Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264002 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478716 Ni som har oljefyllda hus, sitter tömningspluggen bara i nedkanten eller har ni som jag en kort slang med?

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#478718 Jag har ingen slang, bara plugg.
Men visar det sig besvärlig att tappa av (altså samla upp oljan i et karl), så kommer det dit en en slangbit, snarast. (gjordet samma med motoroljan til åkgrässklipparn)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ananders  
#478720
gnisten83 skrev:Ni som har oljefyllda hus, sitter tömningspluggen bara i nedkanten eller har ni som jag en kort slang med?


Jag har bara en plugg, men efter ditt inlägg kommer jag nog att sätta dit en slangbit.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#479032 På min 680 SE kran finns det ingen olja.

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Tosca  
#479118
Eremiten 74 skrev:På min 680 SE kran finns det ingen olja.

Nej, den var ovanligt ren och fin tycker jag.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#479183
Tosca skrev:
Eremiten 74 skrev:På min 680 SE kran finns det ingen olja.

Nej, den var ovanligt ren och fin tycker jag.

På den bilden är skogsvagnen helt ny[emoji23]
Bilden fanns i telefonen så jag använde den [emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#479864
svampbob skrev:Jag hade en sådan klipp tidigare på Ebeavern men där blev skänklarna förstärka och kniven fastsvetsad då klippen var för klent byggd från början.

Efter 2 veckors klipp till och från, får jag hålla med dej. En skänkel redan böjd så den tar i den andra när man klämmer ihopa. Trodde Kesla var bättre än så

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#479889
martiniholma skrev:
svampbob skrev:Jag hade en sådan klipp tidigare på Ebeavern men där blev skänklarna förstärka och kniven fastsvetsad då klippen var för klent byggd från början.

Efter 2 veckors klipp till och från, får jag hålla med dej. En skänkel redan böjd så den tar i den andra när man klämmer ihopa. Trodde Kesla var bättre än så


Tycker du det är nått att ha dedär me klipp martin? Påtal om böjda skänklar, dehär som bolagen har börjat med " kvalitets kap" dom kubbarna som ligger i riset kommer göra risgrip tillverkarna till miljonärer :grin:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#479896 Tveklöst , ja! Dvs på å och dikeskanter är det kanon. Vi har en å som rinner igenom hela fastigheten + ett antal diken i kanter på betesmarkerna. Slyet på kanten ska ju bara ner i vattnet när man röjer kanten, och precis bakom sej går det i regel ett taggtrådsgäre. Nä till detta tycker jag klippen är kanon! Men det är svårt att klippa borta och ta betalt, då det inte blir några större volymer på en timme även om man är snabb, om det inte enbart är stam på 15-18 cm i diam. Då kan det ju bygga en del, men ofta är det en heldel småsly också.
Det med "kvalitetskap" känner jag inte till. Är det "bränsleved träslag" slänger jag allt upp till 40 cm i flisen :grin:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#480561 Ett litet "krafs-prov" på ganska löst grus. Syns här ganska tydligt vart Navdrift bör sitta om det är en klättrande boggi och bara drivning på en axel. Bakhjulen får mer vikt och driver därmed bättre. "Testet" utfört med 4wd robson drift.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#480591 Det beror ju på att med Robson-rulle får du en resulterande kraft snett nedåt på bakhjulet och snett uppåt på framhjulet, Robson-rullens resulterande krafter vill rotera hela boggin.

Jag skulle inte översätta detta direkt på hur navdrift fram eller bak beter sig på en boggi.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#480592
ss0803 skrev:Det beror ju på att med Robson-rulle får du en resulterande kraft snett nedåt på bakhjulet och snett uppåt på framhjulet, Robson-rullens resulterande krafter vill rotera hela boggin.

Jag skulle inte översätta detta direkt på hur navdrift fram eller bak beter sig på en boggi.

Där har du nog en poäng, tänkte inte så långt.

Men man kommer fortfarande inte ifrån det faktum att vagnen väger mer på bakhjulen, om boggin är klättrande framåt.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#480598
JohannesG skrev:
Men man kommer fortfarande inte ifrån det faktum att vagnen väger mer på bakhjulen, om boggin är klättrande framåt.


Du menar att boggivaggans lagring sitter förskjuten bakåt?

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#480602
gnisten83 skrev:
JohannesG skrev:
Men man kommer fortfarande inte ifrån det faktum att vagnen väger mer på bakhjulen, om boggin är klättrande framåt.


Du menar att boggivaggans lagring sitter förskjuten bakåt?

Precis.

JohannesG skrev:
ss0803 skrev:Det beror ju på att med Robson-rulle får du en resulterande kraft snett nedåt på bakhjulet och snett uppåt på framhjulet, Robson-rullens resulterande krafter vill rotera hela boggin.

Jag skulle inte översätta detta direkt på hur navdrift fram eller bak beter sig på en boggi.

Där har du nog en poäng, tänkte inte så långt.

Efter vidare eftertanke stämmer ju inte detta ändå. Rullen sitter ju fast i boggivaggan, så den kan ju inte påverka alls på det viset. Blir som att försöka lyfta sig själv i håret. Om Rullen suttit fast på vagnen hade det varit en annan sak.

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

ss0803  
#480604
JohannesG skrev:Efter vidare eftertanke stämmer ju inte detta ändå. Rullen sitter ju fast i boggivaggan, så den kan ju inte påverka alls på det viset. Blir som att försöka lyfta sig själv i håret. Om Rullen suttit fast på vagnen hade det varit en annan sak.

Nej med Robson-rullen infäst i vaggan är det inte lika enkelt med kraftjämvikt, då ska resulterande kraft och moment som drivmotorn ger upphov till också balanseras i vaggan.

Kollade inte så noga på din bild, med lösningen som tex Moheda använder där rullen monteras direkt i vagnen blir det enklare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).