Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 263982 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#478039 Tack @Nor-forest! Jag har bara satt på klippen denna gången ännu, och då var det ju en del nytt med slangdragning och så, men kan tänka mej runt 20 minuter ungefär nästa gång när man vet hur allt ska sitta. Placeringen mot trädet är inga problem, det lär du dej fort.

FTG
Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Mats Nilsson  
#478444 Jag är intresserad av att köpa en ny Moheda 121-4wd med kran M50. Säljaren påtalar att vridhuset har byttas till "större" än tidigare original till M50. Vingpump 90l/min, pcl-spakar och grip G210 s. Finns det någon som har samma och erfarenhet med för o nackdelar?

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Eremiten 74  
#478565
martiniholma skrev:Har uppdaterat kärran :grin:

Ser spännande ut [emoji4]
Måste man dra fram exstra slangar till klippen ?
Lägger du buskarna och träden på vagnen eller på marken ?
Fungerar det att lasta av ett lass med klippen ?

   TS
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#478573
Mats Nilsson skrev:Jag är intresserad av att köpa en ny Moheda 121-4wd med kran M50. Säljaren påtalar att vridhuset har byttas till "större" än tidigare original till M50. Vingpump 90l/min, pcl-spakar och grip G210 s. Finns det någon som har samma och erfarenhet med för o nackdelar?


Ja har inget utav dehär förutom gripen som du är intresserad utav men min pump är väll 112l/min tror jag och kan du välja det tycker jag du ska göra det, varje liter man kan få går åt :grin:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Fredi  
#478594 Jätteintressant läsning, har läst igenom hela tråden idag. Har själv beställt en ny Palms 10D vagn med rulldrift och 5.85 kran. Ventilbordet tar jag från gamla kranen, Ett Ergo digistick så den nya beställde jag utan ventil. Skall vara roligt att se hur oljan från 6550:an räcker till den kombinationen. Kanske blir det till att installera pto pump om allt rör sig i slowmotion fart? Skulle sätta dit en frontpump på traktorn men ryms ej då fråntlastaren är så nära fronten. Intressant att både i Sverige och Norge tycks det vara vanligt med pto eller vagnspump. Här i Finland är det mycket ovanligt tror jag. Alla som ej använder traktorns hydraulik har frontpump inkl. tank direkt på vevaxeln. Blir stor skillnad då min gamla är en Hakki 2510 med 7.5 t vagn från 1988 :smile:

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#478620 Hej eremiten74 :) Nej inga extra slangar eller kablar behövs. Man kopplar om framme vid rotatorn. Jag har lagt både på vangen och marken, men föredrar oftast att lägga direkt på vagnen. När man lastar av viker man undan bladet, och den blir då lite som en risgrip. En stor anledning att det blev just denna klippen var att man kan vika undan bladet.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

nicklas_andreasson  
#478627
Mats Nilsson skrev:Jag är intresserad av att köpa en ny Moheda 121-4wd med kran M50. Säljaren påtalar att vridhuset har byttas till "större" än tidigare original till M50. Vingpump 90l/min, pcl-spakar och grip G210 s. Finns det någon som har samma och erfarenhet med för o nackdelar?

Har ett sådant ekipage från 2012
Med samma spakar och pump,
Har haft problem med att chokeventilerna nu sista tiden hängt sig ,då tappar man verkan i den funktionen. Annars funkar den fint .

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478633
1509216997_kranpelare.jpg
Har en Moheda 120 med M50 kranen från 08. Fick byta både kranpelare och kuggstängerna i vridhuset.
Vet inte vilket som gick sönder först. Känner till 2 stycken till som har fått byta,

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#478645
haltaolof skrev:
1509216997_kranpelare.jpg
Har en Moheda 120 med M50 kranen från 08. Fick byta både kranpelare och kuggstängerna i vridhuset.
Vet inte vilket som gick sönder först. Känner till 2 stycken till som har fått byta,


Hur ofta har ni bytt olja och kontrollerat oljenivå på grejer som ser ut sådär??

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478648 Inte lätt och byta olja, när det är fettsmörjt...

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

aggesund  
#478650
haltaolof skrev:Inte lätt och byta olja, när det är fettsmörjt...


Jaha?! Ja har ioförsig bara kört mowi men de har vart oljebad. Trodde det var samma typ av vridhus

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källshult  
#478653 Jag har m 40 kran på min moheda 101 och det är oljefylld vridhus och den är en 2015 årsmodell men det sitter smörj nippel till lagret som är till kran pelaren

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#478657 Finns det verkligen svänghus som inte er oljefyllda, på moderna kraner, typ nyare enn år 2000?? :surp:
På min Kesla finns det en lite glasöga, så man kan kolla nivåen varje dag om man vil.
Kommer byta oljan vart 2 år, finns tappeskruv, så det er snabbt gjordt. (inget sugandet av oljan som det vore på mina förre griplastare).

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478663 Jag har väl en omodern Moheda då!

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#478665
haltaolof skrev:Jag har väl en omodern Moheda då!

Lugn nu, det var inga illa ment, men tyckte bara det låt konstig att det verkligen er så.
Man brukar ju smörja det övra lageret med grease, men hela vridhuset låt ju minst sagt konstig.
Det brukar ju finnas flera liter olja där, så fatter inte riktig hur man kan ersätta det med endast grease, men jag tror dig ju absolut, så då finns det tydligen.
Hur har man någon koll på detta??
Pumpar man bara i grease til det tyter ut nån stans???

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).