Verkstan

Hastighet kapskivor

7 inlägg 5545 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hastighet kapskivor

JohannesG  
#478140 Funderar lite på detta med hastigheten på kapskivor. Jag är alltid extremt noggrann med rätt skiva på rätt plats. Står det 8500rpm på skivan sätter man den inte i en maskin som varvar 12000rpm, oavsett hur liten den än är. Vet vissa som gör så och jag säger alltid att det är rena vansinnet. En exploderande skiva är inget man vill vara med om. Är enorma krafter, och träffar det på fel ställe kan det bli stora skador.

Men då till min fundering:
Verkar som att det finns ett mönster att ju mindre skiva desto högre varvtal. Är det för att centrifugalkraften blir mindre ju mindre diametern är? Räknar man hastigheten längst ut på skivan är hastigheterna ganska lika. Hur hänger detta ihop? Är det så att det är diametern som bestämmer vilket varvtal som kommer spränga skivan och inte bara skivans konstruktion?
75mm @20000rpm: ca 77m/s
125mm @12500rpm: ca 81m/s
180mm @8500rpm: ca 80m/s
230mm @6500rpm: ca 78m/s
Tog hjälp av denna: http://www.endmemo.com/physics/rpmlinear.php


Senast redigerad av JohannesG ons 25 okt 2017, 08:52, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Hastighet kapskivor

Pabene  
#478181 Det är just periferihastigheten som är det viktiga ur prestandasynpunkt. Periferihastigheten blir det samma som skärhastigheten för en kapskiva. Precis som du skriver måste en slipskiva med liten diameter köras med högre varvtal än en skiva med större diameter, för att nå upp till lämplig periferihastighet. Kapskivor skär fantastiskt bra om de får arbeta med rätt varvtal och rätt matningskraft. Skivan ska ju också ha rätt sammansättning för just det material man vill skära. Sedan väljer slipskive-tillverkarna bindemedel och armering av skivan så att den säkert tål det varvtal som ger rätt skärhastighet.
Att använda för högt varvtal/skärhastighet leder bara till för hög temperatur vid slipningen samtidigt som det kan leda till att skivan sprängs. För lågt varvtal gör att skivan slits ner väldigt fort.

Avatar Fallback

Re: Hastighet kapskivor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478219 Är jag bara snål smålänning som kör slut på nerslitna 180 skivor i 125kapen?
Jag får tydligen inte för hög pereferihastghet iaf :wink:
Och ja skyddsglas är alltid på...

Användarvisningsbild

Re: Hastighet kapskivor

hlb  
#478221 Så har jag gjort i 50 år. Börjar med 230 och slutar i 125-slipen som ca 50 mm. Sedan kan den kanske bli någon distansbricka resten av livet.

Användarvisningsbild

Re: Hastighet kapskivor

JohannesG  
#478225 Har inte tänkt på det förut, men ser nu att det står samma periferihastighet på alla skivor jag kollat på. Står 80m/s på 230mm såväl som på 75mm. Varvtalet skiljer men inte periferihastighet.

Betyder detta då att bara skivan blivit tillräckligt liten så är det helt ofarligt att montera den i en mindre maskin med högra varvtal? Så länge periferihastigheten inte överstiger angivet värde går det bra? Skall jag behöva tala om för alla att jag haft fel? :oops:

Stämmer detta så kan ju smålänningen lugnt fortsätta som han gör. Och om man leker med tanken till och med kunna köra helt slut på skivorna genom att montera dem på en minislip efter att de blivit för små för 125mm slipen om han får tag i lämplig spindel att sätta i chucken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hastighet kapskivor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478227 Nackdelen med nerslitna 180 skivor är att dom ofta är tjockare än än 125 skivor.
Har inte haft fler skivsprängningar med nedslitna 180 skivor än med nya 125or

Användarvisningsbild

Re: Hastighet kapskivor

Onyor  
#495716 Just precis, det har med periferin att göra, gå från stor till liten dia är ingen fara men om man får för sig att ta en 230 skiva och sätta i en 180 maskin och köra utan sprängskydd som jänkarna gör, kan ju bli mindre bra !!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).