Socialt (mer om oss)

Nybörjare i Mora behöva hjälp!

10 inlägg 4059 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Charley1968  
#466365 Hej! Mitt namn är Andreas och jag har nyligen köpt min 1. motorsåg.Nu är det så att jag har aldrig jobbat med en sådan. Det vad jag vet om sågning, technik osv.
har jag allt hittat på youtube och liknande,tillförlitliga källor...
Så, skulle behöva hjälp med att kommer igång med motorsågen ffa. Do's och Don'ts, säkerhetsaspekter och dyl.
Finns det någon vänlig själ i Mora-trakten som skulle kunna visar mig?
Nu säger ni: motorsågs-körkort A+B.
Problemet är bara att den är rätt så dyrt och finns inte tillgänglig i mina trakter. Eller kan det vara meningsfull att kontakta Stora Enso och liknande för sådant? Jag är ju privatperson som kommer endast jobbar för mig själv..
Har f.ö. vana att snickrar, så jag är inte helt nybörjare i produktionen av sågspån..
Tack iaf. : Andi



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#466373 http://www.sv.se/avdelningar/sv-dalarna ... gskorkort/
Kan bara rekommendera att ta körkortet

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Charley1968  
#466375 Tack för svaret, Bengt, dock när jag följa länken, så kommer det upp, att det finns ingen kursstart planerad.. har du hittat någon körkortskurs?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Avslutat-01  
#466379 Champs of logging i Siljansnäs brukar väl ha kurser?.....eller så åker du till Orsa outdoor, de brukar aldrig vara omöjliga

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Charley1968  
#466380 Tack för tipset, ska ger Orsa Outdoor en pling nu!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Rohdin  
#466384 Älvdalens utbildningscentrum har iallafall förut alltid haft 1-2 kurser för privatpersoner per år kan vara värt och kolla med de också :)

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Charley1968  
#470052 Nu anmäld till kursdel A vid Älvdalens utbildningscentrum. Tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Charley1968  
#479005 Jå, har nu gjort A-kortet och ville tackar för goda råd jag har fått här!
Har lärt mig riktig mycket praktisk ( främst kedje-'anatomi' och filning), att 18'' 1,3mm svärd kan uppfattas som sladdrig i 40 cm stockar vid trisskapning, etc.
Tycker också att det var tentor i 3 olika moment (trissågning, kedjefilning samt teoretisk prov i slutet) som gav mig känsla att körkortet inte fås per automatik ,bara att man har varit närvarande. Seriösitet bevisade min utbildare genom att rekommendera att vänta lite att ta B-kortet så att den nyvunna kunskap kunde 'sjunka in' lite.
Trots att jag tycker det är jä.lig dyrt, så har det inte varit felinvesterad pengar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

Vardon  
#479006 Utbildning är ju ett sätt att överleva tills man hinner få erfarenhet :) Och att öva och ta det lugnt brukar vara två bra råd. Det är sällan bråttom

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Mora behöva hjälp!

åberg  
#479007 Nu när du gått A-kursen kanske det här svaret kommer för sent, men det kostar inget att skriva så du får det ändå. :smile:

Är det en Husqvarna-såg du köpt så finns nyttig information i manualen under "Arbetsteknik". Har du inte manualen så kan du titta i godtycklig motorsågsmanual här: http://www.husqvarna.com/se/support/manuals-downloads/

Du hittar nyttig information hos Säker skog: http://sakerskog.se/praktika-info/arbetsteknik-och-utrustning/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).