Traktorer och processorer

Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

16 inlägg 7192 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Fredrik Reuter  
#479131 För er som är i transportbranschen så kanske automatiska slirskydd, alltså kedjor som automatiskt kastas under drivande däck vid behov ingen nyhet.
Personligen vet jag inte hur utbrett detta är, men jag tror att utryckningsfordon som större ambulanser och brandbilar har detta.

Skulle det funka på en traktor och kanske till och med i skogen?

Bild


Funktionen kan du se i videon nedan, det är alltså ett system monteras undertill på fordonet där en roterande tallrik med infästade kedjor (likt en kättingröjare) kan fällas in mot drivande hjul och i samma varvtal som hjulen "kasta" under kedjorna så det blir bättre friktion.



Skulle det funka? Om inte varför?

VBG har tagit fram ett egen produkt för automatiska snökedjor de kallar OnSpot: https://www.onspot.com/sv/



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

källefall8  
#479132 Jag ser en del utmaningar om det skulle vara i skogen:
-Grepp i sidled och utför
-Armen som fälls ut sitter utsatt för stubbar å sten
-verkar kräva en viss hastighet för att kedjorna ska slungas ut om det inte är drivning på trissan å i skogen går det relativt sakta
-traktordäcken har djupt öppet mönster så vill till att kedjan Inter hamnar mellan klackarna

I snösvängen med klackdäck kanske....

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

jannee  
#479136 On spot är en känslig konstruktion, inte ens många åkerier som numera nyttjar detta, då vart sandspridare för åkerinäringen betydligt bättre.
Ett litet tryck på sandspridaren precis innan man stannar så kommer man enkelt iväg :smile:
I.o.m. sand får man även fäste även för tandemdriften.
Ovan gäller södra och mellersta Sverige hur det är i norra delen av landet är jag ovetande om.

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479148 Håller med @källefall8 med att de nog rätt snabbt skulle bli sönderbrutet av stubbar o sten och grenar o ris fastna i utrustningen

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

tallen100  
#479149 Nej inte är det nått att ha på en traktor, och det funkar knappast i nedförslut...

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Avslutat-01  
#479150 Det fungerar inte på Sprinter ambulanserna i Värmland...

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Brorsan  
#479154 Det gäller att slå till dom innan det stannar eller fastnar. på traktorer går det nog för sakta, man får nog inte kättingen under däcket. Olle

Användarvisningsbild

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

hayabusa 08  
#479155 Vi har onspot på lastbilen jag kör och ska jag vara brutalt ärlig så tycker jag dom är fullständigt värdelösa. Möjligtvis så kan man få ett mental säkerhet när man hör kedjorna rassla men det skulle i så fall vara det enda...

Användarvisningsbild

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Fredrik Reuter  
#479159 Intressant!
Väldigt kul att det finns sådan kunskap om det mesta.

Vad skulle hända om man förlängde kedjorna då och lade dem runt däcket? Då behövde man ju inte ha anordningen under liksom!?

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Brorsan  
#479161
Fredrik Reuter skrev:Intressant!
Väldigt kul att det finns sådan kunskap om det mesta.

Vad skulle hända om man förlängde kedjorna då och lade dem runt däcket? Då behövde man ju inte ha anordningen under liksom!?

Det finns ju redan: Snökedjor :grin:

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Tosca  
#479169 Ja, nu låter det som om Fredrik försöker uppfinna hjulet på nytt.

Användarvisningsbild

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Fredrik Reuter  
#479172 :D
Försöker skoja lite såhär 1 november och allt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Brorsan  
#479195 Ja det här med snökedjor är ett dilemma, i alla fall för mig, man måste ha dom i skogen. När man sen ska ut och snöröja så är det elände med skrammel och slitage. Utan slirskydd klarar jag inte alla branta backar. mitt val blev Best grip skruvdubb, lät dom sitta kvar i sommar för att kolla slitage. Alla sitter kvar på rätt plats ännu och slitaget är minimalt. Funktionen helt o.k. på snö och isvägar. Kedjorna lägger jag på när det blir skogsjobb Någon kombo har jag inte hittat än. Det är inte billigt med slirskydd men man måste ju ha dom. Jag kom väl ifrån ämnet men OnSpot känns sämre än både dubb och kedjor.
Olle

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

Tosca  
#479201
Fredrik Reuter skrev::D
Försöker skoja lite såhär 1 november och allt.

Ja, det är så sant, snart är hjulen här.

Avatar Fallback

Re: Automatiskt slirskydd (ATC, OnSpot) på Traktorer?

axwell  
#479207 För ett grumligt öga ser det ut att vara en variant av SLIREJ som är vanligt på sopåkarnas bilar.

Bra, säger en del, djävla smäck tycker en annan; "när det väl hugger tag under hjulen så smäller kedjan av under lite större lastbilar".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).