Traktorn i skogen

Kjøpt gård - vad nu?

70 inlägg 25219 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479107 Kan se båda sidorna :smile:

Pgm som tittar på detta utan några förutfattade meningar, då verkar ju logiken ganska enkel och maskinköpet kanske blir starten på en ny karriär som skogsentreprenör? I teorin kan det kanske fungera om man betraktar hans nyköpta skog som startkapital i en firma för att finansiera köp av rimligt bra maskiner för att kunna komma igång med jobb åt andra?

Sedan finns alla andra här som trots mer eller mindre nya maskiner sliter varje dag med glappa krankablar, trasiga slangar, havererade pumpar och stål som böjer sig i oväntade former. Inte så många har heller sett en nybörjare hoppa in i sin nyköpta skördare, svänga in i ett bestånd och hämta alla träd över 40cm, upparbeta dem till maximalt värde och lämna kvar ett livskraftigt bestånd utan skador.

Ska pgm's tanke fungera krävs nog en mkt god kunskap om skog, avverkning och även hantering och rep av maskiner. Har man inget av detta kommer livet i skogen att bli jobbigt (och troligen kort) oavsett om man jobbar åt sig själv eller andra?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479120 Tack Björken, Jannee och Totte.
Hur svårt kan det vara att lära sig att köra en sådan maskin? Jag kunde inte ett skit om grävning då jag satt mig in i en traktorgrävare- Tok väl et par timmer att fundera ut hur det funkade.
Jag kunde inte ett skit om bil då det var dags att skrota bilen, och jag fick en ide om att försöka laga den (eftersom mitt jobb startade värka osäker). Sen har jag bytt alla lager i framvagnen, bromsar, et urval elektronik, turbo, tagit motorn ur bilen och bytt kopplingen. Sen blev den blev godkänd av bilprövningen.
Jag hade aldrig skrivit et ord svenska då jag startade denna tråden. Första posten blev skrivit av google translate. Nu skriver jag själv, bara med stöd från ordlistan i firefox.
Mitt poäng är att man lär sig om man verkligen vill.

Jag har 2000 träd att öva på för att lära styra maskinen. Jag tycker den liknar en grävare. Det borde inte va omöjligt att lära sig.

Om jag hellre skulle köpa en grävare, var hittar jag begagnade skördaraggregat som klarar av 60cm träd?

Och, ja, Jag ser detta som en anledning att skapa mig en arbetsplats.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Arvid0  
#479140
pgm skrev:Tack Björken, Jannee och Totte.
Hur svårt kan det vara att lära sig att köra en sådan maskin? Jag kunde inte ett skit om grävning då jag satt mig in i en traktorgrävare- Tok väl et par timmer att fundera ut hur det funkade.
Jag kunde inte ett skit om bil då det var dags att skrota bilen, och jag fick en ide om att försöka laga den (eftersom mitt jobb startade värka osäker). Sen har jag bytt alla lager i framvagnen, bromsar, et urval elektronik, turbo, tagit motorn ur bilen och bytt kopplingen. Sen blev den blev godkänd av bilprövningen.
Jag hade aldrig skrivit et ord svenska då jag startade denna tråden. Första posten blev skrivit av google translate. Nu skriver jag själv, bara med stöd från ordlistan i firefox.
Mitt poäng är att man lär sig om man verkligen vill.

Jag har 2000 träd att öva på för att lära styra maskinen. Jag tycker den liknar en grävare. Det borde inte va omöjligt att lära sig.

Om jag hellre skulle köpa en grävare, var hittar jag begagnade skördaraggregat som klarar av 60cm träd?

Och, ja, Jag ser detta som en anledning att skapa mig en arbetsplats.
Men var ska du få pengar till att köpa maskiner från? Är det så lätt I Norge?
I Sverige får du bara låna till 75% av marknadsvärdet på skogen (85% ibland) resten kontant eller blancolån. Säg att skogen kostar 800' sedan maskiner för 400' då vill det till att kunna få fram virke till avbetalning.

Och 35-45 graders lutning kan du väl aldrig tro att du tar dej upp för med en traktor?
Är det eländigt till så kan dock enda sättet att avverka och få en vinst vara att g r a det själv. En entreprenör måste ta hänsyn till arbetsskydd mm och att avverka i branta sluttningar brukar kunna bli kostsamt, mycket jobb för få träd...

Vad räknar du med för timlön om du jobbar själv?

Ta tiden på hur lång tid det tar för dej att fälla, kvistar, aptera och lasta en stock. Räkna sedan ut hur lång tid ett traktorlass tar att få hem. Jag skulle bli förvånad om du får ihop mer pengar än att du kan betala maskinerna.

Jag önskar att du kan få det som du vill men allt tar längre tid än man tror. Räkna också in reparationer, reservdelar och drivmedel.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479160 Om man visar upp et bra budget och det värkar som att man kommer att tjäna pengar på planerna, är det möjligt att få låna pengar som aktiebolag. Räntan vill förmodligen blir dubbelt av et fastighetslån.

Dom 35-45 graders lutningarna är bonusareal. Det är ungefär 20 meter up. När jag har tagit ur mina budgeterade 2000 träd, kan jag försöka att komma upp branten med vinsch. Där uppe finns ett platå med kanskje 200m3- Jag har två sådana ytor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479177
pgm skrev:Tack Björken, Jannee och Totte.
Hur svårt kan det vara att lära sig att köra en sådan maskin? Jag kunde inte ett skit om grävning då jag satt mig in i en traktorgrävare- Tok väl et par timmer att fundera ut hur det funkade.
Jag kunde inte ett skit om bil då det var dags att skrota bilen, och jag fick en ide om att försöka laga den (eftersom mitt jobb startade värka osäker). Sen har jag bytt alla lager i framvagnen, bromsar, et urval elektronik, turbo, tagit motorn ur bilen och bytt kopplingen. Sen blev den blev godkänd av bilprövningen.
Jag hade aldrig skrivit et ord svenska då jag startade denna tråden. Första posten blev skrivit av google translate. Nu skriver jag själv, bara med stöd från ordlistan i firefox.
Mitt poäng är att man lär sig om man verkligen vill.

Jag har 2000 träd att öva på för att lära styra maskinen. Jag tycker den liknar en grävare. Det borde inte va omöjligt att lära sig.

Om jag hellre skulle köpa en grävare, var hittar jag begagnade skördaraggregat som klarar av 60cm träd?

Och, ja, Jag ser detta som en anledning att skapa mig en arbetsplats.


Viss du er såpass allsidig og flink så har du ingen problem med å bli ansatt ein plass, viss da kan vera ett alternativ. Skikkelig dyktige praktikara er alltid etterspurt.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Andreas99  
#479184
pgm skrev:Om man visar upp et bra budget och det värkar som att man kommer att tjäna pengar på planerna, är det möjligt att få låna pengar som aktiebolag. Räntan vill förmodligen blir dubbelt av et fastighetslån.

Dom 35-45 graders lutningarna är bonusareal. Det är ungefär 20 meter up. När jag har tagit ur mina budgeterade 2000 träd, kan jag försöka att komma upp branten med vinsch. Där uppe finns ett platå med kanskje 200m3- Jag har två sådana ytor.

Jag säger det igen bara köp stora skördaren. Men jag är fortfarande väldigt intresserad av vilken bank du har?

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479400 Varför inte en lämpligt stor bandgrävmaskin med skördaraggregat, några skopor mm tillbehör.
En gammal skotare med fräscha band och några långa vajrar.
Ett par stora motorsågar och en fikakur.
Borde gå att få till under två miljoner och då kan man göra allt. Allt.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479421 När jag tittar på begagnade bandgrävare värkar dom vara i sämre skick än skötare i samma prisläge. Jag skulle föredra en grävare då jag också behöver att gräva. Hur är bra är bandgrävarna på att ta sig fram i skogen? Ungefär som en traktor?
Aggregaten jag behöver verkar viga ungefär 800kg, och behöver minst 300l/min i hydrauliken. Vad skulle vara de minste grävarna som kan nyttas till detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479424
Andreas99 skrev:Men jag är fortfarande väldigt intresserad av vilken bank du har?


Alla som ger kredit till grundera är aktuella som långivare när man startar et bolag. Man måste övertyga dom att man har en bra plan och kommer att tjäna pengar på driften.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Andreas99  
#479427
pgm skrev:
Andreas99 skrev:Men jag är fortfarande väldigt intresserad av vilken bank du har?


Alla som ger kredit till grundera är aktuella som långivare när man startar et bolag. Man måste övertyga dom att man har en bra plan och kommer att tjäna pengar på driften.

Precis, så du har inte köpt gården ännu och du har inget lånelöfte på fastigheten eller dit 800kg tunga slutavverkningsaggregat. Hur går sådana här affärer till i Norge? Jag hade inte skrivit att jag har köpt en fastighet innan affären är klar och innan den blir i närheten av klar hade jag behövt ett lånelöfte från banken. Förstår inte hur det fungerar i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479440 Fastigheten finansieras som bostad. Maskinerna finansieras som bolag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Arvid0  
#479443
pgm skrev:Fastigheten finansieras som bostad. Maskinerna finansieras som bolag.
Men det är 30ha? Hur stort är virkesförrådet? Så som jag förstått det planerar du att köpa maskiner för större värde än skogen? Jag vill inte vara pessimist men jag får det inte att gå ihop.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Andreas99  
#479447
pgm skrev:Fastigheten finansieras som bostad. Maskinerna finansieras som bolag.

Finansieras av vem? Vad kostar en gård i Norge? I syd-sverige är det du skriver om här totalt omöjligt om det ska vara en bank inblandad i affären. Misstänker att det är samma i norra delarna av landet.
30 hektar, dåligt med kunskap, ingen fast inkomst, inget begrep om hur man räknar på en maskin och dess kostnader, ingen erfarenhet av att köra en skogsmaskin eller vetskap om hur de fungerar. Tror inte det finns en bank som vill vara med på det här om du inte redan har fickorna fulla med pengar.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479462
pgm skrev:När jag tittar på begagnade bandgrävare värkar dom vara i sämre skick än skötare i samma prisläge. Jag skulle föredra en grävare då jag också behöver att gräva. Hur är bra är bandgrävarna på att ta sig fram i skogen? Ungefär som en traktor?
Aggregaten jag behöver verkar viga ungefär 800kg, och behöver minst 300l/min i hydrauliken. Vad skulle vara de minste grävarna som kan nyttas till detta?

Framkomligheten är inget problem.
En 20 tonnare har det flöde du önskar och de kan man få till bra pris:
https://www.blocket.se/stockholm/Hyunda ... ca=1_8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479496 Du får tro vad du vill, Andreas. Alt du undrar är förklarad i första posten i denna tråden, med ett undantag. Jag kan inte si vad maskinerna kommer att kosta när jag inte vet vad jag behöver för maskiner. Det er därför jag startade tråden. Om du inte har nånting att bidra med på det området, var vänligen att vänta med det temat tills nödvändiga maskiner är avklarad.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).