Gallring

Gallringsdagarna 2017

600 inlägg 182974 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

hlb  
#475976 Intressant förslag. Vi har nog mycket att lära av finländarna. Kunde vi inte få med några ryssar på forumet också. Skulle vara väldigt spännande, men är kanske utanför ägarnas strategi.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Hema  
#475991 Eller varför inte typ Kalix, Övertorneå eller Haparanda, så blir kanske Norrlänningarna glada och så kanske finnarna också kan gå?

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

plutten  
#475993 Tycker att skogsforum skulle ha en monter på Metko 2018 mässan.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Blivande snickare  
#476004
Hema skrev:Eller varför inte typ Kalix, Övertorneå eller Haparanda, så blir kanske Norrlänningarna glada och så kanske finnarna också kan gå?

Jag har lika långt till norrland som du fastän det är nära gränsen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Oscar Waara  
#477530 Kommer det någon video från årets gallringsdagar?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Fredrik Reuter  
#477531 Hej,
Ja, vi håller på att samla ihop material för en video så det kommer.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Kse  
#477815 Vi väntar med spänning. :YMDAYDREAM:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Fredrik Reuter  
#478360 Hej,
Vår video är inte riktigt klar ännu.
Men jag såg att MrYboss hade varit på Gallringsdagarna och filmat en del så jag lägger in hans filmer här nedan så länge.














Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Göt  
#478395 En fråga står man och tittar på lite större skotare så kör de i skogen med vagnsdelen före undrar lite varför man inte gör det med flertalet av de här maskinerna? :-b

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Tosca  
#478416 Jag upplever det som lättare att se marken och kunna undvika hinder när jag kör framåt.
Det är lätt att snedda över en lite hög stubbkant och få ett nedslag ex vis när man backar.
I gallring lastar många ett "litet" sortiment när de kör in, för att optimera körningen.
En slutavverkning med långa slag och mycket ris i vägarna kan det vara en fördel att backa ut, då man inte behöver längst bak för att vända.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

JoTh  
#478419
Göt skrev:En fråga står man och tittar på lite större skotare så kör de i skogen med vagnsdelen före undrar lite varför man inte gör det med flertalet av de här maskinerna? :-b


Om jag förstått din fråga rätt enligt vad du åsyftar Göt vet jag inte?
Men skulle vilja ge nedanstående förklaring i alla fall. :?: 🧠 :geek:

Att man backar in tom i en gallring är ju oftast för att börja dellasta ett sortiment i botten då man är på väg in i en gallring och fylla med ett annat sortiment på väg ut, och/eller att inte behöva vända inne i beståndet i onödan, eller så kan även terrängförhållandet avgöra vid tex. starkare lutning.

Det hänger nog mest på förarens kompetens och erfarenhet att på ett säkert och effektivt sätt planera så virket kommer ur skogen, samt maskinernas stora skillnad i terrängkörningsegenskaper och framkomlighet.

Om man som självverksam vill förkovra sig mer i ämnet arbetsmetodik samt mycket annat som rör skogsavverkning kan jag varmt rekommendera bokserien: Arbete i avverkningslag.
Som ges ut av förlaget http://mieab.se/

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#478825 Falu kommun ligger efter med gallringarna enligt SR. Det samma gällde Ludvika kommun där en rågranne anklagade dem för att missköta gallringarna (vilket rapporterades om i lokalradion i september. Vi får väl hoppas att dom har fått lite inspiration av att Gallringsdagarna var i Dalarna :d
Här hittar ni inslaget om Falu kommun.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Tosca  
#478827 Ett plus i kanten för snitselbanden, reflexerna extra uppskattade under älgjakten.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479112 Fantastiskt!

Har varit inaktiv både på forumet och i skogen ett antal år, haft mkt annat med byggnationer och sånt. Men nu har engagemanget vaknat till liv igen och börjat planera nya insatser i vår lilla skog. Tyvärr kunde jag inte komma till GD i år vilket jag är väldigt irriterad över då det dessutom var relativt nära oss. Men alla filmer,bilder och text är verkligen ingen dålig ersättning, riktigt bra jobbat Fredrik, Torbjörn och alla andra!

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Fredrik Reuter  
#479115 Vad kul att du hittat tillbaka till Skogsforum björken! :-BD

Med medlemsnummer 18 så är du bland dom allra första som registrerade sig på forumet för snart 13 år sedan, det är starkt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).