Traktorer och processorer

Traktor eller Atv

27 inlägg 18197 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478623 En fråga som dyker upp med jämna mellanrum. Samma fåvitska svar av typen "ATV är leksaker".

Men bortsett från det. Med 2 Ha åkermark så förefaller ju en traktor med frontlastare som rätt mycket maskin för lite jobb. Med en ATV så kan du åstadkomma ganska mycket med en maskin som tar liten platsoch är väldigt flexibel. Kombinerat med olika typer av vagnar så kan du växa in i mindre skogsbruk och även köra grus och jord.
Så frågan är förstås väldig välgrundad och se igenom forumet så hittar du mängder med trådar som visar vad du kan åstadkomma med en ATV med eller utan tillbehör.

Så glöm tramskommentarerna ovan om "leksak". Den är vad du gör den till, och det är ganska mycket man kan göra med den.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Vardon  
#478631 Håller helt med uvskogen om att det inte är leksak.

Vissa uppgifter tar jag hellre atv än traktorn. Skyliften och annat flyttar jag helst med atv. Kula fram och man kan klra vagnar exakt dit man vill ha dem utan att en vrida på nacken.

Dock något jag uppskattar med traktorn är hytt med värme och av den orsaken skulle jag prioritera traktorn högre vid snöskottning.

Dock tror du jag göra hur du vill, ångrar du dig går det alltid att sälja och göra om

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Delsbo  
#478636 Ja nu har du kommentarer från ATV lägret också ..[GRINNING FACE WITH SMILING EYES] Som du ser så är frågan inte helt lätt att svara på.. gör som Uvskogen säger och bilda dig en egen uppfattning och ta beslut därefter... Vi har olika uppfattningar om bra och dåligt men slutligen är det upp till dig själv.. Jag tycker att jag varit klar i mina kommentarer om att ATV är användbar men inte för MIG.. Jag säger om ATV'n, som far min brukade säga om skiftnyckeln " Går att använda till mycket men är inte bra till någonting" Kom ihåg att det är Min uppfattning och att ha en Annan uppfattning är helt Ok för min del..

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

tallen100  
#478672 Tycker du traktorn är för stor så fundera istället på en minitraktor, den kan du efter hand utrusta med en massa tillbehör, lastare, grävaggregat, betesputs, huggarvagn m.m. och du har hydraulik och kraftuttag.
Det enda som en fyrhjuling klår en traktor i är ren nöjesåkning.

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Delsbo  
#478673 Ingick traktorn och ATV'n i köpet av huset? Är det så att förre ägaren gjort bedömningen att dom behövde både sakerna eller har denne bara förköpt sig? Vilken ålder har du? Har du barn och tänker du kanske använda ängsmarken till hästbeten? Har du skog till huset? Frågorna är som sagt många och svaren på alla dessa är av stor betydelse i ditt beslut.. Du hade säkert en plan när du skaffade huset med tillhörande ängsmark... Det känns som om (utifrån vad du skrivit till nu) ängsmarken bara är tiłl besvär (rätta mig om jag har fel) du skriver att du putsar den ett par ggr/år.. Har du för avsikt att odla på marken? Om inte, så arrendera ut marken och få 500 och spar kostnaden för att behöva köra/putsa överhuvudtaget.. Om fallet är att du inte har för avsikt att använda huset och marken för mer än boende så sälj traktorn och nöjesåk med ATV'n och anlita en granne för en par tusen (hela vintern) att röja snö när drivorna tornar upp sig och ATV'n inte hittar plats att putta undan det som faller.. När det är dags att måla huset kan du alltid hyra en byggställning för några tusen istället för att sätta grovplank ovanpå gafflarna och detsamma under dessa och bulta ihop dessa till en perfekt plattform att stå på.

Som jag sagt tidigare så är det inte lätt att svara på den fråga.. Jag hoppas du har starka armar och en bra rygg om du säljer traktorn.. Det kommer du att behöva för att vårda din fastighet... Ursäkta om jag låter lite ironiskt men jag förstår inte på något vis hur man ens kan överväga att sälja traktor som förmodligen är skuldfri och troligen också har tak över sig när den inte används..

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

tallen100  
#478674 Det går att utrusta en fyrhjuling med en hel del tillbehör, men inte lastare och andra burna redskap, vill du tex slå en vall för att ta reda på hö så är det en bogserad slåtterbalk som gäller typ hästdragen, plöja kan du glömma.
Och ska du koppla till något som kräver hydraulik så krävs en särskild motor som driver pumpen, allt blir både onödigt dyrt och omständigt.
Men det är upp till var och en vad man anser är bäst :-bd

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

jannee  
#478678 När du rengör fälgarna på din bil och verkligen vill ha dem riktigt rena kan det ibland vara bra med en stor borste men ÄVEN en liten tandborste - om det finns små skrymslen. M.a.o. båda redskapen kan behövas och samma kan gälla din lilla fastighet.
Du kan alltså klara dig väldigt bra och göra det mesta med traktorn, detta kan du däremot inte med Atv:n, kanske något att tänka på.
I ärlighetens namn lär du egentligen inte vara i speciellt stort behov av något, vore du idag utan vore det nog lönsammast att hyra in tjänsterna i stället för att köpa in redskapet, men nu har du traktorn så behåll den och köp in en Atv om du känner dig behöva en tandborste. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Delsbo  
#478686
jannee skrev:När du rengör fälgarna på din bil och verkligen vill ha dem riktigt rena kan det ibland vara bra med en stor borste men ÄVEN en liten tandborste - om det finns små skrymslen. M.a.o. båda redskapen kan behövas och samma kan gälla din lilla fastighet.
Du kan alltså klara dig väldigt bra och göra det mesta med traktorn, detta kan du däremot inte med Atv:n, kanske något att tänka på.
I ärlighetens namn lär du egentligen inte vara i speciellt stort behov av något, vore du idag utan vore det nog lönsammast att hyra in tjänsterna i stället för att köpa in redskapet, men nu har du traktorn så behåll den och köp in en Atv om du känner dig behöva en tandborste. :grin:

Jag håller med dig Jannee till 100%... Du har ju grejerna och förmodligen håller dom i minst 10-20år utan större problem... Dra nytta av din fördel, det är långt ifrån alla som har drängar som dina... Alltid retar det nån [WINKING FACE]men jag måste ta denna liknelse också.. Jag säger som han som klippte grisen "Mycket väsen för lite ull" om ATV'n..

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Langen73  
#479743 Hej
Jag skulle ha haft kvar traktorn. Och köpt en Goes 620 eller något annan billigare atv.
Jag själv bor uppe i Norrbotten. Har ca 50 meter att skotta. När det kommer snö här uppe så är det bra med traktor att kunna bära bort snön. Sanda och plogar lätt snö med min atv. Och en roligt fordon att använda i skogen till älg jakt och fiske. Förstör inte terrängen som en traktor gör.
Finns betesputsar motor drivna till atv. Men inte billiga.

Allt beror ju på vad du har annars stark användning till. Intressen.

Tack för mig och lycka till. :-bd

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

husqvarna_med_sthil  
#479757 Jag har både en traktor med frontlastare och en atv, atv´n har jag haft sedan i somras och jag måste säga att atv´n är användbar till mycket. Har kört ut bräder till skogen för ett bygge, ved till älgpass samt transporterat mig själv ut på röjningar och huggning. Åkt till grannar i olika ärenden, flyttat grejer osv hemma på gården. Den är dessutom väldigt lättsam att ta till, bara hoppa på liksom. Tog upp båten nu i höst och flertalet olika sådana småsaker. Däremot skulle jag aldrig byta ut den mot traktorn, traktorn är något helt annat med sin tyngd och styrka. Kan lägga ihop snö och grus, schakta ut jordhögar, lyfta saker och dra på ett sätt en atv oavsett modell inte kommer i närheten av. Billiga reservdelar och enkel att skruva med är andra saker traktorn slår atv´n med.

Det är min värld, du vet bäst hur det ser ut för dig men detta är mina erfarenheter så långt.

Avatar Fallback

Re: Traktor eller Atv

husqvarna_med_sthil  
#479760 Man kan sammanfatta det som så att om jag skulle behöva lämna en av dem skulle jag med tårar skiljas från atv´n X_X

Användarvisningsbild

Re: Traktor eller Atv

Skogshuggarn  
#479764 Måste säga att ATV´n är helt suverän i sitt "rätta segment". i mer än 20 år bar jag ut alla huggargrejor, bränsle, olja, mat, vatten kläder mm. ibland flera km enkel väg på vissa jobb. Nu kan jag dessutom plocka med mig "gagnvirke" på returresorna hem om jag har huggarvagnet med mig. Detta från ställen som är svårtillgängliga för traktorn alt inte försvarbart rent "ekonomiskt". Det är märkvärdigt vad det växer på vedbacken efter några röj/gallringsdagar i skogen. Ser det som en "win-win" situation med ATV. Däremot kan den inte "slåss" med traktorn på andra områden, Plogning tex, men att det skulle vara en "leksak" håller jag inte med om. Den har tvärt om berikat mitt skogsägande på ett "nyttofullt" sätt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).