Skogsekonomi

Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

17 inlägg 9195 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477949
Elias Granqvist skrev:
Niking skrev:Tja, då skogsägandet är en bransch där det "ofta" kommer stora inkomster väldigt sällan, så är en s.k. betalplan ett fullt legitimt sätt att dela upp större inkomster på flera år och därmed minimera risken för en skattesmäll.
/Niklas


Ja, fast det är vettigare att hantera skattefrågan genom skogskonto eller periodiseringsfonder, så att man har pengarna i sin egen hand.

Så är det nog i vissa fall. Fast nu gällde frågan om lagligheten i en betalningsplan inom skogsbruket och det var ju det jag svarade på...
/Niklas

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Få utbetalt från virkesköparen över flera år?

Elias Granqvist  
#477950
dotcom skrev:
Axl skrev:Bryter du planen ska allt tas upp som intäkt det året du skrev kontraktet.


Är du säker? Jag har ingen aning själv, men det är inte så jag fått det berättat för mig/förstått det.
Jag har fattat det som att de går upp till beskattning det år du bryter planen.

Ganska taskigt annars, jag menar om den som har betalningsplanen går och dör så måste den väl brytas och ska upp till beskattning, taskigt då om det ska flyttas bakåt tjugo år i tiden till det år avverkningen gjordes. För planen får väl skrivas på väldigt många år om så önskas?
Krångligt också, skattesatser och deklarationer sen tjugo år tillbaka har väl inte ens skatteverket koll på?


Man kan bara ompröva en deklaration i upp till sex år. Äldre deklarationer kan inte ändras (om det inte föreligger mycket speciella omständigheter). Däremot kan man ta upp inkomsten i den äldsta deklarationen som kan ändras (d.v.s. den som var för sex år sedan). Det är lite krångligt, men det skall en bra skattekonsult kunna klara av. (Jag jobbar inte själv med skatterätt längre, men omprövningar är ändå lättare än en del annat.)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).