Skotare

Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

17 inlägg 6421 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478918 Bra snurr i startmotorn. Men därutöver ingenting. Svart i lampor och dator. Inte ens fläkten går. Någon teori? :???:



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Fredrik Reuter  
#478923 Brandrelä alt nån grov säkring nära batteri?

Användarvisningsbild

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

bodaedet  
#478924 Säkringar kollade? Kontakterna på motorns högra sida, just i skarven mellan huv och hytt är en källa till många problem

Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478925 Finns ingen huvudsäkring enligt elschemat som går till allt på en gång. Brandrelä låter som någonting. Hur funkar ett sånt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478926 Huvudsäkringarna vid huvudbrytaren är hela. Finns det möjligen någon jordfläta någonstans som kan ha släppt?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478932 Brandlarmet är lika kolsvart som allt annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Fredrik Reuter  
#478935 Ja, jag hade problem med det några gånger när jag körde H8. Allt i elväg tvärdog och det var brandreläet som vibrerat ur. Om brandlarmet löser så ska det göra hela traktorn strömlös.

Men det låter ändå inte som det, startmotorn gick inte då.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

JoTh  
#478948 Har inte varit i så mycket närstrid med just Gremo maskiner,
men ett annars inte helt ovanligt fel när allt verkar tvärdött är:

INTRYCKT NÖDSTOP?

Har hänt flera gånger att nödstoppen oavsiktligt har blivit intryckt och gör maskiner strömlösa på olika sätt.
Att då observera är att det oftast inte är att bara dra ut nödstoppen.
Den skall oftast vridas lite för att hoppa ut i sitt normala läge.
Kan även finnas två, en i hytt och en på utsidan.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

AKKAMAAN  
#478951 Har du provat kolla med test-lampa vart du har spänning och inte? typ alla säkringar i säkringslådan...speciellt huvudsäkringarna. Kolla båda sidor om säkringen så vet du om säkringen är hel...
Diodlampa eller digital/analog multimeter kan vara lurigt då de indikerar vid mycket låga strömstyrkor, vilket gör att t ex en ärgad säkring kan indikera funtionell medan den bara tillåter några mA att gå igenom....
Testlampa med en glödlampa fastnar inte lika lätt i den fällan....

Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478953 Ska ta med en provlampa idag. Nödstoppen är lite skum. Det började med att motorn tappade varv. Då slog jag av med nyckeln. Gick att starta igen men gick bara på tomgång. . Då slog jag av med nödstoppen. Sen gick det inte att starta fast startmotorn går.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

Erre  
#478954 JoTh är nog rätt ute om det kom efter att du stannade maskinen med nödstoppen.
Använder du nödstoppen någon gång ibland annars?
Används den aldrig kan dom vara tjuriga.
Motionera den när du kommer ut till maskinen. Tryck i och återställ några gånger.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

bgl  
#478958 Kan inget om Gremo.
Första tanken blir: saknas spänning eller strömstyrka eller båda?
Kolla jorden hela vägen från valfri saknad funktion fram till batteri, även nödstoppens. Ofta sitter flera jordledningar samlade i samma jordtag, på Rottne F9 sitter många i en krona som är fastsatt med bara en plåtskruv(!) i hyttväggen.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

jannee  
#478962 Ett liknande problem hade jag en gång på en Scania, när jag satte på tändningen för att starta var allt normalt men vid startförsök blev allt svart, startmotorn klickade inte ens. Felet satt i huvudströmbrytaren som aldrig tidigare nyttjats.
Att motorn gick ned på lågvarv visar annars på ett typiskt spänningsfall, får inte insprutningen rätt strömstyrka öppnar den inte som den ska.

Användarvisningsbild

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

halvproffs  
#478965 Men är det nödstoppen skulle väl inte startmotorn gå som vanligt. Tror mer på någon avskavd jordfläta/kabel till hytten.

Avatar Fallback

Re: Gremo 950 blev plötsligt strömlös.

JoTh  
#478978 Vet ju inte vad det är för årsmodell av 950, men beroende på typ av stopmagnet och övrigt elsystems uppbyggnad som har varit vanlig på andra äldre arbetsmaskiner kommer startmotorn att snurra och stopmagneten vara dragen vid intryckt nödstopp.

Perfekt funktion för att slippa vrida runt motorn för hand då ventilerna ska justeras, eller att hydrostatfilter har bytts.

Sitter då oftast ett huvudrelä, efter huvudströmbrytaren som drar slingan för nödstop.
I flertalet skogsmaskiner fungerar även den inre och yttre nödstoppen olika, och då oftast:
Inre: Stoppar motor, men datorer fungerar oftast, för att inte stöka till produktion mm.
Yttre: Bryter rubbet.
Således är det inte helt ovanligt att det är dubbla slingor för nödstoppens funktion.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).