Traktorn i skogen

Kjøpt gård - vad nu?

70 inlägg 25217 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Andreas99  
#477643
pgm skrev:Jag trodde man anlitade et firma för att laga en skogbruksplan. Men etter jag talade med kommunen, verkar det som dom anlitar et firma som behandlar alle egendomar i kommunen, og att skogsägare köper planen från kommunen.

Är det en sån här maskin jag behöver till min skog?
https://www.mascus.com/forestry/used-fo ... ldg3p.html
Kan den nyttas för att dra timmervagnen? Kan den funka som traktor också? Det jag behöver traktor till i början är att ta bort snö, lite grävning, lyfta på lastpallar. Den går inte snabbt, men jag har heller inte långa distanser. Om denna maskinen kan utrustas för att göra slika uppgifter, skulle jag bara behöva en liten traktor för att dra hängare.

Ja precis en sådan måste du ha, bara köp. Har du samma bank som norske skog?

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478014 Köpa egen skördare gör man till 30000 mål, billigare att leja.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Göt  
#478031 helt fel för dej en jordbrukstraktor eller en fyrhjuling är det du har nytta av

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#478249 Hur skulle det bli billigare att hyra maskin? Om man köper begagnad, brukar, och säljer samma år får man väl ungefär samma priset som man betalade?

Jag har inte hittad någon begagnade aggregat för traktor/atv som klarar av träd större än 35cm. Dom nya aggregaten jag har hittad som klarar av 58+cm träd väger från 850kg. Jag har inte hittad någon kran för traktor som når 10m och klarar vikten av aggregatet - även utan vikten av träd. Så mina förhoppningar om att klara det här med små maskiner har försvunnit.

Jag hoppas förstås att någon här vill tala om hur det kan göras med traktor.

Jag har räknad ur att om jag köper maskiner, och får ut 4000m3, kommer jag att sitta med 165NOK/m3 efter att maskinerna är betalad. Det är ungefär vad jag ville haft om jag anlitade en entreprenör. Men om jag gör jobbet, kommer jag att ha maskinerna som kan säljas eller hyras ur. Så jag behöver ta ut dom 3000m3 jag vet jag kan nå, och 30% mer. Det borde inte vara omöjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Göt  
#478253 Du kan ju alltid leja för avverkningen och utkörningen. Om du köper såna maskiner så ska du kunna köra dom också och jag tror inte man lär sig det i ett hastverk. En traktor med vinsch så du kan dra träden kan vara bra. Och hugga och uppbearbeta träden med motorsåg, går också bra i liten skala. Du behöver inte dom där maskinerna. jag har 50 hektar dom större averkningarna lejer jag bort så de kommer med maskiner. Själv hugger jag vindfällen och ved och en del annat med motorsåg och röjer med röjsåg. Kanske det finns någon utbildning som du kan gå på, kan vara bra.
Senast redigerad av Göt ons 25 okt 2017, 17:33, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478269 En havererad hydraulmotor/pump äter upp all förtjänst

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Granstorp  
#478284 Ni kan väl inte mena allvar när ni rekommenderar någon med ett skogsinnehav på 30ha att köpa en skördare? Snacka om orolig sömn...

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

sundelius  
#478288 Vi försöker ju avråda köp ^#(^

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Granstorp  
#478290
sundelius skrev:Vi försöker ju avråda köp ^#(^


Helt rätt @sundelius ! Dom senare svaren var betydligt klokare!

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#478754
bengt.a skrev:En havererad hydraulmotor/pump äter upp all förtjänst


Hur vet du att hydrauliken kommer att haverera?

När jag räknar på maskiner och timmer förstår jag inte varför alle seger det inte är bra att köpa maskiner för att utföra arbetet själv. Seger ni så bara för att alla andre seger så? Vad är fel med att investera 700.000 i maskiner när man får 1.000.000 för timret. Sen kan man sälja maskinerna, eller hyra ut dom med/utan mig själv som förare. Om jag inte får såld dom, kan jag försöka nå dom lite svårare placerade träden. Om dom säljes för halva priset, kommer jag ha en vinst på 550.000. Det skulle ändå vara mer än ved jag skulle fått om jag hyrde et firma för att göra arbetet. Om jag får ut 30% mer timmer än budgeten, kommer jag att ha större vinst även om maskinerna har 0 värde efter jobbet.
I mitt budget är alla träd 20m höga, och bara dom som har diameter över 40cm är räknad in. Om träden som er 60+ cm diameter är 26m höga, är jag 30% över budgeten.

Räknar ni alla in att begagnade maskiner inte klarar arbeta i 100 dagar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

sundelius  
#478789 Vet du va, lycka till :-bd
Låt oss som försökte svara på dina frågor få en redovisning hur det gick när du är klar

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Chuck Norris  
#478790
pgm skrev:Jag trodde man anlitade et firma för att laga en skogbruksplan. Men etter jag talade med kommunen, verkar det som dom anlitar et firma som behandlar alle egendomar i kommunen, og att skogsägare köper planen från kommunen.

Är det en sån här maskin jag behöver till min skog?
https://www.mascus.com/forestry/used-fo ... ldg3p.html
Kan den nyttas för att dra timmervagnen? Kan den funka som traktor också? Det jag behöver traktor till i början är att ta bort snö, lite grävning, lyfta på lastpallar. Den går inte snabbt, men jag har heller inte långa distanser. Om denna maskinen kan utrustas för att göra slika uppgifter, skulle jag bara behöva en liten traktor för att dra hängare.

Finns du på riktigt eller? En gammal skördare till 30 ha? =))

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#479079 2000 träd med motorsåg är fler än jag önskar starta på. Jag skulle önska att dom 2000 träd i med diameter 40-65cm jag kommer att fälla i första hand kunde fällas med traktor, eller atv. Men eftersom inga kan hjälpa mig hitta små maskiner som kan hantera sådana dimensioner, förstår jag att det inte kommer att hittas.

Jag förstår också att här finnas många forumdeltagare som inte gillar att nykomlingar tänker annorlunda och ifrågasätter vad ni brukar göra. Men när alla argument emot nya tankar är varianter av "vi brukar inte göra så", så säger ni egentligen bara att ni inte vet varför ni gör som ni gör. Vilket betyder att det är god grund för att ifrågasätta detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

totte  
#479095
pgm skrev:Men eftersom inga kan hjälpa mig hitta små maskiner som kan hantera sådana dimensioner, förstår jag att det inte kommer att hittas.


Nej ingen kan hjälpa dig med det eftersom det helt enkelt inte finns små maskiner som klarar sådana träd.

pgm skrev:Jag förstår också att här finnas många forumdeltagare som inte gillar att nykomlingar tänker annorlunda och ifrågasätter vad ni brukar göra.


Nej, det är nog inte det det handlar om. Det handlar om att i stort sett alla som varit i kontakt med skördare vet att det är en fruktansvärt dyr affär att köpa och äga en sådan och försöker i all välmening avråda dig från det. Så grov skog som du talar om så handlar det dessutom om att köpa en av de riktigt stora maskinerna. En sådan som kostar mindre än en miljon får du räkna med är rejält sliten och med mycket stor sannolikhet kräver många dyra reparationer.

I synnerhet eftersom du skrev så här tidigare i tråden:

pgm skrev:Kan den nyttas för att dra timmervagnen? Kan den funka som traktor också? Det jag behöver traktor till i början är att ta bort snö, lite grävning, lyfta på lastpallar. Den går inte snabbt, men jag har heller inte långa distanser. Om denna maskinen kan utrustas för att göra slika uppgifter, skulle jag bara behöva en liten traktor för att dra hängare.


En skördare kan användas för en enda sak, att fälla och upparbeta träd. Den funkar inte som traktor, den kan inte skotta snö och den kan inte gräva eller lyfta lastpallar. Och där tror jag de flesta som svarat i tråden ser det riktigt stora problemet. Om du inte ens vet detta om en skördare så har du en mycket hög tröskel att komma över för att lära dig köra, serva och reparerar en sådan maskin.

Och förutom skördaren behöver du alltså antingen en riktigt stor traktor med huggarvagn eller en hygglig skotare för att köra ut virket. De dimensioner du talar om kör du knappast ut med en mindre traktor. Och då snackar vi om sådär en halv miljon till, minst.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

jannee  
#479102 Finns ändock EN maskin som kan allt detta - grävmaskinen.
En hjulgrävare kan du utrusta med allt vad som behövs, priset blir högt men vad sjutton du kommer att kunna lösa alla arbetsuppgifter i din egen takt och behöver inte hyra in några externa tjänster.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).