Gallring

Oberoende gallringsentreprenad?

26 inlägg 10558 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#479164 Hej!
Finns det marknad att jobba som oberoende gallringsentreprenör. Menar att ge skogsägaren pris på gallringen och sedan själv sälja virket på marknaden?
Finns det några små entreprenörer dom jobbar så eller nöter alla bara på med sina ackordslistor åt bolagen?
Eventuella fördelar och nackdelar med ett sådant arbetssätt?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479171 Visst går det. Men räkna med att för att hålla en maskingrupp igång på heltid så går det åt bortåt ett heltidsjobb till att fika med markägare, titta på skiften osv. Speciellt i början innan man kommit in på marknaden. Räkna med att ligga ute med stora pengar för att hålla markägare och maskinförare på gott humör samtidigt som att det kan dröja länge att få virket inmätt och betalat.

Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479173 Min chef och vi jobbar så. Inte enbart men ungefär jobb till en grupp året runt.

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#479658 Var mest nyfiken om det finns några som jobbar så eller om alla sitter i knät på bolagen.

Har en liten beståndsgående skördare själv på egen skog och funderar på att utöka lite med att köra lite entreprenad på vintern?

Tanken var att erbjuda gallring med smala stickvägar, finns det någon sådan efterfrågan?
Verkar som att många är rädda för att skotningen ska bli dyr, därför funderingen om att erbjuda markägaren kubikpris och själv ta risken att ha räknat fel?
Markägaren slipper risken och borde få lättare att vilja ha gallrat?
Eller tänker jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Traktordave  
#479662 Vet några entreprenörer här som kör gallring på timme åt privata skogsägare. Dock större skotare.
Jag har letat beståndsgående gallringsgrupp typ Malwa/Vimek men inte hittat någon. Om det tyder på dåligt utbud (bra marknad) eller låg efterfrågan får andra svara på.
Skulle nog försöka erbjuda att ta betlat per kr/h, men det är bara mina tankar utifrån hur jag vill ha det.

Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479665 Här i södra Östergötland finns Br Svensson, de jobbar vad jag vet oberoende.
https://www.brsvensson.com/

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#479666 Tack för tipset!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#479667 Går att erbjuda timkörning men då får markägaren ta hela risken, alltså han vet inte på förhand det ekonomiska utfallet.
Tanken med kubikpris är att minska risken för markägaren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

axwell  
#479671
Obehörig skrev:Går att erbjuda timkörning men då får markägaren ta hela risken, alltså han vet inte på förhand det ekonomiska utfallet.
Tanken med kubikpris är att minska risken för markägaren.


Risken för markägaren med kubikpris är att du gallrar så hårt att det mesta blåser ner senare.

Och du behöver göra det för att din ekonomi skall gå ihop. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Andreas99  
#479676 Förstår inte varför du ska ta riskerna med röta, dålig kvalitet och sådant i bestånden. De som handlar med virke och gör sådant sitter på bra kontakter och hanterar större volymer och kan på det viset få mer per m3sk än vi vanliga dödliga.
Men du har ju väldens bästa koncept att sälja om du inte ska ha det som heltidssysselsättning. Jag hade gärna snittslat upp vägar där jag kan köra med viemeken och lejt in en liten skördare till att gallra ett par hektar på timme varje vinter. Är du duktig så tror jag där finns många med traktor och vagn / atv er / alstors och liknande som skulle vara intresserade av det på vinterhalvåret.

Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479678
Obehörig skrev:Går att erbjuda timkörning men då får markägaren ta hela risken, alltså han vet inte på förhand det ekonomiska utfallet.
Tanken med kubikpris är att minska risken för markägaren.

Ta hela risken? Är man en erkänt duktig förare som kan det han sysslar med så vet de vad de gör.

Blir det dyrt är där oftast en bra anledning och sällan maskin och förare som är problemet.

Har du en snickare som går på timpeng så vet han ju inte vad han stöter på efter hand som jobbet går. Ska han då betala för något han inte kan rå för om han hade snickrat på ett fast pris?

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Obehörig  
#479694 Ska kanske nämna att jag kört maskin ett antal år, mest gallringsskördare, både stora och små. Gallringarna brukar bli bra men jag hade tur och jobbade med bra folk när jag började så man fick mycket hjälp och vägledning.

Anledningen till funderingarna är att försöka hitta lite nya sätt att göra affärer, försöka förnya lite. Även om man tar mer risker.

Man blir mer flexibel om man kan erbjuda fler alternativ, vill kunden ha timkörning får han det och vill han köra på vanlig ackordslista kan han få det med.

Funderingen var om det är ett sätt att jobba som markägarna kan tänkas vilja ha och om det är möjligt att jobba så?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Andreas99  
#479696 Tycker det känns som om du ändrar förutsättningarna hela tiden. Ditt första inlägg tyder på att du har funderingar på att skaffa en skördare. Med det senaste så verkar det som om du redan kör på heltid till folk.

Avatar Fallback

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479700
Obehörig skrev:Ska kanske nämna att jag kört maskin ett antal år, mest gallringsskördare, både stora och små. Gallringarna brukar bli bra men jag hade tur och jobbade med bra folk när jag började så man fick mycket hjälp och vägledning.

Anledningen till funderingarna är att försöka hitta lite nya sätt att göra affärer, försöka förnya lite. Även om man tar mer risker.

Man blir mer flexibel om man kan erbjuda fler alternativ, vill kunden ha timkörning får han det och vill han köra på vanlig ackordslista kan han få det med.

Funderingen var om det är ett sätt att jobba som markägarna kan tänkas vilja ha och om det är möjligt att jobba så?

För att lämna ett kort svar så ja, det går om du har viljan och kunskapen med dig. Där jag jobbar gör vi så och även många andra jag känner till.

Användarvisningsbild

Re: Oberoende gallringsentreprenad?

Andreas99  
#479714
kjugekarlsson skrev:
Obehörig skrev:Ska kanske nämna att jag kört maskin ett antal år, mest gallringsskördare, både stora och små. Gallringarna brukar bli bra men jag hade tur och jobbade med bra folk när jag började så man fick mycket hjälp och vägledning.

Anledningen till funderingarna är att försöka hitta lite nya sätt att göra affärer, försöka förnya lite. Även om man tar mer risker.

Man blir mer flexibel om man kan erbjuda fler alternativ, vill kunden ha timkörning får han det och vill han köra på vanlig ackordslista kan han få det med.

Funderingen var om det är ett sätt att jobba som markägarna kan tänkas vilja ha och om det är möjligt att jobba så?

För att lämna ett kort svar så ja, det går om du har viljan och kunskapen med dig. Där jag jobbar gör vi så och även många andra jag känner till.

Känner du verkligen till många som jobbar så? Jag känner inte till någon, tror till och med att det är svårt att få en inköpare till att säga vi ger dig tex 80kr kubiken netto för att gallra det här beståndet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar