Skogsröjning

Slarvig högröjning

41 inlägg 17204 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Slarvig högröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47471 På Malwas skogsdag var även de (ö)kända bröderna från Hyssna som jag har glömt namnet på. De har figurerat i tidningen Skogen några ggr, med en del nya idéer på skogsvård.

För röjning rekommenderade de att man gör en 'slarvröjning', vilket innebär att man röjer bort de som står tätare än 1m ungefär. Röjningen sker med högröjning, dvs man kapar toppen på det som skall bort och lämnar lite grönt. Fördelen skulle då vara att man styr viltbetningen till dessa högröjda träd/plantor. Man får även en fuktigare miljö med mer trängsel som stimulerar kvistdöd för de kvarstående träden. Dessa bortröjda plantor stör inte de dominerande träden.

Nästa steg är gallring, men det tar vi i gallringsavdelningen. :-)



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47495 Du menar nog Johannes och Anders Eriksson.

Denna metoden borde ju vara bra med tanke på att det går fortare att röja. Har faktiskt funderat på att skaffa ett sådant röjsåg.

Alriksson heter han så tro han som propagerar för husqvarnas midjeröjsåg.

Har för mig att han sa det att det största problemet med den här metoden är att markägare är vana vid att det ser ut på ett visst sätt i skogen efter röjning.

O det gör det ju inte med denna metod :lol:

Användarvisningsbild

Re: Slarvig högröjning

halvproffs  
#47512 Ni måste tänka på oss stackars jägare , tänk att gå i detta elände :cry: Skämtar bara, jag tror att det även skapas ett mycket bra skydd för harungar och skogsfågelungar mm då sikten för rovfågel minskar radikalt. Kul också att det kommer nya ideer om hur skogen skall skötas. Värt att prova vid lämpligt bestånd.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47513 Ja, han hävdade att det var lättare att gå i, eftersom det inte ligger lika mycket bråte på marken. Den står ju fortfarande upp. Om detta stämmer eller ej har jag ingen uppfattning om. Har ett litet självföryngrat hygge med tallplantor och granar som brukar betas frisk. Kanske skall pröva denna slarvmetod där. Kan man gå omkring med macheten och hugga lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47530 Jag har huggit med "macheten" en hel del. Som betesskydd är jag skeptisk,men som viltvård och kvalitetsdaning verkar det bra!
Dock verkar högstubbarna leva rätt länge,så på svagare mark får man säkert lägre tillväxt jmf med konv. röjning.

En vetlandarisk har fungerat bäst för mig.Slinter inte så lätt.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47536 Vetlandarisk?

Man kan undra hur man gör med granarna, de får nog tas ända nere. Björk och tall går väl bra längre upp.
Senast redigerad av Mangan tis 13 jan 2009, 23:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47556 http://www.silvitec.se/rojknivar.asp

Modell Vassen 2 är rätt lik.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47558 Ja fy tusan vad gött det är å gå med röjkniv slippa allt det där brööölet.

Röra på armarna lite istället för att barra ha dem på handtaget. :lol:

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47559
Mangan skrev:Vetlandarisk?


Han kanske bor i Vetlanda och det är en stor risk att ge honom en röjkniv
:lol:

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Z:a  
#47745 Jag har jobbat på en skoglig försökspark i Asa där vi lade ut ett försök med röjning på ca 1,1 m höjd, ca 15 år tall,gran och björk. De enda som dog var de träd som inte hade levande grenar under den höjden, björken krävde lite mer grenar annars kom det nya från stammen och med ett ettablerat rotsystem så sköt de rätt långa skott på ett år.

Efter två år skillde det inte mycket på medelhöjden på röjda och oröjda granar mer än att det var en ful spröt/krök vid kapstället pga att den gren som stack ut under kapstället reste sig upp och tog över som topp. Skulle inte förvåna mig om det vallat över när det är dags att gå in och gallra, vad blir det för stock på den?

Tall och björk blev flerstammig, möjligen att björken aldrig hann riktigt i fatt men man skulle kunna tänkas att det blir problem för en skördare vid förstagallringen, i alla fall med buskiga tallar om inte älgen håller nere den.

Jag tror inte riktigt på det. Jag borde kanske åka dit och inspekter hur det ser ut, det är nog 7 år sedan nu.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47779 Gran ska röjas så den dör omgående! De tallar som är betade av älg toppas av övriga lämnas.
Björk äter inte älgen om det finns tall i närheten.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47784
Z:a skrev:Jag har jobbat på en skoglig försökspark i Asa där vi lade ut ett försök med röjning på ca 1,1 m höjd, ca 15 år tall,gran och björk. De enda som dog var de träd som inte hade levande grenar under den höjden, björken krävde lite mer grenar annars kom det nya från stammen och med ett ettablerat rotsystem så sköt de rätt långa skott på ett år.

Efter två år skillde det inte mycket på medelhöjden på röjda och oröjda granar mer än att det var en ful spröt/krök vid kapstället pga att den gren som stack ut under kapstället reste sig upp och tog över som topp. Skulle inte förvåna mig om det vallat över när det är dags att gå in och gallra, vad blir det för stock på den?

Tall och björk blev flerstammig, möjligen att björken aldrig hann riktigt i fatt men man skulle kunna tänkas att det blir problem för en skördare vid förstagallringen, i alla fall med buskiga tallar om inte älgen håller nere den.

Jag tror inte riktigt på det. Jag borde kanske åka dit och inspekter hur det ser ut, det är nog 7 år sedan nu.


Gjordes röjningen när beståndet var 1,1 meter högt?

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47785
Röjkvist skrev:Gran ska röjas så den dör omgående! De tallar som är betade av älg toppas av övriga lämnas.
Björk äter inte älgen om det finns tall i närheten.


Så tall skyddar älgen från att ätas av björken? :smile: Förlåt..

Håller med om granen. De bestånd jag högröjt har varit ca 4-7m och jag tror inte kapade stammar på runt 1,5m kan hinna ikapp.
När beståndet sluter sig släcks ljuset och tall+löv får det besvärlig.Åtminstone i teorin.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

Z:a  
#47811 Jag minns inte riktigt vad det stod i instruktionen, men det var angivet att de stammar som skulle högröjas skulle kapas om det var på 1/4 av medelhöjden för alla träd, i det fallet borde medelhöjden varit 4,4 m, möjligen att det kunde varit 1/5 eller något annat mått. men jag minns att kapet eller brytningen var på 1,1 m.

Avatar Fallback

Re: Slarvig högröjning

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47987
Z:a skrev:Jag minns inte riktigt vad det stod i instruktionen, men det var angivet att de stammar som skulle högröjas skulle kapas om det var på 1/4 av medelhöjden för alla träd, i det fallet borde medelhöjden varit 4,4 m, möjligen att det kunde varit 1/5 eller något annat mått. men jag minns att kapet eller brytningen var på 1,1 m.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).