Motorsåg och handhållet

motorsåg startar inte!

13 inlägg 26677 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

motorsåg startar inte!

BrazenErmine  
#144820 Min Husqvarna från 1998 startar inte.
Kolven slår runt fint då man drar och både förgasare och luftfiltret ser ut som nytt.

Vad kan det då vara som gör att den inte startar?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: motorsåg startar inte!

totte  
#144821 Känns det som den har ordentlig kompression. Om den har det så är det antingen tändningen eller bränsletillförseln. Skvätt på en tesked bensin på luftfiltret och dra, om den då tänder och spottar och t o m går runt några varv så har du fel i bränsletillförseln. I så fall kolla alla bränsleslangar och filter. Om inget fel där så behövs en förgasarrengöring och/eller renovering med nya membran.

Tänder den inte alls så börja med att kolla alla kabla så det inte är kortis nånstans. Byt tändstift. Om allt det är OK så har tändmodulen troligen packat ihop.

Avatar Fallback

Re: motorsåg startar inte!

Phantom  
#144826 Ja, som totte säger så kan det vara flera orsaker som gör att den inte startar.
Har sågen stått orörd under en längre period?
Vilken besnin använder du i sågen? Hemmablandad eller aspen färdigblandad?
Hur ser tändstiftet ut?
Vad är det för modell på sågen?
Vad händer när du drar i startsnöret? surar den ner sig eller är den torr.
Hur gick den sist du använde den?

Användarvisningsbild

Re: motorsåg startar inte!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#144827 Alltid först byta till ett nytt tändstift, man har blivit lurad förr och det tar så fruktansvärt mkt tid
om man tror att tändstiftet är bra och utesluter det felet.

Avatar Fallback

Re: motorsåg startar inte!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463466
Slurfi skrev:Alltid först byta till ett nytt tändstift, man har blivit lurad förr och det tar så fruktansvärt mkt tid
om man tror att tändstiftet är bra och utesluter det felet.


Inte mer än 2-3 timmar i mitt fall. :)

Så, nu går sågen i alla fall, men lika illa som när jag ställde av den senast. Dags att byta förgasare.

Tack för tipset, @Slurfi!

Användarvisningsbild

Re: motorsåg startar inte!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#463494
@Mangan skrev:
Slurfi skrev:Alltid först byta till ett nytt tändstift, man har blivit lurad förr och det tar så fruktansvärt mkt tid
om man tror att tändstiftet är bra och utesluter det felet.


Inte mer än 2-3 timmar i mitt fall. :)

Så, nu går sågen i alla fall, men lika illa som när jag ställde av den senast. Dags att byta förgasare.

Tack för tipset, Slurfi!

Se där! Glad att kunna hjälpa.

Avatar Fallback

Re: motorsåg startar inte!

saekb  
#478244 Jobbat ett par timmar idag med manuell gallring i egen skog. Motorsågen står ofta ute över natten. Har regnat emellanåt. Idag gick motorsågen ca en timme sedan stannade den. Gick sedan inte att få igång. Det är en Husqvarna proffssåg med några år på nacken. Den är yngre än HQ 242. Är det fel att ha den stående ute i fuktig miljö? Vad kan det vara för fel?
/En som cyklar till jobbet

Användarvisningsbild

Re: motorsåg startar inte!

totte  
#478304 Normalt skall en modern såg klara att stå ute i fukt. Men är tändstiftskabel, tändstift och tändstiftshatten skitiga så finns det risk för överslag, liksom om det finns nån skada på dom grejorna. Ta in den i värmen och låt den torka ordentligt. Går den inte sen heller är det int enåt sånt fel.

I övrigt är det totalt omöjligt att ge nåt svar på varför den inte går. Det du kan göra är att kolla om den har gnista, prova att hälla en tesked bensin på lutfiltret och dra, puttrar den till då så är tändingen troligen OK och det är bränsleproblem.

Avatar Fallback

Re: motorsåg startar inte!

jannee  
#478325 Förstår inte riktigt vad Totte menar med bränsleproblem. När någon av mina sågar stått oanvänd kanske 1/2 år och verkligen är svårstartad räcker det oftast med att dutta i en 1/2 tesked bensin i tändstiftshålet och sågen startar för att senare fungera resten av säsongen.
Samma med snöslungan och även gräsklipparen (båda är nu över 20 år).
Är egentligen inga bränsleproblem alls bara man fått igång dem en gång.
Att däremot en såg går en eller två timmar för att senare strejka beror inte sällan på just stiftet. Prova med NGK BPES 6 eller 7, ibland fungerar det mjukare bättre än det hårdare.
Du har väl för allt smör i Småland ingen avstörd tändhatt för då ska sågen inte gå över huvud taget :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: motorsåg startar inte!

saekb  
#478329 Gick ner i skogen i går kväll för att pröva om sågen trots allt kanske startade. Det gjorde den! Tack för värdefulla och trevliga svar! Ska ta lite kaffe först, sedan blir det en cykeltur ner till gallringen med 20årigt blandbestånd av gran och tall. Tar emot att gallra bland gran så här års när temperaturen ligger på 10-12 plusgrader.

Användarvisningsbild

Re: motorsåg startar inte!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478333
jannee skrev:Förstår inte riktigt vad Totte menar med bränsleproblem. När någon av mina sågar stått oanvänd kanske 1/2 år och verkligen är svårstartad räcker det oftast med att dutta i en 1/2 tesked bensin i tändstiftshålet och sågen startar för att senare fungera resten av säsongen.
Samma med snöslungan och även gräsklipparen (båda är nu över 20 år).
Är egentligen inga bränsleproblem alls bara man fått igång dem en gång.
Att däremot en såg går en eller två timmar för att senare strejka beror inte sällan på just stiftet. Prova med NGK BPES 6 eller 7, ibland fungerar det mjukare bättre än det hårdare.
Du har väl för allt smör i Småland ingen avstörd tändhatt för då ska sågen inte gå över huvud taget :mrgreen:

Jag ger mig på att hjälpa till o förklara bränsle delen.
Har såg stått så kan det ibland hända gjrejer när de står. Bränsle skitar sig, olja täpper till hål, styvna membran och massor annat. En liten skvätt bränsle i filter ser till att det sugs in luft med bränsle i. Sågen ger då ett tecken på liv om den saknar bränsle och blir synligt sur om den har bränsle men tappat gnistan.
Att slå bränsle i tändstiftshålet är ingen höjdare. Ofta så släcks gnistan eller åker det ner i vevhus eller ljuddämpare.
Bättre o slå bränslet på filtret så det blir ånga eller finfördelad vätska som kommer in.

Det här med stift är lite krångligare. Inte alltid de funkar som tänkt även när de är nya så kontroll och testa före montering är ett bra tips. Vissa äldre såg gillar inte "R" stift, andra måste ha de för att tändningen ska hålla.
Generellt så sätter jag i stift utan "R" (motstånd/avstörning etc) på såg innan 2005, R stift i såg efter 2005.
Att prova olika värmetal är inte alltid lätt och kan strula till det, likaså elektrådavstånd. Bäst är o fälja tillverkarens rek. i möjligaste mån och skulle inte det funka eller om förhållande är extrema kanske testa sig fram.

Avatar Fallback

Re: motorsåg startar inte!

jannee  
#478369 Grabbens motorcykel startade inte i våras, stått ostartad i över 1/2 år.
Batteriet var fulladdat (står jämt med en modern laddare tillkopplad) ändå startade inte mordredskapet innan batteriet var tömt.
Grabben ringde mig på kvällen och mitt råd var som vanligt, pytsa i lite bensin i någon cylinder ska du få se på f*n.
Följande dag gjorde grabben så och motorcykeln startade direkt, visserligen först på en cylinder men även de andra kom snart.
Nu kör han visserligen på 95 oktan och däri ligger säkert orsaken. :smile:

Användarvisningsbild

Re: motorsåg startar inte!

totte  
#478514
jannee skrev:Förstår inte riktigt vad Totte menar med bränsleproblem.


Bränsleproblem, till skillnad från tändningsproblem. Alltså fel i bränslesystemet så att den får inte fram bränslet till cylindern.

Sades ju att sågen hade gått en timme och sedan stannat, så uppenbarligen syftade mitt svar inte på gammalt bränsle.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).