Volvo V60 Twin Engine, alla varianter
Volvo V90 T8 AWD, alla varianter
Volvo XC60 T8 AWD Twin Engine Inscription
Volvo XC60 T8 AWD Twin Engine R-Design
Volvo XC90 T8 AWD, alla varianter

2018 SUBARU CROSSTREK PLUG-IN HYBRID

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Axl  
#479370 Synd att inte rav4 finns som plugin. Subarun kan nog bli intressant men den ser lite liten ut. Förutom minin är övriga 4wd för dyra. Tycker Volvo bygger konstiga "miljö"bilar, dom blir ju ganska törstiga med den effekten och väldigt dyra.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#479371 Men Axl, Zalman har ju länkat tips I SAMMM PRISKLASS, Audi Q7, mercedes GLE och Porshe Cayenne. Undrar bara var Zalman bor, för i Blekinge kör inte bilhandlarna med så frikostiga rabatter att en q7 och outlander är samma prisklass.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479406 Har kört 1000 mil med min elektriska skåpbil sedan juni. Riktigt nöjd. :-BD Särskilt skönt nu på hösten, när den alltid är varm och go när man kör ivåg. Om man kommer ihåg att sätta igång värmen. :)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#479422
Mangan skrev:Har kört 1000 mil med min elektriska skåpbil sedan juni. Riktigt nöjd. :-BD Särskilt skönt nu på hösten, när den alltid är varm och go när man kör ivåg. Om man kommer ihåg att sätta igång värmen. :)

Inte illa pinkat. :-bd

Mindre nöjd verkade Tesla S-föraren några mil norr om Göteborg ståendes i väggrenen i södergående riktning på E6:an. Fast han slipper ha ett skramlande avgassystem som en annan. :)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479444
Seb macahan skrev:Men Axl, Zalman har ju länkat tips I SAMMM PRISKLASS, Audi Q7, mercedes GLE och Porshe Cayenne. Undrar bara var Zalman bor, för i Blekinge kör inte bilhandlarna med så frikostiga rabatter att en q7 och outlander är samma prisklass.


Var och en får ju räkna på sina förutsättningar. Visst finns det med några på den listan som är lite dyra.
Jag bytte ju bort en dyr Toyota Auris för att köra en billig Tesla istället.
Få se hur bra min kalkyl stämmer när jag ska sälja Teslan om drygt 2 år.
Andrahandsvärdet avgör helt hur bra affär jag gjort.
Har 59% garanterat restvärde efter 3 år av leasingbolaget, men har räknat med betydligt bättre
restvärde än så, blir intressant att se vad man landar på.
Tar de bort gratis laddning, då har jag inte råd att byta bil, då är det bara att fortsätta att köra gamla Bettan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479448 Klartecken för Europas nya nätverk med snabbladdare – kapacitet på 350 kW
400 snabbladdare med kapacitet på 350 kW ska sättas upp och nätverket ska vara färdigbyggt 2020.
Nyheten skulle i så fall vara att laddnätverket fått ett namn, Ionity, och att det blir tillgängligt för alla märken som har stöd för den europeiska laddstandarden CCS.
De 20 första laddarna ska sättas upp innan året är slut och en del av dem hamnar på Circle K:s mackar. Tyskland, Norge och Österrike blir först ut och snabbladdarna ska placeras med ungefär tolv mils mellanrum. Nästa år kommer "mer än 100 stationer" vara färdigbyggda.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pa-350-kw/


350kw laddare ihop med batterier som klarar 350kw, då får man 30 mils körning på 6 minuters laddning.

"Nytt elbilsbatteri från Toshiba kan snabbladdas med över 30 mils körning på sex minuter"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... x-minuter/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#479497
Hema skrev:
Mangan skrev:Har kört 1000 mil med min elektriska skåpbil sedan juni. Riktigt nöjd. :-BD Särskilt skönt nu på hösten, när den alltid är varm och go när man kör ivåg. Om man kommer ihåg att sätta igång värmen. :)

Inte illa pinkat. :-bd

Mindre nöjd verkade Tesla S-föraren några mil norr om Göteborg ståendes i väggrenen i södergående riktning på E6:an. Fast han slipper ha ett skramlande avgassystem som en annan. :)

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#479500 25:e oktober 9:34 var detta

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479575 Hyundai-Kia siktar på att bli världens näst största tillverkare av laddbara bilar.

"Hyundai-Kia changes its tune to become the world’s second-largest eco-friendly automotive company.
Both the Hyundai Kona EV and the Kia Niro EV will arrive on our shores sometime in 2018. Initially, Hyundai-Kia anticipated low volumes sales for the upcoming electric SUVs, however, industry sources revealed this week that is no longer the case. The automaker plans to sell 100,000 EVs (not including traditional hybrids) globally next year, 40,000 of which will be Niro and Kona EVs."
https://insideevs.com/hyundai-kia-incre ... tric-suvs/

Citroëns vd: 80 procent elektriskt 2023
2023 ska 80 procent av bilarna vara antingen rena elbilar eller laddhybrider, säger vd:n Linda Jackson till Auto Express.
http://www.elbilen.org/citroens-vd-80-p ... iskt-2023/

Dieselbilsförsäljningen rasar.
I Tyskland sjönk dieselbilsförsäljningen med 23,8% i september jämfört med september 2016.
I Sverige sjönk dieselbilars marknadsandel ner till 47,3% från 58% för 2 år sedan.
www.vibilagare.se

Ukraina har seglat upp som ett land som satsar stort på elbilar. Nyregistreringen av importerade
elbilar var 4,5% av totala försäljningen första halvåret 2017. Anledningen tros främst vara att man vill
inte längre vara så beroende av Rysk olja.
www.vibilagare.se

Det säljs ju även många plugin bilar idag.
Dock är det stor skillnad på hur bra man lyckats med hybriddrivlinan.
Så länge bilen går på el är allt gott och väl, men vad drar den när elen är slut?

Test med tomt batteri.
Toyota Prius plugin
Stad, 0,34L per mil

Golf GTE plugin
Stad, 0,65L per mil
www.vibilagare.se

Dåligt av VW att deras Golf plugin drar nästan dubbelt så mycket som Toyota Prius i stan när elen tagit slut.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#479673
Vedproducent skrev:25:e oktober 9:34 var detta

Nej. Det var i fredags den 3:e November. Men det finns ingen problemfri bil. De existerar inte! :)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479877
Zalman skrev:Klartecken för Europas nya nätverk med snabbladdare – kapacitet på 350 kW
400 snabbladdare med kapacitet på 350 kW ska sättas upp och nätverket ska vara färdigbyggt 2020.
Nyheten skulle i så fall vara att laddnätverket fått ett namn, Ionity, och att det blir tillgängligt för alla märken som har stöd för den europeiska laddstandarden CCS.
De 20 första laddarna ska sättas upp innan året är slut och en del av dem hamnar på Circle K:s mackar. Tyskland, Norge och Österrike blir först ut och snabbladdarna ska placeras med ungefär tolv mils mellanrum. Nästa år kommer "mer än 100 stationer" vara färdigbyggda.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... pa-350-kw/


350kw laddare ihop med batterier som klarar 350kw, då får man 30 mils körning på 6 minuters laddning.

"Nytt elbilsbatteri från Toshiba kan snabbladdas med över 30 mils körning på sex minuter"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... x-minuter/



Ovan nämnda IONITY vill ju bygga 350kw laddare ihop med Circle K.
"Circle K Sverige blir partner med IONITY – och tar High Power Charging till Sverige
Effektnivåer på upp till 350 kW gör det möjligt att förkorta laddningstiden avsevärt jämfört med de system som finns på marknaden idag."
https://www.mynewsdesk.com/se/circlek_s ... ge-2250684

E.ON Exclusive preview | Fully Charged

Raderat reklamfilm. Totte

Men EON har ännu större planer med 10.000 laddstolpar, klara 2020.
Another ‘ultra-fast’ electric car charging network announced in Europe – but with 10,000 charge points
“The ultra-fast charging network, offering 150 kW of charging power with a modular upgrade option to 350 kW, will enable charging of a full 400 kilometres range battery in only 20-30 minutes. E.ON is targeting 10,000 charging points throughout Europe by 2020.”
https://electrek.co/2017/11/06/ultra-fa ... g-network/

Återstår att se vad Tesla gör, Elon har ju kaxigt sagt att 350 kw är en barnleksak.
“A mere 350 kW … what are you referring to, a children’s toy?”, tweetade Elon Musk
http://www.elbilen.org/elon-musk-jamfor ... en-leksak/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480137 Man märker att dieselbilarnas räckvidd är alldeles för kort, idag fick jag hjälpa en diselbrännare som hade missbedömt räckvidden. Eftersom jag inte hade några brandfarliga vätskor i min bil, så var det tur att han hade med sig. Till slut lyckades vi få i diesel i tanken, även om mycket kom över händer och bil.

Dagens dieselbilar kanske funkar i stan, men man märker att tekniken inte är mogen. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#480141 :lol: :lol: :ymparty:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#480149
Mangan skrev:Man märker att dieselbilarnas räckvidd är alldeles för kort, idag fick jag hjälpa en diselbrännare som hade missbedömt räckvidden. Eftersom jag inte hade några brandfarliga vätskor i min bil, så var det tur att han hade med sig. Till slut lyckades vi få i diesel i tanken, även om mycket kom över händer och bil.

Dagens dieselbilar kanske funkar i stan, men man märker att tekniken inte är mogen. :lol:

Kör du runt utan motorsågsdunken? ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).