Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Johan Nordh på g igen

4 inlägg 6257 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Johan Nordh på g igen

ananders  
#478048 Johan Nordh bygger ihop nya maskiner som ska öka produktiviteten vid slutavverkning med upp till 30%.

http://www.atl.nu/lantbruk/han-bygger-n ... skin-igen/

"Han bygger ny skogsmaskin – igen
Nu är han igång igen, skogsentreprenören Johan Nordh, som bygger en kombimaskin för skogsbruket. Med sin egenkonstruerade lösning lovar Johan en 30-procentig produktivitetsökning vid slutavverkning.

32 3
Hans nya kombimaskin byggs i två exemplar. Till sin hjälp har han vännen och kollegan Mikael Andersson.

– Skogsbruket strävar hela tiden efter att öka produktiviteten, men det är svårt att komma längre med nuvarande metoder och maskinsystem, säger Johan Nordh.

Johan Nordhs förra kombimaskin i skördar- respektive skotarutförande. Bilderna är från 2014.
Johan Nordhs förra kombimaskin i skördar- respektive skotarutförande. Bilderna är från 2014. FOTO: MATS THORNER
Så han byggde redan för ett antal år sedan en kombimaskin. Den hade snabbfäste och teleskopiskt chassi och kunde växla mellan att skörda och att skota. Vid skördning lyftes timmerredet av och chassit drogs ihop för att få bättre viktfördelning. Vid skotning förlängdes chassit. (Se bilderna).

– Jag hade planer på att utveckla den maskinen ytterligare. Men annat kom emellan, jag har inte kvar den och jag var tvungen att ta ett par års paus i uppfinnandet, berättar Johan Nordh.


LÄS MER: Johan tror på sin kombi

Reservdelsmaskin, en Rottne SMV skördare, med markberedaraggregat.
Reservdelsmaskin, en Rottne SMV skördare, med markberedaraggregat. FOTO: MATS THORNER
Men nu är han i gång igen. Det tidigare projektet gör att han har med sig många erfarenheter och nu struntar han i det teleskopiska chassit.

Tar delar från tre maskiner
Tre äldre maskiner, en Rottne SMV-skördare, en Rottne SMV markberedare, en Tigercat H16 skördare och ett processorbord från en Rottne tvågreppare, ger honom delarna för att skruva ihop två nya kombimaskiner. De ska kunna växla mellan skotning, skördning/upparbetning, lunning och markberedning.

Johan Nordh. Skogsentreprenör och uppfinnare.
Johan Nordh. Skogsentreprenör och uppfinnare. FOTO: MATS THORNER
Hur produktivitetsökningen på 30 procent vid slutavverkning uppnås förklarar Johan Nordh så här:

– Båda maskinerna kommer till skiftet. En av dem börjar skörda, medan den andra maskinen bara fäller och lunnar fram okvistade helträd till en upparbetningsyta på strategiskt vald plats.

– Den maskin som skördar gör det i anslutning till avlägget och processar även det virke som den andra maskinen lunnar fram. På det här sättet blir upparbetningen av timmer effektivare. Vinsten blir också mindre skotning, eftersom det mesta av timret kommer nära avlägget direkt och man aldrig behöver lunna både timmer och ris. Det sker i ett enda moment.

Uppfinnarkollegerna Mikael Andersson och Johan Nordh.
Uppfinnarkollegerna Mikael Andersson och Johan Nordh. FOTO: MATS THORNER
LÄS MER: Johan bygger sin egen skogsmaskin

På maskinerna bygger Johan Nordh och Mikael Andersson snabbfästen så att de kan växla mellan att användas med klämbank (byggd av gripen från en timmertruck), processoraggregat, respektive fäste för enaxlig kärra med timmerrede.

Kraftig kran
Kranen blir rejäl, vilket är en typisk egenskap hos de maskiner som Johan Nordh bygger eller modifierar.

– Den ska klara två ton på tio meter, säger han.

Reservdelsmaskinen Tigercat H16 skördare.
Reservdelsmaskinen Tigercat H16 skördare. FOTO: MATS THORNER
I november december räknar de två uppfinnarna med att provköra och demonstrera.

– Vi har redan nu fått förfrågningar som gör att vi känner oss trygga med att ha jobb framöver.

Skogsentreprenören Johan Nordh är känd sedan länge för sitt uppfinnande. Innan han byggde sin förra kombimaskin satte han produktionsrekord med en John Deere 1470e som trimmats i motorer och hydraulik. Med den kunde han (enligt egna produktionssiffror) avverka lika mycket virke på ett skift, som man normalt avverkar i tvåskift.

Nu är han i gång igen, Johan Nordh. Nu bygger han två egenkonstruerade skogsmaskiner för skogsbruket som – om han får rätt – kan höja produktiviteten med 30 procent vid slutavverkning.
Nu är han i gång igen, Johan Nordh. Nu bygger han två egenkonstruerade skogsmaskiner för skogsbruket som – om han får rätt – kan höja produktiviteten med 30 procent vid slutavverkning."



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Johan Nordh på g igen

Camaro1969  
#478086 jag hade rätt svårt att läsa inlägget, och förstår inte ens vad det handlar om :)

Användarvisningsbild

Re: Johan Nordh på g igen

skogsjan695xl  
#478090
Camaro1969 skrev:jag hade rätt svårt att läsa inlägget, och förstår inte ens vad det handlar om :)

Läs artikeln på atl så blir det lättare.

Användarvisningsbild

Re: Johan Nordh på g igen

Göt  
#478130 Kanske vore nåt för Torbjörn och Fredrik att göra Reportage om.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).