Bilar

Vintergodkända däck med grövre mönster?

12 inlägg 13236 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vintergodkända däck med grövre mönster?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478751 Någon som har ett bra tips på däck med lite rejälare mönster som är vintergodkända i sverige?

Helst dubbade men inget måste. Något liknande BF AllTerrain som samtidigt är vintergodkänt hade varit perfekt.

Dimensionen skall vara 265/75-16.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

Avslutat-01  
#478757 Cooper har då varit godkända....vet inte hur det är nu

Användarvisningsbild

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478762 Jag kör med Cooper discoverer. Finns både med dubb och utan som året runt däck. Har det kommit någon regeländring jag missat?

Användarvisningsbild

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

mb-man  
#478766 Jag kör oxå med Cooper discoverer M+S. Bra grepp och slitstarka tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

bgl  
#478768 Dålig variation på svaren!
Jag har kört Cooper-dubbdäck i 25 år (inte samma däcksomgång). Började med dessa däck efter att en ambulansförare i Jämtland(?) tipsat om att det då var de enda däcken där dubben satt kvar någorlunda länge vid fortkörning med en ambulans byggd på ford-pickup. Vilka däck som tyngre ambulanser kör på idag vet jag inte, kanske någon kan fråga sin däckhandlare?

Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

valtra mega  
#478770 Är inte BF goodrich AllTerrain godkända

Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

bgl  
#478774 Den senaste versionen med beteckningstillägget T/A KO finns med på STRO:s lista på godkända vinterdäck. Den äldre versionen som köpte för 2 år sen var då inte godkänd. Nya och lite slitna greppade även mina däck bra i snö, men när de icke-sajpade klackarna blev avrundade med tiden är däcken rätt otäcka på vissa vinterväglag.

Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

Ferguson system  
#478782 Så lengde de har M+S merke eller snø symbol, så er de lovlige å bruke som vinterdekk. Om de er egnet er en annen sak, de fleste offroad dekk har M+S merke og kan sånn sett brukes lovlig på vinteren.

Cooper lager bra vinterdekk til større kjøretøy. Nokian Norman SUV er også bra.

Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

LWB  
#478794 Mitt tips är cooper st Maxx, köp smala däck så dom skär igenom snön och komplettera ev
Med skruvdubb så har du ett grymt vinterdäck. Jag kör 235/85R16. Blir samma dia som 265/75R16 som jag har på sommardäcken

Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

Ferguson system  
#478795 Må si meg enig med LWB, kjøp litt smalere dekk enn det du bruker på sommeren. Jeg bruker 255/70 - 16 på sommeren og 235/75 - 16 på vinteren.

Användarvisningsbild

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

Erre  
#478810 Tänk på att inte alla däck med märkningen M+S är godkända som vinterdäck.

Finns det en snöflinga eller en bergstopp med som märkning så är det ett vinterdäck anpassat för nordiskt klimat.

Avatar Fallback

Re: Vintergodkända däck med grövre mönster?

Amatörhuggare 62  
#478811 Helt rätt Erre.
Tummen upp på det

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).