Socialt (mer om oss)

SMHI

37 inlägg 9924 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SMHI

halvproffs  
#477921 Vad trött jag har blivit på detta statliga verk! Har gjort iordning matsäck för huggardagen så allt är klart för avfärd. Kollade med smhi igår och nu på morgonen och ingen nederbörd. När jag öppnar dörren så regnar det ganska rejält förstås. Entusiasmen minskar, ilskan mot smhi ökar. Tankarna går till gallringsdagarna där vi blev fullständigt lurade av det statliga företaget och helt genomblöta.

Tycker att i år har det stämt erbarmligt dåligt med prognoserna. Är det fler som tycker så eller är jag ensam?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SMHI

bgl  
#477922 För oss som bor mitt i Västmanlandsdelen av Örebro län har din beskrivning blivit närmst vardagsmat. Förr fanns ett prognosdistrikt som hette Bergslagsområdet. När det togs bort får vi var och en försöka att väga samman prognoser som täcker från Sälen till Strömstad och till Stockholm vid prognoser på radio!
Med bilder kanske det blir lättare, men vi bor nog i ett svårgissat område. Vänern och Sydnorges höga berg styr lågtryck på sätt som alltför ofta leder till felprognoser. Skulle vi senare år fått så mycket nederbörd som summan avflerdygnsprognoserna påstått hade vi varit dränkta. Grangärde ligger så nära att samma prognosmissar som gäller för oss också drabbade gallringsdagarna.
De få gånger man träffar någon som jobbar med väderprognoser försöker jag påstå att alla vädermakare borde ha prestationslön, vid stora fel skulle den dagens lön utebli! Jag har aldrig fått förståelse för den tanken.

Avatar Fallback

Re: SMHI

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477925 sjå på da norska yr.no, ganske så bra melde øve heile verda ville iverfall prøvd

Användarvisningsbild

Re: SMHI

Fredrik Reuter  
#477930 Hej,
Ja, sedan några år tillbaka så kollar jag nästan uteslutande på yr.no som can skriver om ovan.
Tycker de prickar in prognoserna bättre helt enkelt.

Deras app för mobiltelefon är också bra i all sin enkelhet, uppdaterade prognoser på de typ 10 sista orterna du kollat på på startsidan.

Avatar Fallback

Re: SMHI

axwell  
#477937 Tycker att yr.no är bra på att gissa när nederbörden skall dimpa ner.
Låga temperaturer vintertid är dom helt värdelösa på.

Avatar Fallback

Re: SMHI

tallen100  
#477940 Yr är helt klart bäst, men tycker även att dom blivit mindre pålitliga :-o

Vädret stämde mycket bättre på John Polmans tid :d

Användarvisningsbild

Re: SMHI

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477944
tallen100 skrev:Vädret stämde mycket bättre på John Polmans tid :d


Vad därför han kallades för John Pölman? :wink:

Avatar Fallback

Re: SMHI

jörgent  
#477982 man kan kolla på https://www.regnradar.se/ när man vill se närmsta timmarna - inte als dumt

Avatar Fallback

Re: SMHI

jannee  
#477983 Störst chans att spå rätt väder är ändå att utgå från att det blir liknande i morgon som det är idag.
Finns statistik som bevisar att ovanstående påstående har större träffsäkerhet än både SMHI, DMI och YR.NO :mrgreen:
SMHI lovade tidigare att de hade 80 % träffsäkerhet när det gällde att spå väder vilket är lätt att slå bara man är tillräckligt luddig i sitt påstående.
I dag kan det förekomma enstaka regnskurar här och var, kan även bli uppklarnande :-bd

Användarvisningsbild

Re: SMHI

halvproffs  
#477985 Måste nog backa lite. Kom till huggningen ca5km bort och där var det inget regn som tur var. Haft en bra dag trots det kanske överilade trådstarten :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: SMHI

Blondin 750  
#477990 Jag har för länge sedan övergett SMHI till förmån för YR, och givetvis så dubbelkollar jag emellanåt men YR är alltid vassast och det slår nästan aldrig fel där jag bor utanför Nyköping.

Avatar Fallback

Re: SMHI

valtra mega  
#478036 Jag har helt slutat att se på YR hade minst tillförlitlig prognoser för Finland

Avatar Fallback

Re: SMHI

Blondin 750  
#478043 Det är ju väldigt märkligt att det kan skilja så mycket beroende på var man bor. Det finns ju människor som hävdar att alla använder samma grunddata för sina prognoser och med moderna dataprogram borde ju då prognoserna bli hyffsat lika kan man tycka, men så verka ju inte vara fallet. Vad har man tillgång till i Finland, är det något som går att parallell-köra för att testa om det fungerar i Sverige?

Avatar Fallback

Re: SMHI

haggloader  
#478046 FMI som du hittar på vackert väder är finskt.

Avatar Fallback

Re: SMHI

jannee  
#478047 Vädret har blivit mer oförutsägbart (växthuseffektens inverkan) gentemot hur det var för låt oss säga 30- 50 år sedan. Då fanns det även folk lite varstans som ringde in väderdata + att de av erfarenhet genom att bara se sig omkring och då i viss mån kunde förutse (spå) hur morgondagens väder skulle arta sig.
Gårdens folk var dessutom inte lika veka som dagens individer, lite busväder var det ingen som klagade över. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).