Föryngring

Mark bereda med grisar

10 inlägg 7394 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mark bereda med grisar

nylundh  
#478989 Hej på er!
Jag undrar om det är nån idé att mark bereda med grisar! Har avverkat två skift på cirka 2,5 ha styck i anslutning till gården. Jag och min fru fick ta över en sugga från en vän och nu har vi 12 kultingar. 50/25/25 durock/vildsvin/linderös. Tänkte att efter vintern slänga upp tråd runt ett skifte och låta dom vistas där. Är detta en dum idé?
Mvh Roger



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Mark bereda med grisar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478993 Grannens 4 grisar markbereder ett litet rötinfekterat skifte om ca 50x30 m. Resultatet är över förväntan.

DSC_0407.JPG
DSC_0406.JPG

/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Mark bereda med grisar

svampbob  
#479004 Se bara till att ha ett riktigt stängsel och rejäl kraft i aggregatet. Att jaga förrymda grisar är inte det lättaste.

Användarvisningsbild

Re: Mark bereda med grisar

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479011 Varför vänta till efter vintern? Det klarar sig fint ute under vinten bara det är torrt. Tippa är att inte hägna hela biten på en gång utan göra det i etapper.

Avatar Fallback

Re: Mark bereda med grisar

nylundh  
#479043 Tack! Ska göra det i etapper. Har en liten grisbostad på 4*4m som jag får flytta med [emoji18]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mark bereda med grisar

JensSkoog  
#479091 En granne här hade 70 - 80 grisar på en del av sin mark några åt tillbaka, ungefär 5 hektar. Vilka markberädare de var. Stenar och röter kom upp och han fick köra bort många lass med traktoren. Efter det har han haft majs och spannmål där, och det växer så du kan höra det :-bd

Stannade ofta och såg grisarna "in action". Vilka krafter som finns i ett gristryne :-o

Avatar Fallback

Re: Mark bereda med grisar

Elfving  
#479093 De är suveräna på att vända uppochner på marken, men är där morän under ytan finns inte så mycket att finna så det blir sällan uppbökat.
Om marken är "fet" redan från början så finns risk för invasion av skräpväxter typ brännässlor och mjölkört efter att grisarna bökat runt. Det är svårt att etablera skogsplant med sådan konkurrerande vegetation.
Lagom är bäst helt enkelt, det fungerar bra under rätt förutsättningar.

Avatar Fallback

Re: Mark bereda med grisar

pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479123 Det är viktigt att man anpassar ytan efter hur många grisar man har.
Har man få grisar så ska man ha en liten yta som sen flyttas för att få effektiv bökning.

Avatar Fallback

Re: Mark bereda med grisar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479165 Är det någon som kommer ihåg Lasse Sorvari? :P

Avatar Fallback

Re: Mark bereda med grisar

tallen100  
#479191 :lol: :lol: :lol: Ja han var nog inte helt fel ute, men helt fel ute iaf :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).